#1 Skrevet Desember 20, 2014 Jeg har vært så "heldig" at jeg akkurat har kjøpt et oppussingsobjekt av et hus. Det tilsier at det kan være veldig greit å ha en dertil egnet bil. Og da er utvalget ganske begrenset når det gjelder "litt" morsomme varebiler, og når det i tillegg bør være noe som i prinsippet kan kastes etter et par-tre år når huset forhåpentligvis er klart, så skal det heller ikke koste all verden. Men mine egentlig spørsmål kommer nå: Caravelle/Transporter 2,5tdi, hva slags motorer er egentlig det? Er det noe ala de som er i Audi? Og da tenker jeg på om kanskje div S4 deler kan passe? Tenker på å kanskje bygge om til bensin S4 2,2turbomotor el.l. Hva med bensin 2,5 Caravelle/Transporter. Er det en motor som er noe i nærheten av S4 2,2t? Eller kort sagt finnes det mulighet for at 2,2t passer i Transporter T4? Ellers vurderer jeg VR6. Noen konkrete ideer for å få litt mer futt i den? På forhånd takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2014 2.5TDI er en konge motor, identisk med A6 C4 2.5TDI, annet enn at turboen peker andre veien. 2.2 20vT "passer" men krever mye jobb Som du ser på div tråder inne på her så kan det fikses masse power i 2.5TDi R5. Snakk med Petter Lønning, han leverer perfekt turbo og vet hvilken dysespisser som må til for å få 250hk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2014 har en 510hk 2,2T motor hvis du er interisert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2014 Eg har selv en VW T4 Multivan med 2.5 bensin, 110hk og JÆVLIG tørst. 1.3 på langkjøring med tom bil. Hold deg til 2.5TDI den er mer enn sprek nok som 102hk, og go sprek med chip (135hk). Alternativt finnes T4 som 130 og 150hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2014 Alternativt finnes T4 som 130 og 150hk Niks, T4 har TDI på 88, 102 eller 150 hk. 130-hesteren er i T5. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2014 Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Nå har det seg sånn at for å være helt ærlig så driter jeg i bensinforbruk. Jeg kjører i snitt snaut 4 km om dagen til og fra jobb, så det har for meg ikke så mye å si om den bruker 1,3 eller 2,3 på mila👍 Og de 5 siste bilene mine har vært diesel som jeg har trimmet, så nå er jeg fornøyd med det.... Nå vil jeg ha bensin. Så diesel er utelukket. Er 2,5 bensineren den samme, mer eller mindre, som gode gamle Audi 10v? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2014 Mer eller mindre ja, men med elektronisk innsprøytning i stedet for K-jet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 21, 2014 har en 510hk 2,2T motor hvis du er interisert Hehe... Ellers takk Frank! Tror det blir "litt" overkill til mitt bruk😎 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2014 Så det vil si at da kan et turbogrenrør fra en 10v passe? Evt med modifikasjoner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 21, 2014 Vil tro det, men turbo plassering er en utfordring, ikke all verdens trykk du kan kjøre på Orginal motor uansett. Bør bytte til tdi kasse da 110hk har en noe tettsteget sak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 21, 2014 R5-motoren i T4 er hovedsaklig en Audi-motor ja, men enkelte forskjeller er det, og de er av praktiske årsaker. Som f.eks. at fordeleren sitter på enden av toppen i stedet for 90 grader ut til siden, og at motoren er nedtunet for bedre bunndrag. Derfor er det bare 115 hk i den. Det finnes også en 2-liter R4, denne er på 85 hk i stedet for de vanlige 115 i Passat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 21, 2014 Så det vil si at da kan et turbogrenrør fra en 10v passe? Evt med modifikasjoner... Tviler sterkt på det. På 2,5tdi sitter turboen omtrent midt mellom syl nr 1 og 5 på Transporter, da det er eneste stedet det er plass (opp mot kardangtunell i midten). På andre R5 turbobiler fra Audi sitter de som regel langt frem og vil ikke fysisk få plass i Transporteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 21, 2014 Har googlet litt i dag selv og funnet ut noe. Ser det er noen som har puttet inn 2,2 20vt... Hadde vært gøy det, men veldig langt utenfor min tidsramme nå. Men det kan se ut til at eksosmanifolden fra 2,5 tdi med turbo kanskje kan passe, så jeg tenker jeg skal sjekke litt mer ang det👍 Takk for input folkens! Kan bli gøy å se om det er mulig å få litt kul bensin 5'er lyd med turbo fra en T4 etterhvert😎 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...