#1 Skrevet Januar 11, 2015 Har montert clutch fra JHMotorsport på min 2.0tfsi. Men utløserlager lager ulyd. Stille ved clutch presset inn. Lageret seg selv er det jo ikke noe feil på. Så spørsmålet mitt er: Den braketten som utløserlager er montert på, skal den ikke ha en fjær som holder braketten inn mot slave sylinder? Vil jo være logisk istede for at den skal ligge å skrange i mot trykkplata når clutch er fri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 11, 2015 Har du byttet svinghjul og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 11, 2015 Har du byttet svinghjul og? Ja, aluminium enkelmasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 11, 2015 Der har du nok ulyden din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 11, 2015 Der har du nok ulyden din Kan du forklare hvorfor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 11, 2015 Nei, braketten har ingen fjær som holder den tilbake nei.. Iallefall ikke på gamlere 01A Utløserlageret er gåent når det lager ulyd mens clutchen er trykket inn, ikke omvendt. Var ikke noe ulyd i mitt enkeltmasse stål svinghjul iallefall, mulig alu er annerledes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 11, 2015 Eg vet ikke hva som gjør det så der må noen andre forklare. Men ikke uvanlig på lettere enkelmassesvinghjul på bil som orginalt har dobbelmassesvinghjul. Du hører endel rakkling på tomgang som forsvinner når du tråkker inn clutchen. Tipper det er pulser som planter seg til girkassen som tidligere ble stoppet av dobbelmassesvinghjulet ditt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 11, 2015 Eg vet ikke hva som gjør det så der må noen andre forklare. Men ikke uvanlig på lettere enkelmassesvinghjul på bil som orginalt har dobbelmassesvinghjul. Du hører endel rakkling på tomgang som forsvinner når du tråkker inn clutchen. Tipper det er pulser som planter seg til girkassen som tidligere ble stoppet av dobbelmassesvinghjulet ditt. Det er ikke en liten rakkling. Rakklingen høres nesten ikke på tomgang, men øker med turtall. På f.eks 6000 rpm er d meget høy rasle lyd, å forsvinner helt når jeg trykker inn clutch. Lyden kan minne om at utløserlager ligger mot trykkplata uten trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2015 Hmm det var merkelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 11, 2015 Ja, merkelig og frustrerende Meget mye jobb bare for å sjekke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 12, 2015 Liten rettelse på Julian der :-) Når clutch ikke er trykket inn vil ett defekt utløserlager lage lyd men forsvinner når man trykker inn clutchen... Også når man går over fra dm svinghjul til enkeltmassesvinghjul så vil man mest merke det på vibrasjoner i bilen da ett dm svinghjul skal ta opp viberasjoner fra motoren... Så om dette fjernes vil man kunne merke de viberasjonene, men synes det høres veldig rart ut med ett enkeltmassesvinghjul som rasler for det er jo bare en alu klump som er boltet fast i veiven... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 12, 2015 Til meg var det omvendt når jeg sleit ut mitt lager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 12, 2015 Liten rettelse på Julian der :-) Når clutch ikke er trykket inn vil ett defekt utløserlager lage lyd men forsvinner når man trykker inn clutchen... Også når man går over fra dm svinghjul til enkeltmassesvinghjul så vil man mest merke det på vibrasjoner i bilen da ett dm svinghjul skal ta opp viberasjoner fra motoren... Så om dette fjernes vil man kunne merke de viberasjonene, men synes det høres veldig rart ut med ett enkeltmassesvinghjul som rasler for det er jo bare en alu klump som er boltet fast i veiven... Er sikker på at utløserlager ikke er defekt. Er sikker på at svinghjul ikke rassler. Er også rimlig sikker på at rasslingen kommer av at utløserlager ligger å hviler såvidt borti trykkplata når clutch ikke er presset inn. Er også rimlig sikker på at hadde branketten til utløserlager hengt fast i slavesylinder eller hatt en fjær som hadde holdt den inn mot slavesylinder til enhver tid hadde dette ikke vært et problem. Det jeg ikke skjønner er hvorfor den som designet kassa ikke tok en sånn forholdsregel!?!