Caddy'n går seg varm ved kulde ??!!

Anbefalte innlegg

Har fått et pussig problem.

Caddy'n (mk1 1,6D) min går seg varm ved kulde. Dette skjer kun ved 10- og mere. Nu har vi -13gr og den fungere helt normal ved bykjøring.

Med en gang jeg kjører landevei (70-80) går den skikkelig varm og jeg må stoppe opp. Har varmen og vifta på fult, men den blir allikevel glohet.

Dette skjer ikke ved plussgrader eller -2 til -8 grader, kun når det blir skikkelig kalt !!

Bytta register og vannpuma i sommer, og husket nu at jeg fylte på alt for lite frostvæske. Kjølevæska var ganske så rustbrun, men ingen olje i den. Er heller ikke vann i olja. Har tømt radiator for vann og etterfylt med frostvæske. Hjalp ikke, skal spyle hele kjølesystemet når jeg får tid.

Skal også etterstramme dynamoreima, den er litt løs. Men ser at vannpumpa går med ved tomgang. Kan dette være synderen ??

Eller kan den nye vannpumpa være gåen ?? Men da burde motoren også gå varm ved høyere temperaturer !!

Har aldri opplevd noe slikt før, noen som har tips til mæ ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka frysepunktet på frostvæska?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være at termostaten ikke åpner og at det er for lite frostveske i slangen som ligger inn til bunn av radiatoren sånn at det fryser? Og at du ikke får gjennomstømmning når den skal åpne. Har du kjent på den nederste slangen når bilen går varm er den kald eller varm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som kjølevæska fryser ja ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjent på slangene når de er varm, og virker helt ok. Ingenting som er frossen. Termostaten funker også som den skal, varmen i kupe'n kommer når den skal. Bytta også termostaten ved registerskift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke kjølevæska fryser under kjøring, er jo den som blir så varm !!

Men skal bytte den når jeg flusher motoren.

Dette skjer også etter at jeg har brukt motorvarmer i 2-3 timer. Så da skal det ikke være noe som er frossen.

Fungerer helt fint ved bykjøring, kun under fullast ved landeveiskjøring motoren blir kokvarm !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok vis du får slush i radiatoren som hindrer gjennomstrømming har du kjent på radiatoren og om den er varm over hele når den går varm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da sier du noe, dette har jeg ikke sjekket.

Men det pussige er jo at selv etter jobben (uten bruk av motorvarmer) fungere bilen helt ok når jeg kun kjører i byen !!

Med engang jeg beveger meg på landeveien går den varm !!

Skal bytte frostvæska imorra og flushe motoren, frostvæska er nok for dårlig ja. Og da kan det jo hende slik du sier at det ligger en del slush i radiatoren.

Tror neppe at denne slush'n får tint seg ved -13grader og kald motvind.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.