#1 Skrevet Juni 5, 2005 Om noen som vet om det er stor forskjell på fjærbein/fjærer bak til en fwd coupe/sedan (limo) og cab? (B4 og typ 89) Er det noen forskjellige dele nr på fjærbeina eller er det bare fjære som er forskjellig (pga) vekt og evt diameteren. Noen forskjell på lengden på fjærbeina? Var å så på en sedan fwd i dag, og den hadde ugjenkjenlig likt det opplegge som er på cab'n. Lurte på om ting var compatibelt om hverandre og at det kun var selve stålfjæra som var forskjeligt??? any one who know? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 5, 2005 Om noen som vet om det er stor forskjell på fjærbein/fjærer bak til en fwd coupe/sedan (limo) og cab? (B4 og typ 89)Er det noen forskjellige dele nr på fjærbeina eller er det bare fjære som er forskjellig (pga) vekt og evt diameteren. Noen forskjell på lengden på fjærbeina? Var å så på en sedan fwd i dag, og den hadde ugjenkjenlig likt det opplegge som er på cab'n. Lurte på om ting var compatibelt om hverandre og at det kun var selve stålfjæra som var forskjeligt??? any one who know? Det er da vel ikke fjærbein i hele tatt bak på fwd'en da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 7, 2005 Dette ser da veldig ut som fjærbein for min del!? Eller har de kanskje en anne betegnelse når de står bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 7, 2005 Dette ser da veldig ut som fjærbein for min del!? Eller har de kanskje en anne betegnelse når de står bak? Er vel bare dempere det der da? Eventuelt 'hylse' eller noe i den dur? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 7, 2005 La oss kalle det dempere da. Har vel forsåvidt funnet ut at Etka kjører forskjellige delenr på cab demprene vs 80 sedan/coupe. Kommer ikke fram hva som er forskjellen, om det er kortere eller lengrer dempere eller forskjell på fjærene. Eller om det er noe forskjell på vinklingene av demprene. For ville tro at festemåten nede ved navene er likt (pga samme stivebakasling) og at festemåten er lik i dempertårnet også. Ingen som har mål på lengen på orig. dempere og dimensjon på fjære på en sedan/coupe, så kunne jeg ha sammelignet med cab. Jeg ville tror at man kan bruke cab opplegget på en sedan/coupe pga cab'n er og dermed kraftigere demper/fjærer. Men det er jo lengden på demperen som blir avgjørende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 7, 2005 Kan på en måte kalle demperen med fjæra for fjærbein. En ting jeg vet er at Cab og FWD B4 har forskjellige dempere også på tuningsiden. Har et sett med Bilstein dempere til Audi cab, og disse er ikke helt like de som sitter på B4'en min, så noe forskjell er det nok. Bruker vel å være samme del til mange modeller når delene kommer fra andre selskaper enn VAG. Slik er det i alle fall forran på B4. Skal se om jeg finner noen gamle dempere til min, så kan jeg måle forskjellen mellom dem og Bilsteindemperne. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 7, 2005 Har faktisk ikke sett på forskjellen før, men nå ser jeg den godt. På den originale B4 demperen (den svarte) går fjære over hele lengden på demperen. På Cab demperen stopper den halveis. Festehullet nederst er også forskjellig. 16mm diameter på originaldemperen og 10 mm på cabdemperen. Innfestingene øverst ser ganske like ut. Edit: Bilstein sprintdemperne er til salgs. Nye og ubrukte. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 8, 2005 Har faktisk ikke sett på forskjellen før, men nå ser jeg den godt. Du hadde ikke giddet å tatt mål av selve demperene, og set om det er samme lengde? Og hvis de ca er det, kan det være så farlig å bruke cab dempere på sedan/coupe? Kortere fjær -> vil si stivere? Litt pusigt at sedan har 16mm hull og cab'n bare 10mm. Men det lar seg vel fikse med store skiver? Grunn til at jeg spør: er om det lar seg å bruke et høydejusterbart senkesett fra cab på en fwd sedan/coupe når alt ser "tilsynelatene likt ut" Foran så er det jo helt likt, og bak ser ut til å være festet likt i bunn og topp (bare med forskjellige bolt dim) og forskjellige fjærer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 8, 2005 Du hadde ikke giddet å tatt mål av selve demperene, og set om det er samme lengde? Og hvis de ca er det, kan det være så farlig å bruke cab dempere på sedan/coupe? Kortere fjær -> vil si stivere? Litt pusigt at sedan har 16mm hull og cab'n bare 10mm. Men det lar seg vel fikse med store skiver? Grunn til at jeg spør: er om det lar seg å bruke et høydejusterbart senkesett fra cab på en fwd sedan/coupe når alt ser "tilsynelatene likt ut" Foran så er det jo helt likt, og bak ser ut til å være festet likt i bunn og topp (bare med forskjellige bolt dim) og forskjellige fjærer Innfestingen nederst er lik i lengde av bolt. Lengden av demperne er så og si lik. Innfestingen i toppen er ganske lik, men cab demperen har 10 mm kortere lengde der skivene og de greiene er. Kan sikkert trikses til om en bruker litt cab og 80 deler der. Hvordan det blir med kortere fjær vet jeg ikke. mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...