Kupevarmer. Hvor lenge ha den på? Hva kan skje?

Anbefalte innlegg

Har orginal kupevarmer (2013 Passat Alltrack).

Det jeg har hørt er at man ikke skal ha den på mer enn det man kjører.

Før hadde jeg 5 mil på jobb. Nå har jeg kun 4,5km og bruker 10 minutter.

 

Hva kan skje om jeg har den på mer enn 10 minutter før jeg reiser?

Denne drar jo en del strøm og jeg har ekstra batteri kun til denne varmeren eller er det ekstra batterie der også for å hjelpe det foran?

 

Hvis jeg har kupevarmer på i 20 minutter, starter bilen og kjører med kupevarmer på i 5-8 minutter. Vil det sote noe mere eller gjøre andre skader?

 

Hvordan er det å bruke kupevarmer når man kjører?

 

Når jeg har slått av bilen er det ofte man hører nesten et fly som tar av i 20-50 sek, fra motorens venstre side, før den blir helt stille.

Regner med at det er kupevarmeren.

 

Har dere noen generelle råd om kupevarmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Webasto du har som går på diesel? I såfall burde den stå på minst 30 min, og du burde kjøre minst 30 min etterpå. En kompis av meg har ikke gjort dette, og han har fått sur eksoslukt inn i bilen. Tror det går litt på partikkelfilteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er Møller sin versjon av Webasto og går på diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arve,

 

Det som soter ned disse og skaper problemer er småkjøring, de bør brenne litt for å brenne seg ren.

Om du ikke kjører denne manuelt vil den starte av seg selv når du starter bilen så lenge det er kaldt ute, regner med grensen er 5 grader og kaldere som det har vært i mange år. Med din kjøring da på 4,5km er dette ikke gunstig da den knapt har kjørt seg varm før du stopper motoren igjen.

Litt av komforten med en slik varmer er jo å komme til oppvarmet bil og motor, så jeg ville helt klart brukt den 20-30min før du kjører både til jobb og hjem fra jobb og også til kjøring som du gjør ellers om dagen så lenge det er kaldt ute. Dette er mye bedre for varmeren enn å bare starte/stoppe igjen og ikke minst for motoren i bilen som slipper kaldstarter. Om det er veldig kaldt bør den gå noe lenger for å kunne klare å varme opp bil og motor.

 

Det er heller ikke noe problem å bruke denne mens man kjører, men som sagt starter den av seg selv når det er kaldt ute som en tilleggs varmer til motor. I Touranen jeg har bruker jeg varmeren så mye jeg kan og passer på å ikke "småkjøre" den. Skal jeg på butikken som bare er 5min unna starter jeg varmeren manuelt før jeg kjører om jeg husker det eller når jeg starter bilen og lar den stå på mens jeg handler for å unngå at den bare skal starte/stoppe av bilens automatikk, så stopper jeg den når jeg er hjemme igjen. Da får den kjørt seg varm og brent seg ren istedenfor å starte/stoppe to ganger på kort tid med bare få minutters brenntid.

 

Jeg vet om og har hørt om mange som sliter med disse varmerne og det er ganske utelukkende de som har mye småkjøring.

Tenk deg hvis det er under 5 grader og bilen styrer den selv og man har en tur med bilen som innebærer et par butikker, henting av unger, fylle drivstoff og en kiosk og alt ligger med få km mellom seg, da er det fem start/stopp av varmeren med kun få minutters brenntid hver gang, da er det ikke rart det soter ned. I sånne tilfeller starter man den manuelt og lar den gå til man kommer hjem. Da har man super komfort med varm bil hele tiden også:-)

 

Stemmer at det er varmeren som høres ut som et fly ja, forbrenningskammeret er en slags turbin som suger inn forbrenningsluft og blåser den ut igjen i eksosen.

 

Når det gjelder batteri bør man være litt forsiktig om man bruker den f.eks. 30min før hver gang man kjører og bare har småturer, samt lar den stå på mens man handler etc. Da klarer ikke bilen over tid å lade opp igjen det varmeren bruker. Men har du eget batteri til dette bør det gå greit, det er også elektronikk som skal stenge varmeren om batteriet begynner å bli tomt, men har opplevd da at det allerede er for sent.

Så om du ikke har litt lengre turer innimellom enn bare småkjøring vil jeg absolutt anbefale å lade batteriet et par ganger gjennom sesongen. Dette bør man egentlig gjøre uansett for å toppe batteriene innimellom, det forlenger levetiden betraktelig. De fleste tenker ikke på hvor mange timer det egentlig tar å toppe batteriet og med gjennomsnittlig kjøring er det ikke mange som klarer å fylle batteriet 100%. Så helt klart en fordel å gjøre dette noen ganger gjennom året.

 

Jeg har hatt Webasto på en del av mine biler siste årene og har ikke hatt noe problemer, det er bare super komfort: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt supplering om Webasto:

- Dersom det er lite diesel på tanken vil tilleggsvarmer automatisk koble ut.

