#1 Skrevet Desember 31, 2014 (endret) Jeg har en VW Bora 2000' sedan. Det kommer ikke noe spylevæske når jeg drar i hendelen, men vindusviskerene fungerer som de skal og kjøre-computeren fungerer som den skal. Så det er ikke noe utprega galt med hendelen. Jeg hører ikke en lyd fra pumpa når jeg drar i hendelen. Jeg har sjekket at pumpa er OK ved å sette direkte strøm på den. Jeg har prøvd å ohme kontakten til pumpa når jeg drar i hendelen, men den viser ingen endring, viser kun .OL(Over Limit?). Er dette riktig eller beviser det bare at hendelen er defekt? Eventuelt at det er brudd på veien til hendelen? Noen som har noen flere forslag til hva jeg kan prøve før jeg eventuelt prøver å bytte hendelen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 31, 2014 Mål om du har spenning i pluggen når du drar i hendelen, ikke Ohm. Du har jo sikkert ikke spenning der siden pumpa fungerer med ekstern strøm men... Sjekket alle sikringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 31, 2014 Beklager at jeg ikke skrev det, men jeg har selvfølgelig også sjekket spenningen i pluggen. Den er på alt fra 0.90-1.90 volt uansett om jeg drar i hendelen eller ikke. Jeg har også sjekket alle sikringene. Ingen som er ødelagt eller mangler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2015 Jeg har i kveld skrudd av rattet og sjekket hendelen. Kan ikke se noen synlige skader på hendel eller kabler. Kablene(brun og grønn/rød) som går til pluggen på pumpa fant jeg igjen på stikket til hendelen. Det var gjennomgang i brun ledning mellom plugg og stikk, men det var ikke gjennomgang i grønn/rød ledning mellom plugg og stikk. Regner med det er det som kan være feilen? Noen andre diagnostiseringstips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 4, 2015 Idag har jeg prøvd å strekke en ny kabel fra pluggen på pumpa til hendelen. Da kom det spylevæske på lyktene men ikke en dråpe på frontruta. Er det to pumper på denne modellen? Noen som i så fall vet hvor pumpa til frontruta er hen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2015 På Passat 2007 var det iallefall 2 pumper som var plassert på utsiden av tanken. I mitt tilfelle var det spyler til lyktene som ikke funket. Pumpene var relativt like, men ikke samme serienummer. Du sier at begge deler ikke fungerer - kan det hende at også Bora har sensor på hvorvidt panser er åpent og at denne er defekt? På Passat'en opplevde jeg at spyler på frontrute og lykter ikke fungerte når panser ikke var lukket tilstrekkelig. Vindusvisker kom heller ikke på dersom jeg trykket for spyling, men kom på ved vanlig bruk. Mitt tips er iallefall å sjekke sensor for lukking av panser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2015 Nå er jo dette en 6 år gamlere bil men det er jo Highline versjonen, så kan jo hende bilen har denne sensoren. Denne sensoren, er det en bryter som sitter i fronten som blir trykket ned av panseret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 5, 2015 Det er to pumper ja, det er en til vinduet og en til lyktene. Den til lyktene har tykk slange, den til vinduet har tynn slange. Hvis jeg husker riktig så sitter den til vinduet på baksiden av tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 5, 2015 Mener at det var samme utfordring med sensor for panser også på en 99 Passat jeg hadde, så funksjonaliteten har nok vært der en stund. Sjekket ikke så nøye hvor sensoren var plassert, men vil tro at den er i tilknytning til låsmekanismen. På 99 Passat holdt det å ta av innerskjerm for å komme til pumpene, mens på 07 Passat måtte jeg av med støtfanger da det var så trangt. Defekt pumpe for frontlys var vist et kjent problem. Panser som ikke var lukket opplevde jeg ved et annet tilfelle og symptomene lignet veldig på dine. 2 pumper som ikke gikk, samt at vindusvisker ikke begynte å gå ved trykk på spyling. Ellers virket vindusvisker fint. Antar dette er en feature for å gi en pekepinn om at panser ikke er lukket tilstrekkelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 5, 2015 Vel, hos meg så begynner vindusviskerne å gå når jeg spyler men det kommer ikke noe væske. Da skal jeg ta av innerskjermen og se om jeg finner en pumpe der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2015 På min Golf 4 så løfter man tanken opp av motorrommet, så tror ikke du trenger å ta ut noen innerskjerm. Tanken sitter over rammevangen på disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2015 Fant pumpa på baksiden av tanken. Prøvde å kjøre strøm på den direkte fra batteriet, nada. Så da er det bare å bestille ny! Takk for hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 6, 2015 Da var pumpa bytta og jeg kan igjen se hvor jeg kjører hen! Takk for hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 7, 2015 Ikke relevant til ditt problem, men muligens nyttig for noen andre som søker opp og finner denne tråden: Skulle fikse bilen til eksen, og gikk ut ifra at pumpa var defekt. Men etter test viste det seg at den fungerte men det kom ikke noe på ruta. Viste seg at det var kommet "gugge" i dysene, og det ble løst med at jeg nappet av slangen på nipplene og blåste trykkluft "feil vei". Da kom det mye guffe ut og alt fungerte etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...