Kan man bruke org dempere bak ved montering av Arnott-luftbelger på Allroad 2004?

Anbefalte innlegg

På orginale dempere har man et luftrør som går opp i belgen i tillegg til tilføresesslagen inn i belgen. På Arnott sine belger er det kun ett inntak i belgen.

1. Hvilken funksjon har lufttrykket inne i orginal-demperen?
  2. Er det et lukket rom inne i demperen eller er det åpning opp og inn i belgen, slik at det lekker ut i nedkant av demper dersom hullet står åpent?
  3. Kan man benytte orginaldemper til Arnott belger, i såfall skal røret inn til demper blindes eller stå åpent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funksjonen her er å gjøre demperen stivere med økt last. Dette fungerer ved at belgen får mer luft/høyere trykk når bagasjerommet lastes opp for å holde samme høyde. Trykket overføres til demperen for å gjøre denne stivere. Husker ikke helt hvordan demperen var bygget opp, men det er lagt ut noen sprengskisser på andre innlegg. Det et mulig org demp blir noe mykere uten tilkobling, det er tross alt litt trykk innpå denne uten last samt at den vil være dynamisk under kjøring når belgen presses sammen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har studert filmen til Arnot om montering:

Der monterte de nye gule dempere uten slangen fra belg slik at det kun gikk en slange inn på belgen.

Men så ser jeg på bildet av Arnottbelger at det kan se ut som to uttak på belgen, i såfall er jeg berget og kan nytte orginaldemperne sammen med Arnottbelgen.

Får vel ta en titt på mine egne Arnott-belger da. ;)

EDIT: Arnottbelgene har også to uttak for luftslanger. Det sitter tette plugger i begge uttakene, og nipler for slanger følger med. Man kan både bruke orginale dempere og uorginale uten luftinntak.

Erfaringer etter skifte, utover bruksanvisningen som følger med belgene:

• Ytre bolt til nedre bærebru lot seg ikke slå ut. Løsningen for å få dratt nedre bærebru langt nok ned var to tiltak:
    • løsne ytre bolt på øvre bærebru
    • løsne klammeret som holder stabstag

[*]For å få presset nedre del av belgen over o-ringen på demperen må belgen være vridd 90 grader feil, når den er presset helt ned kan den vris til korrekt stilling.

[*]Huske å jekke hjulopphenget opp til høyde som nivå 2 før opphenget strammes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg har fått lekkasje på ene siden selv, og vurderer nå hva jeg skal gjøre. Håper du ikke har noe imot noen spørsmål.

Var det generation 2 belgene du monterte?

Hvilke erfaringer har du med kjøreegenskapene før og etter bytte?

Originalt er det forskjell på høyre og venstre side for å få niplene fremover. Men dette gikk greit med Arnott?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg har fått lekkasje på ene siden selv, og vurderer nå hva jeg skal gjøre. Håper du ikke har noe imot noen spørsmål.

Var det generation 2 belgene du monterte?

Hvilke erfaringer har du med kjøreegenskapene før og etter bytte?

Originalt er det forskjell på høyre og venstre side for å få niplene fremover. Men dette gikk greit med Arnott?

Monterte den vanlige typen som ser ut som orginal.

Skiftet kun på den venstre siden, merker ingen forskjell på kjøreegenskapene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er god. Da trenger ikke dette å bli så kostbart allikevel:) Har fanget opp på div sider at byggekvaliteten på den første generasjonen til Arnott ikke var så veldig bra, men siden det fremtrer likt så kan dette være mer et ufortjent rykte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan en skaffe dempere med denne lufttilkoblingen til en fornuftig pris og fornuftig kvalitet da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har en 08 Allroad og handla luftbelger herfra: http://aerosus.com/

Ser de har til c5 og. 2 års garanti, tysk kvalitet. Kjapp og god levering. De så identiske ut som de originale.

Fungerer helt utmerket :-) og ikke minst billig!