- Ved å trykke inn ECON-knappen på Climatronic (knapp har forskjellig navn avhengig av bilmodell), så vil man overstyre automatikken på Webasto med at den starter automatisk når det er mindre enn 5 varmegrader ute. Det kan derfor være lurt å trykke inn denne (tenning på - trykk ECON-knapp - så start bila) dersom man f.eks. skal flytte bila noen meter på gårdsplassen.

- Eldre Passat'er har Webasto som standard, men da kun som tilleggsvarmer. Den fungerer da kun når bila er i bruk. Kan dog bygges om til å være parkeringsvarmer. Nyere Passat-utgaver har elektrisk varmeelement som erstatning til Webasto.

- Dersom Webasto ikke har vært i bruk på ei stund kan du oppleve en del røyk, men dette er normalt. Denne røyken slippes ut ved fremre hjulbue.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver på en kommentar her.

 

På min A8 har jeg kodet bort ventilen som styrer mellom kupé og motor krets. Dvs den står åpen og både motor og kupe varmes samtidig. Dvs det går noe lenger tid å varme opp kupé, men nå blir også motor varm.. Det ble den ikke før.

 

Har lagt inn 45 minutter kjøretid på varmer, og da ligger motor temp like over 50 grader ved 0 ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Amarok som har gått snart 60.000km, bruker webasto mye og har kort vei til jobb. Men jeg tar som regel en lengre "søndagstur" en gang i uka for å få blåst rein bilen, ladet batteriet og om vinteren få webasto til å brenne seg skikkelig rein. Og har så langt ikke hatt noe problem med webasto eller batteri som har tatt skade :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min transporter er webastoen bygget om til parkeringsvarmer, jeg har brukt denne hver vinter siden 2006, minst en halvtime før jeg skal ut, og enda er det ingen problemer, jeg tror den gjør myye mer nytte enn noen som helst skade da motoren nesten ikke har hatt noen kaldstarter.

webastoen har eget eksosrør, derfor eimer det gjerne ut litt hvit røyk fra fremme under motoren, så om denne soter kan jeg ikke se at det skal ha noen som helst innvirkning på ditt partikkelfilter.

Om vinteren lukter det gjerne litt parafinovn av hele bilen når den står på, og det er nettopp fordi den brenner på en parafinblanding i vinterdieselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel godt gjøres å få start etter 30 min med webasto i 20 minus? Eller har man da dårlig batteri? Evt rundt 30 min i 10 minus? Skal batteriet tåle dette, Må vel lade batteri annenhver dag da sikkert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel godt gjøres å få start etter 30 min med webasto i 20 minus? Eller har man da dårlig batteri? Evt rundt 30 min i 10 minus? Skal batteriet tåle dette, Må vel lade batteri annenhver dag da sikkert?

 

Kommer helt ann på kjørelengde du har det. Men det er klart har du 10 minus hver dag og kjører 10 min etter 30 min bruk så vil du slite etterhvert. Men er ikke noe problem å fyre webasto med 10-15 kalde :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så mye annet som trekker strøm når webastoen går annet enn til viften så vidt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Partikkelfilter har ingenting å gjøre med motor/kupevarmer, det eneste den er koblet inn på motoren med er kjølevannkretsen.

Når det gjelder spørsmålet ditt Glenn Ove så går det helt fint å få start i 20minus etter å hatt varmeren på, kanskje lettere også siden man har en forvarm motor.

Som sagt har noen biler eget batteri til varmer og har de ikke det er det som regel kraftigere batteri i en bil med varmer.

Men det kan bli som nevnt et problem om man har veldig korte kjøreturer, da blir batteriet tappet på sikt.

Så hvor ofte man bør lade batteriet avhenger veldig av bruk og lengde man kjører, men er uansett lurt å toppe det med en lading i ny og ne gjennom sesongen.

 

Som broderen Rune nevner kan man på de fleste Vw og Audi velge via koding om varmer skal varme bare kupe eller både kupe og motor.

Så kan være greit å teste for de som har varmer at motoren faktisk blir varmet opp.

På min forrige A6 3.2 var det bare kupe som ble varmet opp, der kodet jeg om og fikk opp et valg i MMI`en der jeg kunne velge å varme motor eller ikke.

 

Når det gjelder strømtrekk så er det viften til forbrenning, ventilasjonssytemet i bilen og gløding ved start/stopp av varmer som trekker strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bensinvarmer i min A4 B7, jeg har montert en Defa vedlikeholdslader da jeg ikke kjører mer enn 20-25 min hver vei til jobb.

Da får en i allefall ikke strømproblemer pga varmeren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel godt gjøres å få start etter 30 min med webasto i 20 minus? Eller har man da dårlig batteri? Evt rundt 30 min i 10 minus? Skal batteriet tåle dette, Må vel lade batteri annenhver dag da sikkert?

 

Skal ikke være noe problem, men som nevnt her kommer det også an på om du har ett eller to batterier. Jeg har to på min, mye småkjøring til daglig og bruker webasto hele tiden. Har bilen 3. vinteren nå og ladet for første gang batteriet her om dagen, for sikkerhets skyld. Lader vel da bare batteriet i motorrommet, mener disse skal være koblet sammen, uten at jeg har noe peiling på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp en gammel tråd:D Har en venn med en 13 mod Skoda Superb med fjernstyrt webasto.  Den stod på i ca 30 min i dag i 10 minus, men bilen ble ikke isfri. Bare nederste 5 cm på frontruten som var avrimet.   Det skal vel være mer en nokk tid til å avrime en bil?  Større kupè en i Caddy som jeg har erfaringer med fra før, men 30 min burde vel holde? 

