#1 Skrevet Januar 1, 2015 Nokon som har bytta spylermotor til lyktene på ein 04 touran ? Er det mykje arbeid og hvor skal eg begynne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 5, 2015 Har gjort dette på en 99 Passat og en 07 Passat. På 99 Passat holdt det å løsne øvre del av plastikk innerskjerm i hjulbuen. Der var det gjort på et par strakser. På 07 Passat måtte hele frontfanger demonteres. Dette innebærer ut med framhjul, løsne øvre og nedre plastikk innerskjerm, for så demontere frontfanger. Frontfanger på Passat var festet med en 15-20-talls små skruer og et par bolter som holder på plass herligheta. Dersom man ikke har gjort jobben før tar hele operasjonen en par timer. Det er to små pumper. En for frontrute/bakrute og en for spylersystem på lykter. Sistnevnte pumpe kostet 200-300.- på Passat hos Møller. Disse pumpene er ofte samme sort mellom de ulike modellene. Motorrommet på Touran er enda trangere enn på Passat'en så jeg antar man må av med frontfanger. Tvilsomt at man kommer til de små pumpene fra motorrommet. Pumpene er forøvrig plassert lengst ned i tanken og sitter da på utsiden. Start med innerskjerm i hjulbuen og se om man har tilgang derfra. Kan også være at du har tilgang via baksiden av tåkelys eller blindlokk til tåkelys. Jobben på Passat var vanskelighetsskala 2 av 5 (5 =vanskeligst). Mest på grunn at det tar litt tid (skal holde rede på skruer etc.). Jeg utførte også noe rengjøring når fanger først var av. Dersom frontfanger må av er det greit å være to når plastikkfanger skal dras av/på. På Passat samlet det seg en del skitt akkurat der pumpene var montert. Løsningsforslag: 1) Sjekk tilgang via motorrom - her tror jeg konklusjonen kjapt blir at man ikke kommer til 2) Sving ratt og løsne litt av øvre og nedre del av innerskjerm i hjulbuen. Tar 5 minutt og man ser kjapt om dette gir tilgang. 3) Sjekk bak tåkelys/blindlokk - 5 minutt 4) Frontfanger demonteres - 2 timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...