Planer for vinterdekk/felger.....

Anbefalte innlegg

Går med planer om å investere litt kroner i litt skikkelige vinter-felger.. Kjedelig å kjøre på 15" og ballongdekk.. :o

Det er til en A4 95 modell.. 5*112 boltsirkel..

Driver å ser litt rundt på nettet og ser jo at det er mye fint å velge i..

Det jeg har lyst på er 17" og litt bredde.. 8" iallefall..

Hvilke dekk anbefales til sånt? Går det an å kjøre med "strekk" på dekka uten at det påvirker feste på snø å sånn?

Tenkte å kjøre 205/45-17 på en 8"-8,5" felg eller 215/45-17 på 9" felg..

Noen som har forslag til felger eller har noe å selge til en rimelig penge? :)

En felg jeg kom over på martins her.. 9*17 hadde vel vært bra... :tilber:

cup_3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det an å kjøre med "strekk" på dekka uten at det påvirker feste på snø å sånn?

Så vidt jeg har forstått ting så er det slik at jo mindre flex du har i sideveggene, jo lettere slipper dekkene. Dette gjelder da både ved lavprofil og strekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått ting så er det slik at jo mindre flex du har i sideveggene, jo lettere slipper dekkene. Dette gjelder da både ved lavprofil og strekk.

Oki.. Skjønner.. Men skulle da tro lavprofil sitter bedre enn f.eks 60-profildekk? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

205/45-17 er aaaaalt for liten rulleomkrets i forhold til originalt på en A4. 205/50-17 går under tvil, men helt 215/50-17 (ukurant) eller 225/45-17..

8" med 225/45-17 går helt "kant i kant" uten å hverken få strekk eller ballong-utseende..

Når det gjelder profil og dimensjon er det ihvertfall en fordel på mange måter med litt bredde på et piggfritt dekk, men noe mer enn 225 på en FWD A4 tror jeg ikke jeg hadde anbefalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

205/45-17 er aaaaalt for liten rulleomkrets i forhold til originalt på en A4. 205/50-17 går under tvil, men helt 215/50-17 (ukurant) eller 225/45-17..

8" med 225/45-17 går helt "kant i kant" uten å hverken få strekk eller ballong-utseende..

Når det gjelder profil og dimensjon er det ihvertfall en fordel på mange måter med litt bredde på et piggfritt dekk, men noe mer enn 225 på en FWD A4 tror jeg ikke jeg hadde anbefalt.

Kjører 215/40-17 på en 8,5" felg nå.. på sommeren.. Synes dekket passer bra på felgen.. Litt kose-strekk.. :)

Men med 8" så lønner det seg kanskje å bruke litt brede dekk med 45 profil som du sier.. Får litt mere dekk og komfort selv om det skal se litt fint ut da... :)

Trodde det nesten var omvendt med bredde på vinteren jeg...? eller er jeg helt på jordet.... :o Kan se for meg at smalere dekk graver seg mere ned og gir bedre feste enn et bredt dekk som blir liggende "oppå" snøen lissom...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig det Håkon. Et smalere dekk har høyere marktrykk pga samme vekten blir fordelt på en mindre flate. Derfor får du bedre grep på isen og snøen. Av samme grunn så vil et smalt dekk lettere "skjære" seg gjennom snøen og ikke flyte oppå.

Huff, venter utålmodig på sommeren, og så snakker vi om vinter : syk :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en diskusjon over et tema det finnes mange meninger om, men jeg støtter meg til de som påstår at piggfrie dekk gjerne kan ha litt bredde så lenge det er innen rimelighetens grenser. Har selv 225/50-16 som vinterdekk og synes ikke det fungerer noe dårligere enn samme type bil med 195/65-15. Det reduserte marktrykket veies stort sett opp av større kontaktflate. Med piggdekk blir det ikke slik, så med piggdekk er det en fordel med smalere hjul.

215/40-17 på en A4 ser etter min mening bare teit ut siden hjulene blir alt for små i forhold til hjulbuene, men hver sin smak.. ;) Jeg hadde satset på 235/45-17 eller noe som sommerhjul.. For liten rulleomkrets og strekk er det styggeste jeg ser. Men som sagt, smaken er som baken! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en diskusjon over et tema det finnes mange meninger om, men jeg støtter meg til de som påstår at piggfrie dekk gjerne kan ha litt bredde så lenge det er innen rimelighetens grenser. Har selv 225/50-16 som vinterdekk og synes ikke det fungerer noe dårligere enn samme type bil med 195/65-15. Det reduserte marktrykket veies stort sett opp av større kontaktflate. Med piggdekk blir det ikke slik, så med piggdekk er det en fordel med smalere hjul.

