#1 Skrevet Desember 27, 2014 Hei, Jeg har fått montert DEFA på bilen min, og benyttet meg ganske greit av den. Pleier å stå på før jeg skal ut å kjøre, men i dag fikk den stått på i ca 30 min før jeg skulle ut. Var -12 ute. Løp ut i bilen, glødet og startet den, men så stoppet den. Prøvde flere ganger, men uten hell. Her var et av forsøkene: EDIT: Klarte ikke å få embeded view, så link istedenfor Bilen har vært feilfylt av forrige eier. Dette ble anmerket hos Møller, men har ikke spurt om hva som ble gjort i forhold til det, og om eieren startet bilen osv. Klarer noen av dere å skjønne hva som skjer her? Hva kan være galt? Er blitt anbefalt å helle i ca 1 liter automatgirolje i full tank, da det kan smøre opp dysene da bensinen kan ha tørket ut dysene litt. Noen formeninger om dette? Lot den stå på med defa i 3 timer (tok en annen Golf istedenfor i mellomtiden). Da jeg kom hjem prøvde jeg å starte den og holdt den på starteren i 5-6 sekunder, men den ville ikke starte. Glødet på nytt, og da startet den. Trenger hjelp av dere på forumet her! :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2014 Høres ut som starsperretrøbbel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2014 Hei, Jeg har fått montert DEFA på bilen min, og benyttet meg ganske greit av den. Pleier å stå på før jeg skal ut å kjøre, men i dag fikk den stått på i ca 30 min før jeg skulle ut. Var -12 ute. Løp ut i bilen, glødet og startet den, men så stoppet den. Prøvde flere ganger, men uten hell. Her var et av forsøkene: EDIT: Klarte ikke å få embeded view, så link istedenfor Bilen har vært feilfylt av forrige eier. Dette ble anmerket hos Møller, men har ikke spurt om hva som ble gjort i forhold til det, og om eieren startet bilen osv. Klarer noen av dere å skjønne hva som skjer her? Hva kan være galt? Er blitt anbefalt å helle i ca 1 liter automatgirolje i full tank, da det kan smøre opp dysene da bensinen kan ha tørket ut dysene litt. Noen formeninger om dette? Lot den stå på med defa i 3 timer (tok en annen Golf istedenfor i mellomtiden). Da jeg kom hjem prøvde jeg å starte den og holdt den på starteren i 5-6 sekunder, men den ville ikke starte. Glødet på nytt, og da startet den. Trenger hjelp av dere på forumet her! :-) For all del ikke ha i olje i dieselen på en med partikkelfilter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2014 Høres ut som starsperretrøbbel. Burde jeg da ikke fått en lampe som lyste? Og stopper den på samme måten? Erfarte det samme for et par mnd siden, da stoppet den da og, også glødet jeg den igjen, og da gikk det fint. For all del ikke ha i olje i dieselen på en med partikkelfilter... Ok, greit å vite :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 28, 2014 (endret) Ville ha prøvet reserve nøkkelen. Det er ikke alltid lampen viser feil. 60% av bilene jeg for inn med mistanke om mulig startsperrefeil virker med reserve nøkkel. Hadde en tilfelle her for et par uker siden,der hadde de tatt en motorvask. Da fikk de startsperre feil,(ingen lampe som lyste)så var det inn med nøkkel nr2 da var den ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 28, 2014 Har du prøvd lese ut diagnose på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 28, 2014 Har du prøvd lese ut diagnose på den? Jeg lånte bort diagnoseapparatet mitt i romjulen... Typisk! Hehe. Ville ha prøvet reserve nøkkelen.Det er ikke alltid lampen viser feil. 60% av bilene jeg for inn med mistanke om mulig startsperrefeil virker med reserve nøkkel. Hadde en tilfelle her for et par uker siden,der hadde de tatt en motorvask. Da fikk de startsperre feil,(ingen lampe som lyste)så var det inn med nøkkel nr2 da var den ok. Ja, tror jeg skal ta den med meg og se om den evt kan løse problemet om det skjer igjen :-) Men at det ikke lyser noen lampe er dumt da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 28, 2014 Skummelt å konstatere noe, men jeg er ganske sikker på at det ikke er startsperren. Det er fordi når startsperren slår inn, så starter bilen helt fint og stopper momentant etter et par sekunder. Din bil sliter jo både med å starte og dør ut ganske fort på en