Forskjell på ekstralys kabler - ferdige sett ?

Anbefalte innlegg

Hei, før vintern kom så monterte jeg 3stk ekstralys i fronten. Alle lampene er xenon konvertert med 55w 6000k xenon. For å gjøre dette lett for meg selv så kjøpte jeg ferdig kabelsats fra jula til 3stk ekstralys. Hadde 55w xenon på langlys i den forrige bilen og gledet meg vilt til dette kom på i 3 ekstralys. Fikk montert opp alt sammen, alt virket kjempebra de første dagene. Så startet problemene.

 

Det begyntte med at ene lamp ikke tenner når man slår på full lysa, det kan variere hvilken av lampene det er som ikke tenner. Dette løste seg ved at blinke med lysa noen ganger, så kom den siste lampa igang. Så begynte bare 1 lampe å lyse. Igjen så blinket jeg med lysa så tente de igjen.

 

Etterhvert så slukket ikke lampene når jeg blendet ned, full lysa slog seg av men ikke tusenmetrene. Dette var jævlig plagsomt. De slo seg heller ikke av når jeg slo av tenninga og tok ut nøkkelen. Så her omdagen så startet ikke lyktene i det hele tatt. Skulle til en kompis som bor ca 2km fra meg og på vei dit funka de, møtte bil og blenda. Men ingen ting funka når jeg skulle slå de på igjen. Det lyser i bryteren inne i bilen når jeg slår på full lysa.

 

Må også si at jeg ikke er så imponert av lystyrken eller, lyser litt breiere og mye hvitere ( det kommer jo pga av kelving styrken ). Lyser heller ikke noe lenger.

 

Kan kablene har noe med dette å gjøre ? Skal å kjøpe nytt rele etterpå for å se om det er det som er feilen. Noen tips ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som att de ikke får nok strøm i starten, ett relé vill jeg si er for lite til 3 stykk med xenon da de trekker mye når de Ska starte, ville nok ha hatt to relé

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra det jeg kan se på jula så er rele som følger med 40A. De som kan ohm's lov skjønner at det er 480w på 12v. Og siden du har 165w totalt fra tusenmeterene så er du langt innafor.

 

Hvordan har du koblet opp releet? Hvor har du jordet lyktene? Hvor fikk du xenon kittet fra?

 

Skriv hvor hva er koblet :)

30-

85-

86-

87-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er rett d du skriver her men snakker av erfaring att ett relé på tre xenon konverterte tusenmetere er for lite, hadde noe av d samme problemet men koblet opp ett ekstra relé å alt var i orden,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du hadde 40A ikke 15A rele? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde 2x40A relé på lastebil på 4x70w hid...det er ikke nok til å tenne alle 4..da tente 1-3 eller 2-4...etter montering av ett 40A relé på hver av lampene fungerte alt som det skulle...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trekker noe sinnsykt i startetn, kan lett brenne ett rele. Men hovedproblemet er nok for lavt tversnitt fra batteri til tusenmeter som gir for stort spenningsfall i startfasen;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lys i lyktene idag igjen, skrudde bare ut sikringa og satte den inn i igjen og det lyste. Kjørte noen timer også møter jeg bil og tusenmetrene slår seg ikke av. Han jeg møtte var nok ikke så glad :P

 

I den pakka jeg kjøpte så sitter alle ledningene i en liten boks som man setter rele oppi. Skal å kjøpe rele senere idag, så får jeg se om det blir noe forskjell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor finger på at releet henger innvendig og "møkkete" kontaktflater pga. høy startstrøm.

Hadde du hatt et multimeter som er over hobbybasis hadde du blitt overrasket over hvordan xenonballaster oppfører seg på strømnettet i bilen når de tennes og er idrift.

God ledningskvadrat, kraftig rele og god jord er et must.

 

Jeg har 2 x 100W xenonfjernlys og jeg kjører 6kvadrat til hver av ballastene, bruker et dieselgløderele (tror det er 80Amp?) og zenerdioder for å ta peaker når disse tennes. Kjedelig når annet i bilen begynner å tulle, som f.eks moduler eller ecu.

 

 

 

Om du gidder kan du jo ta av "kappa" på releet du har og inspisere, tenker du ser at kontaktplatene har merker på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut hva som var feilen her om dagen, var den plastikk holderen som sikringa ligger i som hadde smelta, rele var helt og fint. Da det blir mildvær så blir det å koble ett rele på hver lykt og grovere kabel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.