#1 Skrevet Desember 17, 2014 Jeg søker råd her uten for store forhåpninger, da jeg dessverre ikke kan gi så mange ledetråder å gå etter. Jeg har siden jeg kjøpte bilen for to år siden hatt en ujevn tomgang hvor nåla sporadisk beveger seg en millimeter opp eller ned, eller noen ganger dropper 100rpm. Dette skjer både i park og drive. Ved vanlig kjøring er det ingen symptomer. Jeg vet dette peker mot en vakuumlekkasje og jeg har også tettet flere lekkasjer jeg har funnet. Med forhåpninger om denne gangen har jeg endelig løst det. Bilen går stadig bedre men fortsatt ujevn tomgang. Jeg har lett og lett etter flere lekkasjer, med bl.a. propan. Jeg har prøvd å blåse røyk inn i innsuget flere ganger men nå kjennes det helt potte tett ut. Jeg ser også at lambdasensoren måler en anelse rik blanding (-1,5%) ved tomgang. Så dette bør vel tyde på at det ikke kommer inn falsk luft. Likevel er den eneste ledetråden jeg sitter igjen med en ujevn tst tsst tst lyd fra gasspjeldhuset, (eller under huset). Og det høres ut som turtallet endrer seg i takt med tsst-lyden. Hva i all verden kommer dette av hvis ikke vakuumlekkasje? I vag-com ser jeg at gasspjeldet står helt statisk selv om turtallet er ujevnt. Jeg mener at denne motoren styrer tomgangen med gassspjeldet. Jeg kan nevne at plugger og ledninger er i god stand, og ingenting galt med tenningsystemet forøvrig. Det eneste jeg ikke har sjekket er kompresjonen, men ville ikke det påvirket ved kjøring også? Bilen går også på LPG, så jeg har fordelen av å kunne diagnostisere med to forskjellige drivstoffsystemer. Og tomgangen er helt lik på begge drivstoff, så sannsynligvis ikke noe galt der heller. Vel, noen som kan hjelpe meg å knekke denne nøtten? Jeg begynner å bli ferdig med å renovere bilen mekanisk nå, men den j*vla tomgangen vil ikke vise det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2014 Ingen forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...