Audi 90 med div. el-problemer, og mek.problemer, hydr.håndbrekk, m.m

Anbefalte innlegg

90'n er litt lei seg for tiden

 

 

1. Ladelampen lyser ikke i instrumentpanelet i bilen verken med tenning på eller med motor igang, har hatt ut instrumentet og testet pæren så jeg vet den fungerer.

Spørsmålet er: Hvordan fungerer denne egentlig? Hva kan jeg sjekke for å få fikset feilen? El-skjematikk?

 

2. Bilen lader ikke, jeg mistenkte først regulatoren da den hadde utslitte børster, byttet denne men lader fortsatt ikke. Den lille blå ledningen inn på dynamoen gir 12v når bilen går, har også prøvd å "kortslutte" ifra den store tilkoblingen på dynamoen som går/kommer ifra batteriet til den lille polen men ingen forskjell. Når jeg måler på den lille polen så får jeg 0,3v med liten blå ledning tilkoblet. Har for sikkerhetsskyld lagt opp ny jording ifra gods på dynamoen til chassis uten endring.

Spørsmålet er: Er dynamoen død eller er det noe annet jeg kan teste? Selv om ladelampen ikke lyser så burde den ladet når jeg la 12v til den lille pinnen bakpå dynamoen.

 

3. Jeg har vanlige blinklys men når jeg vipper opp nødblinklyshendelen så skjer det ingenting, forsøker jeg å blinke til en av sidene skjer det ingenting, tar jeg nødblinklyshendelen ned igjen så fungerer vanlig blinklys.

Spørsmålet er: Er det hendelen som er ødelagt eller er det et rele som hører til dette?

 

4. Kupèviften fungerer bare på siste trinnet, fult øs. Alt annet er dødt.

Spørsmålet er: Er det bryteren som må byttes, eller sitter det en regulator et eller annet sted?

 

5. Vindusviskeren fungerer ikke på intervall, den går kontinuerlig.

Spørsmålet er: Defekt hendel eller er det en møkkete kontakt inni selve motoren?

 

6. I bilen er det montert en antenneforsterker som ikke er i bruk. Men den er koblet inn på varmetrådene.

Spørsmålet er: Kan denne fjernes eller slutter de å fungere da?

 

7. Uansett hva jeg forsøker på så blåser det bare lunk ut av varmeapparatregistret. Registret ble byttet med nytt i 2016 så det er ikke her feilen ligger.

Spørsmålet er: Hvordan er det kupevarmeren fungerer, er det en bestemt vei vannet må strømme?

8. I skikkelig isbanebil-inspirasjon så har jeg lagt merke til at nesten alle har hydraulisk håndbrekk, nå har jeg montert den typen du skjøter imellom røret som går bakover, men jeg synes ikke det var store wow-effekten.

Spørsmålet er: Skal det være mulig å låse bakhjulene med hydraulisk håndbrekk uten eget reservoar?

Noen som kan svare på et eller fler av disse spørsmålene så vil jeg være veldig takknemlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

90'n er litt lei seg for tiden

 

 

1. Ladelampen lyser ikke i instrumentpanelet i bilen verken med tenning på eller med motor igang, har hatt ut instrumentet og testet pæren så jeg vet den fungerer.

Spørsmålet er: Hvordan fungerer denne egentlig? Hva kan jeg sjekke for å få fikset feilen? El-skjematikk?

 

2. Bilen lader ikke, jeg mistenkte først regulatoren da den hadde utslitte børster, byttet denne men lader fortsatt ikke. Den lille blå ledningen inn på dynamoen gir 12v når bilen går, har også prøvd å "kortslutte" ifra den store tilkoblingen på dynamoen som går/kommer ifra batteriet til den lille polen men ingen forskjell. Når jeg måler på den lille polen så får jeg 0,3v med liten blå ledning tilkoblet. Har for sikkerhetsskyld lagt opp ny jording ifra gods på dynamoen til chassis uten endring.

Spørsmålet er: Er dynamoen død eller er det noe annet jeg kan teste? Selv om ladelampen ikke lyser så burde den ladet når jeg la 12v til den lille pinnen bakpå dynamoen.

 

Jeg tror nok disse to er relatert til hverandre. Her er skjemaer til B4, det burde være ganske likt på B3. http://www.isham-research.co.uk/quattro/wiring/TypB4/index.html

 

3. Jeg har vanlige blinklys men når jeg vipper opp nødblinklyshendelen så skjer det ingenting, forsøker jeg å blinke til en av sidene skjer det ingenting, tar jeg nødblinklyshendelen ned igjen så fungerer vanlig blinklys.

