Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe en Skoda Octavia 4x4 1.8T. Det er en 2001 modell med Haldex 1.

Hvordan er det å sladde med? Tar det lang tid før bakhjula har drivkraft?

Jeg har prøvd en Volvo XC90 med gammel Haldex og den bruker jo 3 sekunder før firehjulstrekken slår inn!

 

Erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det fungerer veldig fint på golfen, eneste som kan være irriterende er hvis du slipper for mye opp på gassen eller bare vil touche bremsen pittelitt siden du da mister tilkoblinga noen sekunder, men det blir fort en vane at man unngår å gjøre de tingene.

 

Finnes også diverse tunes/oppgraderinger til haldexen som gjør noe med de nevnte problemene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker bra men må gjerne flicke en del for å få til effektiv sladdekjøring på f.eks. isbane.

 

Stor bonus er at her kan en faktisk skru helt av ESP når en trykker på knappen : ja :

 

Jeg har kjørt siden våren i år med Powertrack insert fra yourhaldexworks og stivere stabstag bak. Fungerer aldeles utmerket men ikke fått prøvd på skikkelig vinterføre enda. stabstaget bak skal ihvertfall stilles mykere for det er for mye krenging fremme med H&R stabstag bak på det stiveste og originalt fremme. Eventuellt blir det også H&R stabstaget fremme. Hatt det på en Haldex 1 bil tidligere og det funka bra! (Stivest bak, mykest fremme)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex kan fungere veldig bra, får jeg bilen klar kan du prøve min med haldex controller på vintertreffet.

 

Du har powertrack som nevnt, i tillegg kan du modifisere controlleren selv slik at den er koblet inn hele tiden.

Det kommer an på hva du skal bruke bilen til.

 

Er det en daily driver så anbefaler jeg deg og ikke gjøre det.

Det blir mye belastning ved parkering og mye rattutslag.

Men skal den herjes med på feks isbane og i snø kan det være morsomt.

 

28vwpr6.jpg

 

2vjx17l.jpg

 

Modifiseres ved å ta ut akslingen som vist på bildene.

 

Haldex controller er det beste alternativer, men også det mest kostbare.

De har sluttet å produsere haldex 1 controllere og bruktprisene har steget noe voldsomt den siste tiden.

 

United Motorsport har begynt å lage software til original controlleren som får mye gode omtaler. Prisen er ganske stiv og controlleren må sendes til dem for flashing. De gir garanti for å kunne flytte over programvaren fra gammel til ny controller hvis denne ryker.

Dessverre har de hatt en del problemer med bugs hvor den kobler ut under 20km/t og andre småting, men dette har de begynt å rette opp nå.

 

HPA holder også på å lage et nytt produkt til haldex 1. En touch basert enhet hvor man kan velge oppsett på kontrolleren under kjøring.

 

TMAP9.jpg

 

TMAP1.jpg

 

Fra helt off (fremhjulstrekk) til stock, sport og race. Produktet høres helt fantastisk ut og vi er mange som venter på dette.

Dessverre har det blitt utsatt og utsatt i 9 måneder nå og mange har begynt å miste motet.

Ryktene skal også ha det til at det er fysiske forskjeller på en stock og oppgradert controller slik at resultatet ikke blir like godt som en skikkelig controller. Den første leveransen er på vei ut til kunder nå og de første tilbakemeldingene kommer nok ikke før ut på nyåret.

 

Blir resultatet som lovet vil nok gjerne UM sin software falle en del i pris og da nærmest gjøre det obligatorisk å flashe haldex biler :)

 

Bare husk finn en bil som har fått regelmessig service på haldexen, og gjerne ta ut pumpa for å rengjøre kammeret her da det samler opp en del av driten som er i olja. Vet oppgraderinger av controller anbefales det å halvere intervallene på filter og olje fra 30/60km til 15/30km.

Bruker original olje som kjøpes på Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar kara, jeg har tenkt å kjøpe bil til vintertreffet.

Hva gjør den powertrack saken? Er det den som justerer hvor mye den drar bak?

Dette blir en billig bil som kun skal sladdes med og skal ikke påkostes mye (sier jeg nå :D)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54383499&searchclickthrough=true

Det står i annonsen at Haldexpumpa er reparert, så da er vell den biten greit.

Bra dekk og chip på denne bilen og evt en sånn powertrack så kan enn vell ha det litt morro på isen for en billig penge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar kara, jeg har tenkt å kjøpe bil til vintertreffet.

Hva gjør den powertrack saken? Er det den som justerer hvor mye den drar bak?

Dette blir en billig bil som kun skal sladdes med og skal ikke påkostes mye (sier jeg nå :D)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54383499&searchclickthrough=true

Det står i annonsen at Haldexpumpa er reparert, så da er vell den biten greit.

Bra dekk og chip på denne bilen og evt en sånn powertrack så kan enn vell ha det litt morro på isen for en billig penge.

 

Powertrack saken gjør bare at den ikke justerer trekken, men når den slår inn så er det full lås altså 50%.

Forskjellen er at den jobber som originalt enda slik at den kobler ikke inn før man har hjulspinn foran og kobler ut når man bremser osv. Til prisen er det en morsom oppgradering tipper jeg fremfor originalt. Petter kan gjerne si mere her.

 

Men til prisen de skal ha for bilen ville jeg nesten vurdert å heller modifisert controlleren til permanent :)

Ny bak diff med haldex clutch får man brukt fra bla England til 2000,- hvis den ryker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Powertrak kobler ikke ut når man bremser, den lar trykket blø av veldig sakte så etter første initiering så er det egentlig låst midtdiff kontinuerlig på bane/is.

 

Les her:

 

http://auditttuning.org/2013/09/19/the-powertrack-insert-the-best-way-to-improve-your-haldex-first-generation-traction/

 

Min spant en del framme før den fikk tak bak pga mye moment og clutchpakka i Haldex dffen slurte (over 500Nm i motor), nå med Powertrack er det MYE mer kontant innkobling! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.