Problem med dynamo eller batteri, Audi V8

Anbefalte innlegg

Etter 3 timers kjøretur fikk jeg plutslig opp batteri og ABS lampen i displayet i min Audi V8 4,2..

Spenningen sank og sank og etter ca. 20 min med kjøring senere var den helt tom. Lada den via startkabler i 10 min. da fyrte motoren med

en gang, men spenningen sank med motoren igang.

Lada batteriet over natta til i dag og målte 12,63v i dagtili. Startet bilen og spenningen begynte å synke gradvis, hadde og fortsatt varsellampene.

Ila. 10 min på tomgang uten noe strømforbruk var spenningen nede på 11,5v

Bilen har vært lite brukt den siste tiden, dvs. 2 siste åra, og har til tides vært utladet.

Er det greit å konkludere med at det er dynamoen(eller regulatoren på denne) som har tatt kveld? eller er det batteriet som ikke tar lading.

Skulle vel tro at dynamoen klarte å holde spenningen oppe på tomgang?

Mvh.

Robert Strand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble fra batteriet og lad det opp til 12v. Så ser du som spenningen synker selvom det ikke er koblet til noe på batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med det tok lading når det stod over natten så er det tilsynelatende i orden, men det kommer litt an på hvor fort det synker igjen.

Hvis jeg husker riktig, og det mener jeg at jeg gjør, så er cellespenningen 2.13 volt på et fulladet batteri. Dette betyr at spenningen på batteriet skal være 12.78 volt når det er helt oppladet (noe det sjelden er i praksis).

La det stå til lading (koble det fra bilen) over natten og sjekke spenningen 30-45 minutter etter at laderen er tatt av.

Du kan også sjekke spenningen når bilen står og går på tomgang. Hvis den er lavere enn batterispenningen (når motoren ikke går) så er det høyst sannsynlig dynamoen eller regulatoren som er synderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med det tok lading når det stod over natten så er det tilsynelatende i orden, men det kommer litt an på hvor fort det synker igjen.

Hvis jeg husker riktig, og det mener jeg at jeg gjør, så er cellespenningen 2.13 volt på et fulladet batteri. Dette betyr at spenningen på batteriet skal være12.78 volt når det er helt oppladet (noe det sjelden er i praksis).

La det stå til lading (koble det fra bilen) over natten og sjekke spenningen 30-45 minutter etter at laderen er tatt av.

Du kan også sjekke spenningen når bilen står og går på tomgang. Hvis den er lavere enn batterispenningen (når motoren ikke går) så er det høyst sannsynlig dynamoen eller regulatoren som er synderen.

Ja du har nok rett men var ikke helt sikker på hvordan han har målt etc. Vil nok gjerne tro at bilen lader dårlig !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk tilkobling av strømkabler bak på dynamo.

Har hatt problemer på 2 av mine V8ere , med at bolten som man fester kablene i bak på dynamo har irra så mye at den ikke leder strøm lenger.

Dette skyldes at V8 har dynamo med lukket bakdel ,dvs plastikk-kapsel med luftekanal fra oljekjøler kanal.

Det skaper problemer over tid , da den kun får luft , gjerne saltholdig fuktig luft som legger seg og koser bak der.

Minna veldig om det når jeg leser hva du skriver her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill.

Batteriet(som er et helvette å komme til under bakstolen) holder på spenningen, og spenningen daler nedover på tomgang.

Er nok irring, regulator eller hele dynamoen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om noen har en Dynamo til salgs i bergensområdet så bare si ifra:-) skulle helst ha fått bilen i orden ila helgen da jeg må på jobb mandagen.. og vil ikke

sette igjen bilen:/ den trives best hjemme i garasjen:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump.

Trenger dynamo: Bosch 077 903 015 C

Står i flere typer audi vw..

Er i Bergensområdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.