Spørsmålet er: Er det hendelen som er ødelagt eller er det et rele som hører til dette?

 

Det er ikke noe separat rele. Tipper nødblinkbryteren er defekt.

 

4. Kupèviften fungerer bare på siste trinnet, fult øs. Alt annet er dødt.

Spørsmålet er: Er det bryteren som må byttes, eller sitter det en regulator et eller annet sted?

 

Motstanden på viftemotoren som er død. Trinn 4 er full strøm uten motstand.

 

5. Vindusviskeren fungerer ikke på intervall, den går kontinuerlig.

Spørsmålet er: Defekt hendel eller er det en møkkete kontakt inni selve motoren?

 

Skift intervallreleet.

 

6. I bilen er det montert en antenneforsterker som ikke er i bruk. Men den er koblet inn på varmetrådene.

Spørsmålet er: Kan denne fjernes eller slutter de å fungere da?

 

Det skal ikke være noe problem å koble vekk selve antenneforsterkeren fra varmetrådene, se strømskjemaene ovenfor. Jeg husker ikke nå om B3 bruker selve varmetrådene i kombinasjon som antenne, eller om den har egne tråder som kun er antenne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker Per, dette kommer nok til nytte når jeg skal feilsøke videre.

 

For meg ser det ut som det er et nødblinkrele, J2 eller tolker jeg det feil?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare ett blinklysrele (J2), det tar begge funksjonene, både vanlig blinklys og nødblink. Dette er standard DIN-rele, så dette kan du plukke ut av nesten hvilken som helst tysk bil fra 70-, 80- og 90-tallet. Det som i blant kan skje er at hvis noen monterer hengerfeste, men ikke skifter ut releet, så blir dette overbelastet. Vanlige blinklysreleer er 4x21w, mens til tilhengerdrift så skal de være på 6x21w. Dette står som regel merket på relehuset. Ellers så kan de rett og slett brenne ut som alle andre releer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjalp mye med skjemaet. Skal svare litt her så er tråden mer nyttig for andre.

 

1.

Blå ledning "gir" 12v når du skrur på tenningen, denne går via ladelampen så man blir litt lurt av et mulitmeter. Den lille pinnen på dyanoen går 12v, så hvis dynamoen lader over 13.5v gir den 12v ut på den lille pinnen. Dette gjør at lampen får 12v på begge sider og da lyser ikke lampen. Lader ikke dynamoen jordes denne pinnen og pære lyser.

Enkel sjekk at pære og ledningnett fungerer er rett å slett å koble den blå ledningen av og jorde denne, da skal ladelampen lyse.

2.

Å gi 12v til den lille pinnen på dynamoen gjør ikke at den begynner å lade, dette er det helt og holdent laderegulator som gjør og den kan man ikke "jumpe" igang, Hjelper det ikke med bytte av regulator er det diodebroen eller ankeret som er noe galt med.

I mitt tilfelle hadde hele diodebroen brent opp, tydeligvis pga. mye saltsprut. Mye korrosjon inni dynamoen.

Byttet innmaten og nå lader den som aldri før. (14.8V)

 

3.

.......ALLTID sjekk sikringer. :o Sikring #2 hadde røket (15A) Blinklys får strøm på tenning, via blinklysrele og sikring. Nødblink har alltid 12v og går via sikring #2.

 

4.

Det var motstandspakken som var defekt. Må ut med hanskerom, sitter på viftemotorhuset. Byttet denne og alt ok

 

 

 

 

Har ikke funnet ut av de to siste enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du fant ut av det. Da gjentar jeg på nummer 5, skift intervallreleet først, før du prøver noe annet. Tipper det er releet som er synderen. Finner du et rele fra f.eks. en Golf 3 så får du med programmerbar intervall. Dette releet er merket 99 på toppen, mens det vanlige er merket 19. Ta det med fra en Golf/Vento hvis du besøker en hogger, det er P&P på alle eldre VAG med std. intervallrele.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har full tilgang på et hoggeri, byttet intervallrele uten at det hjalp. Mulig det også var defekt. Skal se videre etter et annet rele imorgen, mener det står noen golfer i en av haugene.

