#1 Skrevet Januar 7, 2015 Hei Stusser på en ting vedrørende timing av dieselpumpe. Jeg har montert nye reimer og ruller to ganger nå, og begge gangene har Vag-Com vist at jeg er innenfor uten nærmere pumpejustering etter montering. Hvor sansynlig er egentlig dette? Jeg misstenker nemlig at jeg overser noe her fremfor at jeg faktisk har truffet på timingen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2015 Bommer du med timingen vil du nok merke at den er tungstartet. Også greit å nevne hva slags motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 8, 2015 Gjelder 2.5 tdi ake. Utfordringen på denne er at den har vp44 pumpen som må stilles inn vha diagnoseprogram. Hvor måleuret ble brukt på tidligere så sitter det en sensor. Fremgangsmåten i Elsa beskriver bruk av org programvare. Rosstech beskriver bruk av vagcom, men er noe vag på denne motoren. Pumpen skal settes i basic mode, og under test veksler det mellom to modus. En med myk gange og en med hard gange. Kan man sette timingen på feil modus? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2015 Gjelder 2.5 tdi ake. Utfordringen på denne er at den har vp44 pumpen som må stilles inn vha diagnoseprogram. Hvor måleuret ble brukt på tidligere så sitter det en sensor. Fremgangsmåten i Elsa beskriver bruk av org programvare. Rosstech beskriver bruk av vagcom, men er noe vag på denne motoren. Pumpen skal settes i basic mode, og under test veksler det mellom to modus. En med myk gange og en med hard gange. Kan man sette timingen på feil modus? At du har truffet på timing er nok ikke usannsylig da pumpa selv kan korrigere noe slik at timing forblir lik selv om reima strekker seg over tid. Justering av timing på denne er relativt enkelt. Når jeg bytta pumpe på min var det første gang jeg gjorde både det og timing i etterkant. Enkelt forklart i fullversjon av VCDS: Gå inn på Engine, deretter basic settings. Velg group 004. Pumpa vil da veksle mellom de to modusene. Trykk på knappen graph nede til høyre. I vinduet som kommer opp velger du 2.5tdi v6 i dropdown-menyen nederst i høyre hjørne. Da får du grafisk fremstilling av timing med linjer som indikerer øvre og nedre grense. Gjeldene timing vil kun være synlig i riktig modus, så vanskelig å gjøre feil. Deretter er det bare å justere ihht. grafen. Den mekaniske biten regner jeg med du har kontroll på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2015 Men er vel ikke rart man treffer med pumpetiming når pumpa også skal "nulles i "ød" sammen med motor med et "bor" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2015 Skal vel normalt sett treffe. Når jeg bytta pumpe på min var den bare 1 grad fra å være "spot on". Men har sett at de fleste DIY'er på skifte av regreim abefaler kontroll og evt. justering av pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 9, 2015 ved begge monteringene ble kammene, pumpe og veiv låst med verktøy. Reimhjulet derimot som blir brukt til å justere timingen, ble montert på reimhjulet for kamaksling ca sentrert. Vedrørende selvjustering så har jeg blitt fortalt at grunninnstillingen er statisk og utgangspunkt for all justering av timing. På disse motorene er det vel ikke noe som forteller Ecu om veivposisjon? Dermed må timing være en funksjon av turtall og muligens pådrag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2015 HEI etpar spm angående timing av pumpe. har problemer med at biler hakker og går ujevnt på turtall. under pådrag/belastning så rister hele bilen noe jæv... bilen drar OK men ristingen er for å si det mildt irriterende. dette ble gjort når problemet oppsto etter kam bytte: -sjekket timing med vagcom, ATDC 4,8 grader (dette er vell uten for da den skal være 2 grader + - 2 grader??) hvordan justere dette? hva betyr det? - BTDC var 14,6 grader, skal være over 12 grader ref. manual eg fant i annen tråd så er dette da OK eller er dette for langt "advanced"?? skal timingen være nærmest mulig over 12 grader (advanced) eller nærmest mulig under 0 grader (retarded)??? - sjekket feilkoder (slettet gamle og kjørte tur, inge nye feilkoder kom opp) - målt nåle sensor på dyse 104ohm ok da ifølge tråd på forumet problemer oppsto etter kam bytte på begge sider. Brukte låseverktøy på kammer og veiv samt pumpe. merket med tusj på belt i tillegg og dette ble lagt på plass igjen etter kam bytte, - skal nå sjekke pumpe timing igjen, men viss denne er utenfor fremdeles er da oppskriften å demontere front og sette kam i ØD, sette inn veivblokkpin, og så løsne de 3 boltene som holder kamhjul og turne pumpen noen få grader etter hvilken vei vagcom sier den skal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2015 Det er kun grunnoppsettet som skal medføre låsing av dieselpumpe, veiv og at kammene skal være på linje med topp på begge sider. Når dette er på linje så skal reimhjulene på kammene strammes til for låsing. I ettertid så kontrolleres dette ved at alle kammene er på linje med toppen av toppene når veiven låses av. Kammene skal da stå slik at det er tilgang til toppboltene. Om dem ikke er det så må motor roteres 360gr. Om du har automat så kan du heller rotere på svinghjulet fra undersiden istedenfor å ta av fronten. Når dette er klart så er du klar for timing av pumpe. Når det gjelder timing så er verdiene i måleblokkene mer til forvirring. Husker ikke helt, men oppgitte verdier skal vel nåes ved et gitt turtall. Selve timingen gjøres i TDI timing. Sjekk link http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html. Denne er generell, egen fremgang for 2.5 tdi. Her er det noen som gjør det samme med AKE motor. Jeg har også sett nærmer på det med timingverdier http://forum.vacn.no/showthread.php?270493-Betydning-av-grunninnstilling-på-dieselpumpe. BTDC og ATDC er samme verdier med og uten negativt fortegn. BTDC er before top dead center, og er Advanced timing, altså timing før stemplene kommer til toppen. Negativ verdi av ATDC er positiv verdi av BTDC, og motsatt. ATDC er after top dead center, og retarded timing. Timing etter at stemplene har passert toppen. Timingen justeres på det lille reimhjulet som er skrudd fast til det store på venstre side av motoren. De tre skruene løsnes og små mm store endringer gir store utslag. Viktig at strammeren for pumpereima er slik som den skal med tanke på viser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 30, 2015 Takk for svar. Et som til: Eg fikk jo 14,6 grader BTDC. Skal denne være mest mulig nærme 12 grader? Eller er alt over 12 ok? Fikk og 4,8 grader ATDC. Bilen er chippet og manuell girkasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 30, 2015 Timing er varierende avhengig av hva ECU bestemmer seg for. Den skal variere fra Advanced ved høyt turtall og pådrag, til retarded ved rolig kjøring og turtall. Du kan logge disse verdiene i VagCom, og da vil du få frem målt timing mot hva som er etterspurt. Gjør et par drag fra 1000 omin til flatt ut i 3. gir. Oppgitt timing til 2gr +- 2gr er kun for grunninnstillingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 30, 2015 Såg denne litt sent. Tatt en måling med tdi grafen nå. Bare stillestående. Brukte oppskriften i linken over her. Den gule streken lå jevnt langt over den grønne. Dessverre tok ikke bilde men skal prøve å justere pumpen imorgen kveld innenfor og se om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 1, 2015 (endret) jaja då har me konkludert med at en ventiltetning er kaputt. dieselpumpen ble justert innenfor grafen og ristingen ble mindre men fremdeles tilstede. Ryker fremdeles kraftig hvitt OPPDATERING: Sot på ventiler var årsaken, går som ei kule igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...