 

Hva kan ev være feil her?  Batteriet er nytt og det var halv tank diesel. Når vi trykker på "ON" så lyser indikatoren på fjernkontrollen grønt i 2-3 sek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Drar opp en gammel tråd:D Har en venn med en 13 mod Skoda Superb med fjernstyrt webasto.  Den stod på i ca 30 min i dag i 10 minus, men bilen ble ikke isfri. Bare nederste 5 cm på frontruten som var avrimet.   Det skal vel være mer en nokk tid til å avrime en bil?  Større kupè en i Caddy som jeg har erfaringer med fra før, men 30 min burde vel holde? 

 

Hva kan ev være feil her?  Batteriet er nytt og det var halv tank diesel. Når vi trykker på "ON" så lyser indikatoren på fjernkontrollen grønt i 2-3 sek.

 

Spørs helt hvor kaldt det er og hvor tykk isen er. Vært borti flere ganger at den ikke har gjort jobben på mine biler. Så trenger ikke være noe galt av den grunn.

Men om det skulle vært noe ville jeg sjekket at den fortsatt står innstilt på varme og ikke bare friskluft, og at den står innstilt på 21 grader +/- 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 minus, uten snø :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Caddyen min har jeg erfart at jeg må vri luftstrømmen til kun frontrute før jeg parkerer for å få full effekt på ruta. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser seg nå at den stopper etter en stund, og ikke har gått hele de 30 min ser det ut til.  Skal teste litt mer.  Er det noe grunn til at den stopper for tidlig skal tro?  Hvor lenge skal den gå før den stopper automatisk?  Går det på temperatur eller tid? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Viser seg nå at den stopper etter en stund, og ikke har gått hele de 30 min ser det ut til.  Skal teste litt mer.  Er det noe grunn til at den stopper for tidlig skal tro?  Hvor lenge skal den gå før den stopper automatisk?  Går det på temperatur eller tid? 

 

Det går på tid. 30min er vel normalt, tror 60min er max. Det kan justeres etter eget ønske. 

Kan tenkes den stopper for å ikke tømme batteriet i bilen helt, kanskje det begynner å bli dårlig.

 

PS, ser nå at du skrev batteriet er nytt. Var det i bil eller fjernkontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Det går på tid. 30min er vel normalt, tror 60min er max. Det kan justeres etter eget ønske. 

Kan tenkes den stopper for å ikke tømme batteriet i bilen helt, kanskje det begynner å bli dårlig.

 

PS, ser nå at du skrev batteriet er nytt. Var det i bil eller fjernkontroll?

 

Nytt batteri i bilen :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Nytt batteri i bilen :) 

 

Vet ikke når VAG startet med det, men batteriet i min 2018 Golf må kodes inn om det byttes for at hjernen skal skjønne at det er et nytt batteri. Om det er nødvendig og ikke gjort, kan det være feilen. Men er det sjekket i innstillinger hvor lang varmetid den er satt til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Webasto er i utgangspunktet ganske enkel, sålenge det er triggersignal +12v på en pinne inn, så går den sålenge den ikke selv kaster en intern feilkode:

 

* Lav driftsspenning (pleier å være 10.8v)

* Brennkammer ikke passerer 130grader

* Flammesensor registrerer flamme.

* Komponentfeil på doseringspumpe, luftpumpe, sirkulasjonspumpe, flammesensor eller glødepinne.

 

Bilene derimot har blitt mer avanserte og diagnose går som oftest via can-bus nå og mange enheter som styrer på tvers av hverandre.

 

* Predefinert tid programmert i bilens MMI, FIS eller internt i webasto-modulen har utløpt (Justerbar fra 5min-60min) Trigger +12V-pinne på Webasto.

* Ingen feilkode fra intern-ecu i Webasto (Feil nevnt ovenfor)

* Batteristyringsmodulen i bilen (BMS) overstyrer og sender stopp-signal

* Bilen er på reservetanken.

* Kræsjsignal er sendt fra Airbag-modul.

 

 

 

Webasto som stopper etter en liten stund, er som oftest fordi flammesensor ikke lengre ser flammen. (Flameout) Brennkammer har kokset eller vinduet som flammesensoren ser igjennom, har sotet igjen.

 

Når det gjelder at frontruta ikke er avviset avhenger av hvor mye is som ligger på ruta, hva effektive kuldegrader er (vind øker motstandsdyktigheten) og om klimaanlegget ikke er digitalt (Vribrytere må stilles på full varme og kun mot frontrute) Jeg kjører en 2019 VW Caddy og har vribrytere. Som oftest glemmer jeg å vri disse på maks hvis jeg har kjørt en stund og da kommer jeg ut til en halviset bil morgenen etter. Heldigitale klimaanlegg fikser spjeldposisjoner selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.