Mye røyk og lugging på A4 TDI

Anbefalte innlegg

Audien min har begynt å røyklegge det som ligger bak meg. Dette skjer som oftest med moderat gasspådrag i motbakker. Hvis motbakken er veldig slakk, hender det ofte at jeg kjenner lugging, og ser at den plutselig slipper ut en "røykbombe". Men når luggingen forsvinner (2-5 sekunder) så ryker det heller ikke lenger. Er bakken litt lenger ryker den mer konstant. Etter en stund oppover begynner den da å ryke svart og da ryker det konstant til bakken er slutt.

 

Har lest endel her på forumet, og forstår det slik at det ofte er luftmengdemåleren, og en magnetventil som kan være årsaken.

 

Har byttet olje, oljefilter, dieselfilter, og luftfilter.

 

Har også sprayet det jeg mener må være luftmengdemåleren ( sitter fastskrudd på utløpet av luftfilteret. En ca 15 cm lang rørstump med metallgitter i begge ender. Inni der sitter antakelig sensoren) med forgasserrens. Men dette har ikke hjulpet.

Har også prøvd å rett og slett koble fra ledningene, men det røyk fortsatt (om enn litt mindre), og det var nesten ikke drag i motoren.

 

Så nå lurer jeg på om det kan være den berømmelige magnetventilen.

 

Og for å komme til saken: Er det noen som vet hvor jeg finner denne magnetventilen i min 1996 A4 1,9 TDI 110 hk? Hvordan ser den ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sitter helt forran mellom motoren og radiatoren. på venstre side, den "henger" liksom i lufta (dvs montert på en brakett.)

Det går tre slanger inn på den og den er vel kanskje 3x3 cm stor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fortsatt samme problemet. Har satt på ny luftmengdemåler og den magnetventilen som står i forkant på motoren. Men det ryker like j..lig. Noen som har andre forslag til hva som kan være årsaken?

 

Ser det står en nesten lik "magnetventil" oppe i bakkant av motoren. Den har nesten samme delenummer. Den jeg skiftet som sto i forkant har delenummer 1H0609627A mens den jeg har funnet i bakkant på motoren har delenummer 1H0609627. Er det like mye problemer med denne siste også? Bør jeg spandere nye 1000 kroner og skifte også denne? Hos Audi vet de ikke noe om at dette er en magnetventil, men de sier det er en trykkomformer..

 

Eller kan det være noe helt annet som gjør at det ryker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har hull på en av slangene fra turbo via ic og inn på motoren. Da får motoren for mye diesel og ryker veldig under belastning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd liknende på annen dieselbil jeg kjørte for en tid tilbake. Da var det dieselpumpen som var gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har hull på en av slangene fra turbo via ic og inn på motoren. Da får motoren for mye diesel og ryker veldig under belastning.

 

 

Det var 10 poeng til deg!

.... og minus 2000 kroner hos meg. Men nå har jeg i alle fall ny LMM og magnetventil...

Det var hull i den siste skjøteslangen som forbinder det der plastrøret som er"på veien" fra IC, med inntaksmanifoilen. Fikset midlertidig med 3M elektrotape, og bilen er god som ny.. Lurer på hva Møller skal ha for den der slangestubben... Antakelig en smule billigere å gå til Tess vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var 10 poeng til deg!

.... og minus 2000 kroner hos meg. Men nå har jeg i alle fall ny LMM og magnetventil...

Det var hull i den siste skjøteslangen som forbinder det der plastrøret som er"på veien" fra IC, med inntaksmanifoilen. Fikset midlertidig med 3M elektrotape, og bilen er god som ny.. Lurer på hva Møller skal ha for den der slangestubben... Antakelig en smule billigere å gå til Tess vil jeg tro.

 

 

Noen som vet hvilken dimensjon det er på den slangen jeg snakker om? Bilen min er ute på tur nå, så jeg får ikke målt den selv nå i farten. Den slangen som har delenummer 1H0 145 834. Hadde vært knall om noen visste det så jeg kan løpe til min nærmeste slangeforhandler og kjøpe. Møller var ikke snauere en at de skulle ha 267,- for en 6 cm lang slangestump...... Hvilket gir en meterpris på 4450,- Men noen dimensjon visste de selvfølgelig ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har hull på en av slangene fra turbo via ic og inn på motoren. Da får motoren for mye diesel og ryker veldig under belastning.

