Anbefalte innlegg

noen som kjører med åpen wg her?

hvordan er støyen/dB, på tomgang og full fres

 

skal bygge ny eksos/dp på banebilen da jeg har bytta turbo og grenrør, og tenkte kanskje kjøre med åpen wg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på tomgang er jo wg stengt, den høres jo kun vel fullt øs som regel. Og da bråker det noe jævlig!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det stemmer jo Mikkel :)

noen som har målt dB med åpen? kjett å ikke få kjørt på treff :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan si det med en gang, du får ikke kjørt noe sted med wg utti det åpne :P Hva med å montere en liten potte på wg røret så ut? Må så fall måles om det er godt nok.

Det du tenker på kalles vel screamer pipe (Google-søk)

 

Kanskje ikke helt det du spør etter men jeg vet det finnes aktuator man kan montere for å sjalte imellom åpent rør og inn i eksos, så kan du i det minste velge når man vil ha det åpent eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei hadde vel evt bare blitt isbaner uten dB grenser :)

men da er jo saken grei :) burde vel gå greit å smi til wg rør i dp`n uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den. blir et par rør mindre som ratt gir bedre plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja :)

hvor mange lyddempere pleier dere å bruke på eksos? evt hvor store rør burde man bruke, 2,5"-3"-3,5"?

dp blir vel 3" tror jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner flere som kjører åpen wg på banebiler av forskjellige slag, og de kjører på både rudskogen og Våler uten problem med støy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner flere som kjører åpen wg på banebiler av forskjellige slag, og de kjører på både rudskogen og Våler uten problem med støy.

 

Heh, jeg kjenner også mange som kjører med biler som overgår den støygrensa med glans. Er nok triks for å lure målinga ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh, jeg kjenner også mange som kjører med biler som overgår den støygrensa med glans. Er nok triks for å lure målinga ;)

 

Når man måler støyen i depot så måles den jo på eksosen ved x-antall omdreininger, og da åpner den ikke. Og de fleste vet hvor støymålingsapparatet står på banen, så da unngår de fult øs i nærheten av den ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man måler støyen i depot så måles den jo på eksosen ved x-antall omdreininger, og da åpner den ikke. Og de fleste vet hvor støymålingsapparatet står på banen, så da unngår de fult øs i nærheten av den ;-)

 

Det vil "fungere" som en kortsiktig løsning for enkeltpersoner som ikke klarer å konstruere banebilen sin skikkelig.

I det lange løp vil det medføre naboklager og negativt fokus på støy. Dermed øker også kravene støy slik at grensene for antall db som tillates blir lavere.

 

Det må da være bedre å kunne bruke banebilen sin hvor all eksos går via lyddeempere og man har 90/100 db grense, enn å kjøre med 120db i få sekunder ved oppbremsing men ellers måtte strupe ned til feks 85 db ved full gass.

 

Det finnes også isbaner hvor det foreløpig ikke har kommet offentlige formelle støykrav men hvor baneeier og/eller arrangør setter støygrense for å unngå at det oppstår reaksjoner som medfører formelle krav. Hvis enkeltpersoner lurer støymålingene ved å legge utløp fra WG utenom eksosanlegget så risikerer de å være skyld i innføring av støykrav fra myndighetene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ikke så mye mer støy som folk skal ha det til. Porscher f.eks har jo høyere støykrav, mener det er 120dB...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ikke så mye mer støy som folk skal ha det til. Porscher f.eks har jo høyere støykrav, mener det er 120dB...

 

Ved kjøring åpner jo WG gjerne når man slipper gassen, og da får man vesentlig mindre støy ut av udempede rør enn ved full gass.

Likefullt blir støyen høyere enn nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved kjøring åpner jo WG gjerne når man slipper gassen, og da får man vesentlig mindre støy ut av udempede rør enn ved full gass.

Likefullt blir støyen høyere enn nødvendig.