Googlet lenge og vel, mye gode anbefalinger til dette firmaet og :-)

Ett lite tips til de som vil sjekke det ut :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja tysk kvalitet på deler er vel kun synonymt med at det er solgt fra Tyskland... Alt er vel laget i Kina uansett. Aerosus intent unntak.

http://www.alibaba.com/product-detail/CASE-FOR-ALLROAD-QUATTRO-AVANT-NEW_740156285.html

Men det betyr ikke at det er dårlig! Jeg har stusset på dette merket selv siden det skaffer dempere til en fornuftig pris. Demperen til Allroad er nok den samme som Arnott nå har begynt å selge for eksempel. Jon, hvor lenge har du hatt disse belgene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En erfaring på dette med med dempere bak:

Jeg byttet orignale dempere med bilstein dempere uten "luft" for en tid tilbake, da ble bilen mykere og spretter mere rundt. Vurderer å bytte tilbake til orginal dempere da bilen ble litt vel myk bak. Så vil anbefalle å kjøpe orignale dempere eller tilsvarende kopier med luft mulighet. Kjører ellers på Arnott Gen II luftbelger bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte komplette dempere samt velger bak fra aerosus. Ble en helt ny bil! Men jeg byttet også alle foringer forran og ytre bak samtidig. Bilen hadde da rullet 170000. Sammenlignet nye og gamle dempere, og de nye var mye fastere. Byggekvaliten virket bra på demperene, men sånn passelig på belgene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vi rabattkode hos Arnott? Mener å huske det fra en tidligere post, men finner ikke når jeg søker. Skal bestille bakbelger til fatterns Allroad, har tidligere handlet gen 2 frembelger hos de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vi rabattkode hos Arnott? Mener å huske det fra en tidligere post, men finner ikke når jeg søker. Skal bestille bakbelger til fatterns Allroad, har tidligere handlet gen 2 frembelger hos de.

Tror det var AUDISAVE10. 10% rabatt. Hvis ikke; prøv AUDISAVE12.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, AUDISAVE10 funket. Da er GEN2 bakbelger bestilt, Møller skulle ha 15500 for belger og arbeid. Mulig kompressoren er gåen også, denne skulle Møller ha 21000 for å bytte : eek : : eek : : eek : : eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, AUDISAVE10 funket. Da er GEN2 bakbelger bestilt, Møller skulle ha 15500 for belger og arbeid. Mulig kompressoren er gåen også, denne skulle Møller ha 21000 for å bytte : eek : : eek : : eek : : eek :

Enogtyvetusenkronermegoppietviststed

Blir vel ikke akkurat overrasket lenger, men dette tar kaka synes jeg.

Kjøp et rep set her: http://www.ebay.com/itm/AUDI-ALLROAD-C5-C6-WABCO-AIR-SUSPENSION-COMPRESSOR-PISTON-RING-REPAIR-FIX-KIT-/151603035396

Koster den nette sum av 34 dollar eller under 300 kroner om du vil.

Du bruker max en time eller to å ta pumpa ut, avhengig av hvor rustent det er og om bolter må kuttes. Ellers er det tre plugger med kontakter.

Selve pumpa har jeg aldri reparert, men kjøpte en ny hos Arnott for et par år siden, men rep ser dritenkelt ut!

Men 21000 må være et ran.

Bytte av selve pumpen beskrives på disse sidene et sted: https://www.arnottindustries.com/manuals/

https://www.arnottindustries.com/manager/upload/ProductManual.asp?fileId=471 tenker jeg det er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset :) Aerosus har Wabco kompressor til 328 euro ink frakt, så blir nok en sånn i såfall. 45500 totalt vil Møller ha for å fikse luftfjæringen bak på fatterns bil;

Skifte luftfjær h + v bak kr 15 532,04

Skifte ventilenhet luftfjæring kr 8 744,45

Skifte kompressor luftfjæring kr 21 343,51

ventilen koster ca 1900 på ebay, 5800 for gen 2 bakbelger ink frakt, og ca 3000 for kompressoren, moms kommer i tillegg. Dyrt nok, men da er det ca 30000 i arbeidspenger spart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er også en grei plass å handle luftdeler til allroad (i tyskland): http://www.air-suspension-shop.com/Luftversorgung_3

De mye deler til luft, samt de har også en "aftermarket" ventil blokk til under bruktpris (169€) av den orginale. Har en slik på vei hjem nå. De sender raskt og jeg har delene levert etter 1-2 dager. De er på e-bay.de også med noen av produktene, men ser at noen av delene har vært billigere på hjemmesiden deres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en slik på vei hjem nå. De sender raskt og jeg har delene levert etter 1-2 dager. De er på e-bay.de også med noen av produktene, men ser at noen av delene har vært billigere på hjemmesiden deres.