På min Audi 200 sitter det et stoppsignal innni motoren på en sånn kontaktplate, er det dette på denne også og at det kan være at den ikke ser at den har gått en runde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle moderne viskermotorer (siden 60-tallet) har stoppsignal for parkering i grunnposisjon. Hvis dette er defekt vil motoren stoppe på vilkårlig sted, ikke fortsette å gå. Motoren stopper der strømmen brytes. Hvis ikke det hjalp å bytte releet så burde du forsøke å bytte bryter, eller du kan i det minste bruke testledninger (ledningsstumper) og simulere bryterens kontakter på pluggen til bryteren, for å finne ut om det er bryteren eller motoren.

 

53 og 53b er fart 1 og 2 på motoren, 53a er parkeringen, 53e er intervall, 31 er jord.

 

53a er strøm inn til bryteren, 53 og 53b er fra bryteren til motoren, fart 1 og 2. Kontakt J på bryteren er intervallstillingen, mens 53e er signal til rele som forteller at du spyler eller holder bryteren i "ett visk"-posisjonen (lett trykk oppover).

 

For å teste intervallfunksjonen utenom bryteren kan du bruke en testledning mellom 53a og J på pluggen, eller for å få motoren til å gå konstant, mellom 53a og 53 eller 53b. Alle polbenevningene skal stå på pluggen, men skriften er minimal og kan være vanskelig å se. Sammenlign evt. fargene på ledningene med strømskjemaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt mulighet til å se på dette så jeg vet ikke helt hva som er galt her. Viskeren går ihvertfall, fremfor en som står så det er bedre enn ingenting.

 

Fant ut at bakrutevarmeren ikke fungerer, måler ikke noe strøm i stikket bak inn til bryteren og sikringen er hel. Men men, hvor mye bruker man den egentlig på isbanekjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MYE! Det er den ene tingen som irriterer meg mest på min. Bakrutevarmetrådene funker ikke på min heller og bakruta føyker igjen så jeg har nada sikt bakover. Sinnsykt irriterende for meg og ikke minst de som kommer bak meg jeg ikke slipper forbi pga at jeg ikke ser de er der. Sikringen min er hel. Trådene i rute har ikke brudd. Knappen i dasjen funker men det blir ikke varme bak. Så hvis du finner en løsning på dette er jeg interesert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe særlig tak i bakrutetråder på gamle biler forresten,er såvidt den tar doggen i 200'n. Nye biler blir jo så varme at det ryker av ruta.

 

Kan man koble 12v rett på trådene bak eller må dette skaleres ned først, eller innom en eller annen fiffig boks?

Spør fordi jeg synes det er så liten kvadrat på de som går bakover til ruta..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har tenkt på også. Siden jeg har flyttet batt til bagasjen kunne det være en løsning å bare sette + og - rett på barkute trådene (seff med en av på bryter) hvis dette går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt så er det jo bare en bryter med rele. Releet er der for å avlaste de øvrige bryterne i systemet, tenningsbryteren og selve varmetrådbryteren. Så rent bortsett fra denne antennemodulatoren som gjør at varmetrådene også fungerer som antenne, så er det et meget enkelt system som utgjør kretsen til varmetrådene. Strøm først via tenningsbryteren, så via varmetrådbryteren og til 86 på releet, mens bakruten drives av strøm fra batteriet (30) og pol 87 på releet. Så ja, det er 12 volt direkte på bakruta.

 

Releet gjør også at du ikke glemmer å slå av når du stanser bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Per. Da skal jeg prøve å kjøre + og - rett fra batt til bakruta med en av/på bryter og se om det fungerer da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var å fikla på 90'n idag, på venstre side sitter antenneforsterkeren også har varmetrådene to "stikk", øvre ser ut til til å være radiosignalet, nedre ser ut til å være 12v for varmetrådene. Høyre side går det en med ringkabelsko og er festet i karosseriet.

Jeg dro både 12v og jord direkte ifra batteri og koblet til på bakrute men det skjedde ikke en damn skjit. Fortsatt like dogget

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opp igjen,

 

typisk så skal den slå seg vrang like før treff, har oppdatert 1.posten med 2 nye problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke jeg, hehe.

 

Under litt ryddings i bilen så synes jeg at det så litt svidd ut ved de fargede multikontaktene som sitter under rattstammen. Nærmere inspeksjon viser at jeg har rett. Den brune kontakten har nesten brent i to! Det kan forklare hvorfor jeg sliter litt med at bilen av og til dør ut for å så fungere igjen etter en liten stund.

 

Men, linken som Per var så vennlig å dele, fungerer ikke lengre. Noen som har link til skjematikk så jeg finner ut om dette er noe jeg trenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.