 

Ikke alle kommentarer folk kommer med trenger å ende i en lang diskusjon med motargumenter. En kommentar er en kommentar, trenger ikke rettelse fra de som bor på forumet her... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alle kommentarer folk kommer med trenger å ende i en lang diskusjon med motargumenter. En kommentar er en kommentar, trenger ikke rettelse fra de som bor på forumet her... :-)

 

Poenget er jo at det er tøysete å lage bråkete bil for så å jukse seg gjennom teknisk. Lag bilen så den kan brukes på norske baner med en gang så slipper også klubben å betale masse gebyrerer fordi folk stanger på DB måleren ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke alle kommentarer folk kommer med trenger å ende i en lang diskusjon med motargumenter. En kommentar er en kommentar, trenger ikke rettelse fra de som bor på forumet her... :-)

 

Dette er et diskusjonsforum, som betyr at ingen av oss, heller ikke du, kan komme med kommentarer og kreve at de blir stående uten kommentarer fra andre. ;)

 

Er det annet å forvente enn at temaet blir diskutert når det dukker opp så ulike meninger som dette?

 

det vekker de døde.
Det blir ikke så mye mer støy som folk skal ha det til. Porscher f.eks har jo høyere støykrav, mener det er 120dB...

 

Så tilbake til saken. Jan Aimar oppsummerer det ganske enkelt i posten over her.

Selv om noen smartinger forsøker å omgå målingene i regelverket blir det i det lange løp ris til egen bak gjennom skjerping av støygrensene.

På kort sikt blir kan det bli penger rett ut av vinduet gjennom 5.000 kroners støygebyrer, da ingen kan være sikre på om ikke målepunktene er flyttet siden sist de trodde de hadde hørt rykter fra en bekjent av en kamerat som hadde hørt rykter om hvor mikrofonene visstnok var plassert ut langs banen.

 

Leieavtalen med Rudskogen inneholder følgende:

12. STØYFORURENSING, MILJØGEBYR OG UTLEIERS BETINGEDE STANSINGSRETT

 

Leietakeren er ansvarlig for at støygrenser fastsatt for de respektive kategorier kjøretøy blir overholdt / etterlevet av alle til enhver tid og er i denne sammenheng ansvarlig for alltid å foreta målinger under arrangementet (uavhengig av dets art), herunder også treninger.

 

Leietakerens støymålinger skal loggføres og slik skriftlig logg skal leveres tilsynsvakt fra Rudskogen. Loggføringen skal skje på slikt særskilt skjema som Utleieren til enhver tid måtte benytte.

 

Det er for øvrig en absolutt forutsetning at Forurensningsloven av 13. mars 1981 nr. 6, med tilhørende forskrifter, samt Utslippstillatelse for Rudskogen Motorsenter etterleves / følges.

Støyutslipp

Myndighetene har satt krav til anlegget når det gjelder støyutslipp. Disse kravene er ufravikelige og overskridelser kan medføre bøter, innskrenkning av åpningstider eller ytterste konsekvens stenging av anlegget. Utgangspunktet er at den støyen som er produsert av Rudskogen Motorsenter og som måles ute hos omkringliggende boliger skal ligge innenfor en grense som er satt av myndighetene. Det er installert et kontinuerlig støyovervåkningsanlegg på baneanlegget.

 

Ved kjøring utenom tillatte tider eller ved overskridelse av støygrenser gis ett miljøgebyr til ansvarlig leietaker på 5.000,- NOK pr kjøretøy pr overtredelsestilfelle. Leietakeren er selv ansvarlig for å søke eventuell regress hos eventuelle enkeltstående støygrenseovertredere. Dersom Leietakerens overskridelser også fører til at Utleier får bøter fra myndighetene, blir leietaker belastet med tilsvarende.

 

Utleieren har – hvis denne finner det strengt nødvendig – rett til å stanse et arrangement der Utleieren avdekker at Leietakeren ikke etterlever ovennevnte støybegrensningskrav. I en slik situasjon (dvs. vesentlig kontraktsmislighold fra Leietakerens side) har Leietakeren ingen rett til avkortning i leieprisen eller øvrige kostnader som denne skal bære i henhold til Avtalen, jfr. også pkt. 20, 6. avsnitt nedenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min mening bør den 5000kr bota gå til den som støyer, ikke klubben

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min mening bør den 5000kr bota gå til den som støyer, ikke klubben

 

Kan fort bli mange bøter på 5000,- også ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.