litt annerledes måte enn startsperren stopper motoren. Det er bare min teori etter erfaring med å kode nøkler og andre startsperre problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 28, 2014 Jeg har vagcom tilgjengelig her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 28, 2014 En nabo kom ut nå som jeg prøvde å starte den. Den klarte ikke å nå 1000rpm engang, bare døde med en gang. Han sier at det er kommet en ispropp i systemet pga kondens og at jeg må bytte dieselfilteret. Er det mye jobb? Hvor sitter dieselfilteret? Og må systemes luftes manuelt, eller går det automatisk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 28, 2014 Hvilken motor er det? CAYC? Filteret sitter nok framme på høyresiden foran spylevæskepåfyllet. Om systemet bør luftes eller ikke avhenger av hvilket filter du har. Men det går som oftest fint å bare file en stund, så starter nok motoren Men hvis du vil lufte så gjøres dette via vag-com\ODIS. Det man gjør er å tvangskjøre matepumpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 28, 2014 Eg hadde vært litt bekymret om at den muligens har tatt skade av feilfyllinga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 28, 2014 Er jo ikke værre enn å fylle filteret med ny diesel når man bytter det. sparer seg for mye trøbbel da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 28, 2014 Er en 1.6 TDI 2011. All i know! Hehe. Om det gjøres automatisk, så lar jeg det gå automatisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 28, 2014 Feil fylling på biler med common rail motor er ikke bra, noen går det bra med, noen går det ikke bra med og da må høyttrykkspumpa skiftes, dyserør og dyser må også skiftes og drivstoffssystemet må renses (alt i alt meget dyrt !) Filteret ditt sitter i en kopp bak høyre hovedlykt, et innsatsfilter. Du kan forsøke og skifte det, bare pass på og smør inn o-ringen(med fett) på lokket (er med ny) før du klemmer det nedpå (ikke bruk skruene til det, ofte skades pakningen og man får lekkasje..) Om ikke filter hjelper, så kan du ha pumpe feil eller for lavt railtrykk. Har du for lavt railtrykk (vært borti det på 1.6) så kan det være at railtrykksensoren i enden av railen er defekt, eller railtrykk giveren. Men som sagt, begynn med det enkleste før videre feilsøking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 28, 2014 Feil fylling på biler med common rail motor er ikke bra, noen går det bra med, noen går det ikke bra med og da må høyttrykkspumpa skiftes, dyserør og dyser må også skiftes og drivstoffssystemet må renses (alt i alt meget dyrt !) Filteret ditt sitter i en kopp bak høyre hovedlykt, et innsatsfilter. Du kan forsøke og skifte det, bare pass på og smør inn o-ringen(med fett) på lokket (er med ny) før du klemmer det nedpå (ikke bruk skruene til det, ofte skades pakningen og man får lekkasje..) Om ikke filter hjelper, så kan du ha pumpe feil eller for lavt railtrykk. Har du for lavt railtrykk (vært borti det på 1.6) så kan det være at railtrykksensoren i enden av railen er defekt, eller railtrykk giveren. Men som sagt, begynn med det enkleste før videre feilsøking. Takk for svar. Hadde bruktbilgaranti i 6 mnd, den gikk bort i september, men om det blir problemet mtp at det har vært feilfylt så skal forhandleren jeg kjøpte den av få lov til å betale da det ikke ble nevnt under salg av bilen, og alt ble oppgitt til å være tipp topp. Får se hvordan det går under bytte, som forhåpentligvis blir i morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 28, 2014 Feil fylling på biler med common rail motor er ikke bra, noen går det bra med, noen går det ikke bra med og da må høyttrykkspumpa skiftes, dyserør og dyser må også skiftes og drivstoffssystemet må renses (alt i alt meget dyrt !) Ekstra kjipt er jo det at man ikke har kontroll på når det evt kan skje Kan gå to uker, to mnd eller to år alt etter som. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 29, 2014 Byttet dieselfilter i dag. Var skikkelig svart det gamle, så var nok greit med et bytte. Finner vel ut i morgen om det hjalp eller ei :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...