215/40-17 på en A4 ser etter min mening bare teit ut siden hjulene blir alt for små i forhold til hjulbuene, men hver sin smak.. ;) Jeg hadde satset på 235/45-17 eller noe som sommerhjul.. For liten rulleomkrets og strekk er det styggeste jeg ser. Men som sagt, smaken er som baken! ;)

Hehe.. godt folk har forskjellige meninger ja.. ;) får jeg satt på 235/45-17 så subber nok dekkene oppi hjulbuene konstant.. Har såpass liten ET på felga at jeg må ha smale dekk på....

Er mulig jeg ender opp med en 8" felger nå.. Må vel ha noen dekk til det etterhvert.. Tenkte da på piggfrie.. Noen som vet om sharif selger "bra" merker på vinteren?? Kjøpte et sett der for noen år siden og kunne vel nesten kjørt bedre med sommerhjul..... : rolleyes Tenkte på blizzak (?) eller hakkapelita (?).. Pappa har hatt blizzak på bilene han har hatt og det sitter veldig bra.. Hvilke dimmensjoner lønner seg da tro? 205/45-50??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian Hakka RSi er de råeste vinterdekk jeg har kjørt på. Veldig bra grep på snø og asfalt, men dessverre ikke så bra på blank is (men det gjelder for alle piggfrie)

Her er jeg på isen i Sigdal på Hakka RSi :cool:

sigdal_05_080.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sharif har ihvertfall Nokian Hakkapelita, og jeg vil anbefale disse. Jeg kjører på firkantete pigger da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. godt folk har forskjellige meninger ja.. ;) får jeg satt på 235/45-17 så subber nok dekkene oppi hjulbuene konstant.. Har såpass liten ET på felga at jeg må ha smale dekk på....

Er mulig jeg ender opp med en 8" felger nå.. Må vel ha noen dekk til det etterhvert.. Tenkte da på piggfrie.. Noen som vet om sharif selger "bra" merker på vinteren?? Kjøpte et sett der for noen år siden og kunne vel nesten kjørt bedre med sommerhjul..... : rolleyes Tenkte på blizzak (?) eller hakkapelita (?).. Pappa har hatt blizzak på bilene han har hatt og det sitter veldig bra.. Hvilke dimmensjoner lønner seg da tro? 205/45-50??

Skulle vel tro at 205/50-17 er den beste løsningen fro deg?

Har en kammerat som har kjørt med det på en S3 i par sesonger nå, og det fungerer bra.

Selv hadde jeg 225/45-17 i vinter. Men vinteren er jo litt lettere med QUATTRO!

Skal bytte til 225/40-18 i år. Har fått dekkene, men venter enda på felgene.

Setter gamle dekkene på bilen til dama regner jeg med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle vel tro at 205/50-17 er den beste løsningen fro deg?

Har en kammerat som har kjørt med det på en S3 i par sesonger nå, og det fungerer bra.

Selv hadde jeg 225/45-17 i vinter. Men vinteren er jo litt lettere med QUATTRO!

Skal bytte til 225/40-18 i år. Har fått dekkene, men venter enda på felgene.

Setter gamle dekkene på bilen til dama regner jeg med.

Ja blir vel noe rundt der tenker jeg... Men maks 50-profil... ;) Har ordnet meg felger nå.. : cool : Ble 8*17.. Mangler bare dekk nå så.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian Hakka RSi er de råeste vinterdekk jeg har kjørt på. Veldig bra grep på snø og asfalt, men dessverre ikke så bra på blank is (men det gjelder for alle piggfrie)

Her er jeg på isen i Sigdal på Hakka RSi :cool:

Deler din erfaring der!

Kjører selv på disse dekka på min A8, og de fungerer supert !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner felga å bli ferdig pusset... Mangler bare dekk nå så skal felga skrus sammen igjen... : cool : Så litt på siden til sharif, og de har Hakkapeliitta RSi 205/50-17... Noen som har litt erfaring med den dimmensjonen? Skal jo komme meg fram i vinter uten quattro... haha.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går med planer om å investere litt kroner i litt skikkelige vinter-felger.. Kjedelig å kjøre på 15" og ballongdekk.. :o

Det er til en A4 95 modell.. 5*112 boltsirkel..

