2.0TDI golf VI kaldstart problemer

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette gjelder en Golf VI 2010 2.0TDI 4MOTION.

Jeg har litt utfordringer med bilen min på vinterstid. Dette forekommer utelukkende bare dersom det er under -6°C, og er det litt varme i motoren starter bilen problemfritt uansett hvor kaldt det skulle være.

Hendelsesforløpet er som følgende;

 

-Bilen gløder

-Ingen feilmeldinger dukker opp

-Turtallet lander en plass mellom 800-1200RPM

-Det er null gassrespons, og bilen dør ut etter 1-3sekunder

 

Etter et par forsøk starter plutselig bilen som om at alt er normalt, og hvor mange forsøk som må til virker helt tilfeldig.

Et par ganger i det siste har det vært akkurat som om at bilen fusker etter at jeg har fått start på den. Det skrangler voldsomt, og turtallet varierer: Etter en liten stund går det seg til, og alt virker normalt.

Det som bekymrer meg litt er at jeg har en Ross-Tech kabel, og det blir ikke registrert noen feiler i det hele tatt.

3 tidligere feilmeldinger lå inne(fra 80 000km tidligere), men har blitt kvittert ut og har ikke kommet tilbake igjen. Disse var sannsynligvis igjen etter at jeg byttet batteriet i høst, og hadde da ikke blitt testet av bilen.

 

 

 

3 Faults Found:

4891 - EGR Valve (N18)

P0403 00 [096] - Malfunction

Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 35

Reset counter: 96

Mileage: 9124 km

Date: 2000.00.00

Time: 00:00:00

 

9123 - Throttle Actuator Control System

P2112 00 [096] - Stuck Closed

Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 35

Reset counter: 96

Mileage: 9124 km

Date: 2000.00.00

Time: 00:00:00

 

9124 - Throttle Actuator Control System

P2111 00 [096] - Stuck Open

Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 0

Fault Frequency: 35

Reset counter: 96

Mileage: 9124 km

Date: 2000.00.00

Time: 00:00:00

 

Readiness: 0 0 0 0 0

Her er loggen fra nå nylig;

 

No fault code found.

Readiness: 0 0 0 0 0

 

Jeg har spekulert litt i om det kan være pærler av vann/sommerdiesel i dieselfilteret, men da ville det sannsynligvis komme feilmelding på høyt/lavt drivstofftrykk?

Jeg har også vært inne på at det kanskje er luftspjeldet som fryser til, men når jeg har oppe live-read på vac-com'en ser jeg at Throttle Body position ligger på rundt 80-90% når bilen bakker. Det som kan tyde på at det er denne eller EGR-ventilen er at luftspjeldet umiddelbart går ned mot 15% når jeg forsøker starte bilen og det er en mislykket start. Jeg er ikke så fryktelig bilkyndig, men er det kanskje slik at den da etterspør åpning fra EGR-ventilen istedenfor, og at denne kanskje ikke åpner og bilen kveles?

 

Det må nevnes at jeg skyter litt ut i det blå her, og er takknemlig for alle tips som skulle dukke opp. :) Bilen må nok en tur til Møller for å se på dette, men jeg ser litt for meg at det kan bli en dyr affære om bilen må stå over natten(på svært kalde dager) for å reprodusere feilen hver gang noe nytt blir forsøkt. For ikke å nevne at diagnosen ikke forteller noe som helst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må du skifte Egr kjøler,n18 ventilen er en del av denne,Software på motorstyreenhet bør også oppdateres.

koster litt om du ikke har reklamasjon på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig, Geir! Dette har gitt meg en helt ny verden å google etter. Hva vil vanligvis tyde på at dette er problemet? Feilmeldingen er forholdsvis gammel, og jeg har ikke hatt den på nytt etter at den ble kvittert ut med vag-com'en. Det må nevnes at jeg opplevde kjølevæsketanken hadde et svært lavt nivå en kort periode etter jeg kjøpte bilen, så jeg er sikker på at du er inne på noe.. :) Jeg skal sjekke nivået på kjølevæsken i morgen, men jeg mener at den har vært stabil etter jeg fylte på for ett år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke start når bilen er kald/startproblemer/ujevn gange,nødmodus,nedsatt effekt.

er ikke ukjent disse må skiftes.

er det en Norsk kjøpt bil eller import? 5 års reklamasjon om den er norsk solgt og ikke er gått for langt.

det kan også forekomme intern lekkasje i Egr kjøleren ut til eksosen,da vil kjølevæske nivået minke litt over tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke umulig at kjøleren er synderen da, nei.

bilen er norsk-kjøpt for under 5 år siden, så jeg var innom merkeverksteder i dag for å høre om de har noen ideer. Tok også et par filmsnutter med mobilen for å vise hvordan bilen oppfører seg. Jeg kommer tilbake med dommen når jeg har hatt den inne, slik at andre med like problemer kan søke seg frem til tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.