Har du mottatt denne nå? Virket kvaliteten bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarer for andre nå, men jeg har erfaring fra Aerosus. For meg ser dette ut som samme deler. Demperne virker ok, mye fastere enn de gamle men vet ikke noe om varigheten enda. Luftbelgene er derimot så som så. Jeg byttet mine bake, men jeg mistenker maskineringen av nedre komposittdel til å være så grov at det siger luft ut. Den er vertfall grovere flate hvor pakningen skal tette sammenlignet med original. Her tror jeg Arnott kan være bedre, men kanskje andre kan si noe om erfaringen om dem. Fjærbenslageret fremme er for lite sammenlignet med original.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir mye info på denne tråden nå, men tenkte å gi en liten oppdatering og advarsel på kinademperene. Etter en tur over Sognefjellet på telehiv fra helv@ så har demperene takket for seg etter ca 1 år og 12000 km. Antagelig mest bake, og det er de små bevegelsene som merkes i bilen. Selv om disse demperene er billige, eller dvs normalpris sett i forhold til vanlige dempere, så er det ingenting å satse på. Da finner jeg kun OEM fra Audi som alternativ, og dem er dyre! Hva med å bygge om konvensjonelle fra Sachs? Overhaling av orginale? Noen som har kommet over noe annet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aftermarket ventil blokk virker fint etter et år i drift. Når det gjelder belger kjøper jeg kun Arnott, alternativt originalt. Har hatt Arnontt GenII dempere fremme i i 8 år før jeg måtte bytte fremme pga lekasje i klemringen øverst. Selve belgen har holdt bra og ikke tegn til å være morken. Bak holder Arnott Gen II enda etter 5 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gen2 belger er noe som frister da det virker som den er fastere enn original. Nå er utfordringen mine selve støtdemperne. Der har jo arnott gitt opp bakdemperne fra bilstein og valgt å ikke bruke den samme fra fabrikken fra den de nå kjører fremme. Så her mangler et godt alternativ til de bake som koster ca 6000kr stk....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne da jeg har lekkakje fremme på min allroad. Renger med det er belgene som lekker da de er fra 2005 og har fungert smertefritt i 230k km.

Ser de har gen1 og gen2. Er ca dobbel pris på gen 2. Hva er best å kjøpe og hva er forskjellen?

Har forresten noen nye bilstein dempere jeg kjøpte for en stund siden fremme, de passer vel på begge typene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne da jeg har lekkakje fremme på min allroad. Renger med det er belgene som lekker da de er fra 2005 og har fungert smertefritt i 230k km.

Ser de har gen1 og gen2. Er ca dobbel pris på gen 2. Hva er best å kjøpe og hva er forskjellen?

Har forresten noen nye bilstein dempere jeg kjøpte for en stund siden fremme, de passer vel på begge typene?

Nå kan jeg ikke uttale meg om annet enn gen I, som jeg kjøpte, men det står jo litt på siden til Arnott at gen II har bedre støvbeskyttelse og en alukappe på utsiden som skal bedre fjæringen osv..

Jeg er godt fornøyd med gen I i hvert fall. God kvalitet.

Jeg kjøpte fra Sverige, grunnet leveringstid.. kjøpte her: http://mr-parts.com/audi-allroad-c5-4b-1999-2005/

Kjøpte et fullt sett. Ser prisen har gått opp 2000,- fra i fjor..

Bilde av settet ser du i post 11 her: http://forum.vacn.no/showthread.php?276936-Audi-Allroad-2-5-tdi-05&p=2994276&viewfull=1#post2994276

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det toll på toppen av prisen eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.