 

Har en slik "powerboks" på min, og denne ryker også noe helt jæ¤#""¤ ved pådrag, er det kun powerboksen som sørger for dette, eller kan det også være noen slanger med hull i? Forbruket er jo lavt da, 0.5 ved blandet kjøring så ville jo kanskje tro at dette også øker hvis man har hull i noen av slangene?(og motoren får mer diesel?). : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også vært bort flere tilfeller der det er tubotrykk sensorer som er full av olje, i bakant på motoren der Ic slangene går inn på manifolden, er det en ventil med en slange på, slangen går inn på ECU på map sensoren sopm ligger inne i ECU, feilen er att sensoren ligger i underkant av røret slik att all olje kommer inn i slangen , løsning skifte slanger og evnt rense map føler i ECY evnt. skifte ECU

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en slik "powerboks"

 

De fleste powerbokser er veldig primitive, og skal stort sett lure hjernen til å tro at motoren får for lite diesel og dermed pøser hjernen på med mer. Samtlige biler med powerboks jeg har vært borti (flere merker) har spydd svart eksos.

 

Derfor er det også oftere problem på biler med powerboks at turboen tar kvelden pga at skovlene kokser (soter) igjen.

 

Jeg vil derfor anbefale deg å ta av boksen, og bli skitten på nevene. :D Dvs føl deg frem på slangene dine og let etter hull. Dersom du ikke finner noen, stikker du og kjøper deg en chip. TS feks gir jo innbytte i powerbokser. ;)

 

Vel anvendte penger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil derfor anbefale deg å ta av boksen, og bli skitten på nevene. :D Dvs føl deg frem på slangene dine og let etter hull. Dersom du ikke finner noen, stikker du og kjøper deg en chip. TS feks gir jo innbytte i powerbokser. ;)

 

Vel anvendte penger!

 

Ja man ser veldig ofte brukte powerbokser til salgs nå om dagen, og nå skjønner jeg vel egentlig grunnen. Da jeg kjøpte min (også brukt) var det veldig få til salgs, gamle eieren sa han hadde solgt bilen sin... :o

Hvis den soter ned og ødelegger som du sier er det jo bare å få den hivd rett ut derfra. Får evt. ta en tlf til TS og høre hva han skal ha for en chip og hva man kan få i innbytte for boksen hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en slik "powerboks" på min, og denne ryker også noe helt jæ¤#""¤ ved pådrag, er det kun powerboksen som sørger for dette, eller kan det også være noen slanger med hull i? Forbruket er jo lavt da, 0.5 ved blandet kjøring så ville jo kanskje tro at dette også øker hvis man har hull i noen av slangene?(og motoren får mer diesel?). : klø :

 

Jeg har kun 110 originale hestekrefter og jeg hadde som sagt hull i slangen fra IC, men dieselforbruket målte jeg før jeg fant feilen og det var helt normalt (0,55 på mila).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvilken dimensjon det er på den slangen jeg snakker om? Bilen min er ute på tur nå, så jeg får ikke målt den selv nå i farten. Den slangen som har delenummer 1H0 145 834. Hadde vært knall om noen visste det så jeg kan løpe til min nærmeste slangeforhandler og kjøpe. Møller var ikke snauere en at de skulle ha 267,- for en 6 cm lang slangestump...... Hvilket gir en meterpris på 4450,- Men noen dimensjon visste de selvfølgelig ikke.

 

Dimensjonen er 51 mm.

Kjøpte slange hos Tess. Kostet 22,50 + mva = 28 kroner.

Altså kostet slangen 849% mer hos Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dimensjonen er 51 mm.

Kjøpte slange hos Tess. Kostet 22,50 + mva = 28 kroner.

Altså kostet slangen 849% mer hos Møller.

Skulle vært gøy å ha hørt hva møllerguttene her inne sier om denne saken,forsvare 849% høyere pris krever noen meget gode svar.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.