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 12, 2015 Tok en test nå for å fa bekreftet min teori. Parkerte i bratt oppoverbakke, seilte litt bakover og bremset. Ruste opp motoren. Ingen rassling. Parkerte i bratt nedoverbakke, seilte litt forover og bremset. Ruste opp motoren. Mye rassling Det bekrefter jo at utløserlager rammler mot trykkplata og blir liggende der å skrangle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 12, 2015 Nå har jeg bare byttet clutch på tre biler, og er på ingen måte ekspert, men på de jeg har byttet, har det vært noen små klemmer som sørger for at utløserlageret blir med tilbake. På to av tre biler har også minst en av klipsene vært ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 12, 2015 Tja... Nå vet ikke jeg sikkert hva feilen er hos deg, men det kan være for lite "pre-load" på utløselageret mot trykkplaten. - det rasler ikke når du trykker inn clutchen - det begynte å rasle etter bytte av svinghjul og clutch-deler Tipper raslingen forsvinner når du legger foten forsiktig på clutch-pedalen. Dette er bare et forslag, og litt kjipt hvis det er tilfelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 12, 2015 Utløserlageret følger jo braketten som slavesylinder dytter på, men ingenting som drar den tilbake. Men, det er jo sånn det er på alle girkasser jeg har sett og de aller fleste er jo uten lyd, så her må det være noe galt med utløserlager eller montering, enkeltmasse svinghjul har jo ofte ett annet innpress en dobbel, kanskje det er for lite plass til utløserlager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 12, 2015 Og jo, enkeltmasse svinghjul får girkasse til å rasle når den står i fri. Rasler der i gir med clutchen innkoblet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 12, 2015 Og jo, enkeltmasse svinghjul får girkasse til å rasle når den står i fri. Rasler der i gir med clutchen innkoblet? Hva mener du med at enkelmasse går girkassen til å rasle? Når jeg trykker inn clutch er det stille. Uavhengig av gir og fart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 12, 2015 Ujevn gange på motor får slark i mellom drev til å rasle. Mener når du kjører forover med clutch inkoblet/ pedalen ute. Rasler det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 12, 2015 Ujevn gange på motor får slark i mellom drev til å rasle.Mener når du kjører forover med clutch inkoblet/ pedalen ute. Rasler det da? Da rasler det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 12, 2015 Da vill jeg si at det er defekt lager og eller feilmontering. Skal ikke rasle når girkasse er under belastning. Mulig du ikke har fått klikket lageret ordentlig på gaffelen, slik at det henger løst rundt akselen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 12, 2015 Lageret var ikke defekt da det ble byttet ut i et nytt. Men om girkassen er under belastning eller ikke har jo lageret samme klaring mellom trykkplate og til gaffelen treffer slave. Kan lageret ha løsnet når jeg dreiv og sleit med å få kassa på plass? Isåfall om det er fysisk løsnet fra gaffelen vil det antakelig spise seg opp rimlig kjappt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 12, 2015 Ja, snakker om raslingen singelmasse svinghjul kan gi, men det er da utelokka. Enten har du fått et dårlig utløserlager eller så vill jeg tro at lageret ikke sitter ordentlig på plass, vill jo holde seg i ro til en viss grad, men holder nok ikke veldig lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 12, 2015 Ja, snakker om raslingen singelmasse svinghjul kan gi, men det er da utelokka. Enten har du fått et dårlig utløserlager eller så vill jeg tro at lageret ikke sitter ordentlig på plass, vill jo holde seg i ro til en viss grad, men holder nok ikke veldig lenge. Skal få lånt meg et inspeksjons kamera, så får jeg sett hva som foregår inni der Stay tuned 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...