Driver å ser litt rundt på nettet og ser jo at det er mye fint å velge i..

Det jeg har lyst på er 17" og litt bredde.. 8" iallefall..

Hvilke dekk anbefales til sånt? Går det an å kjøre med "strekk" på dekka uten at det påvirker feste på snø å sånn?

Tenkte å kjøre 205/45-17 på en 8"-8,5" felg eller 215/45-17 på 9" felg..

Noen som har forslag til felger eller har noe å selge til en rimelig penge? :)

En felg jeg kom over på martins her.. 9*17 hadde vel vært bra... :tilber:

cup_3.jpg

Hei du, har en fet felg til salg til deg med 225/40-18" Hakka 4 pigg dekk. Står på trophy felg, utrolig fin felg. Boltsirkel 5*100, men di passer på din med slingringsbolter har jeg hørt (dette må du sjekke ut med et dekkverksted først)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du, har en fet felg til salg til deg med 225/40-18" Hakka 4 pigg dekk. Står på trophy felg, utrolig fin felg. Boltsirkel 5*100, men di passer på din med slingringsbolter har jeg hørt (dette må du sjekke ut med et dekkverksted først)

Slingringsbolter/flytebolter klare ikke å flytte så mye som fra 5x112 til 5x100, normalt er det maks 2-3 mm slik at f.eks. 5x114,3 går på 5x112.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tak i felger.. Driver å pusser så de blir ferdige til vinteren... Men ellers takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg (nesten) ferdig med felger for vinter.. Mangler enda spacere som jeg skal ha på.. Mulig det blir kun spacere bak pga at det ikke ble veldig god plass foran nå.. :o Men her er iallefall et bilde fra prøvemontering i dag.. :)

Felger er RH-cup av en eller annen type i 8*17 et 35

Dekk er falken piggfritt espia EP01 215/45*17

DSC02662 smallø.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da! Det så jo ganske så rått ut det... : vinke :

Jeg kan derimot ikke dele så mange positive erfaringer med piggfrie lavprofils vinterdekk. Hadde 215/45-17 på 8,5x17 Brock B1. Disse sto på en Opel Omega B. Kan ikke skryte av at fremkommeligheten var særlig bra. : gråter :

Tror nok at det blir bedre på din bil (framhjulstrekk) da tyngdepunktet er bedre for fremmkommelighet.

Kommer jo selvsagt ann på ditt bruk/dine krav. Uansett, lykke til! :):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da! Det så jo ganske så rått ut det... : vinke :

Jeg kan derimot ikke dele så mange positive erfaringer med piggfrie lavprofils vinterdekk. Hadde 215/45-17 på 8,5x17 Brock B1. Disse sto på en Opel Omega B. Kan ikke skryte av at fremkommeligheten var særlig bra. : gråter :

Tror nok at det blir bedre på din bil (framhjulstrekk) da tyngdepunktet er bedre for fremmkommelighet.

Kommer jo selvsagt ann på ditt bruk/dine krav. Uansett, lykke til! :):)

Dekktypen kjennes ganske bra ut.. Myk gummi som sikkert er bra på litt hard snø osv.. Sikkert ikke like bra på tørr asfalt å sånn.. Men det finner man sikkert fort ut... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg (nesten) ferdig med felger for vinter.. Mangler enda spacere som jeg skal ha på.. Mulig det blir kun spacere bak pga at det ikke ble veldig god plass foran nå.. :o Men her er iallefall et bilde fra prøvemontering i dag.. :)

Felger er RH-cup av en eller annen type i 8*17 et 35

Dekk er falken piggfritt espia EP01 215/45*17

Fine hjul, synes egentlig det er litt slemt mot de felgene å kjøre de på norsk (salt) vinterføre. Tror ikke det skal rare ripa til i klarlakken på kanten før saltet spiser opp finishen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine hjul, synes egentlig det er litt slemt mot de felgene å kjøre de på norsk (salt) vinterføre. Tror ikke det skal rare ripa til i klarlakken på kanten før saltet spiser opp finishen.

Ja vet.. Men får nok bare prøve å se hvordan det går.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.