#1 Skrevet Januar 14, 2015 Er på jakt etter sommerhjul, og ønsker tips. Skal ikke være grisedyre felger, men pent. Kan også vurdere felger som trenger lakk, da eg veldig godt kunne tenkt meg felger i fargen "electric blue" Har så langt bare funnet 1 felg i denne fargen som ikke var noe spesielt pen felg. Curt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 18, 2015 Ronal Aero. Aerodynamisk og futuristisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 19, 2015 Kan også vurdere felger som trenger lakk, da eg veldig godt kunne tenkt meg felger i fargen "electric blue" Plastidip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 19, 2015 Ronal Aero. Aerodynamisk og futuristisk. Takker for tips, men dette er vel mye Mercedes etter min smak:-) - - - Updated - - - Plastidip? Nja, blir nok ikke fint med plastidip på den fargen..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 20, 2015 Her kan du legge inn skiltnr. og se. http://www.norgesdekk.no/produkter/aluminiumsfelger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 20, 2015 Her kan du legge inn skiltnr. og se. http://www.norgesdekk.no/produkter/aluminiumsfelger Ligger er bare opp til Golf VI? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 20, 2015 Jeg testet med REGNR. til en e-golf og fikk opp mange forslag på denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 21, 2015 henger meg på denne:) er selv på jakt til eGolf, dog i 19". lurer på om markedet for smale\store felger kommer? type 19x7" eller 18x6,5". selv tror jeg at 8-8.5" med litt strekk er en grei løsning i forhold til rekkevidde tap osv:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 21, 2015 Såvitt jeg har foreløpig funnet ut,finnes ikke eco dekk i større enn 17",mønster har nok noe å si å her,så tror 18 og 19" vil trekke en god del rekkevidde,både med mønster,vekt på felg og dekk.men så spørs det jo hvor lang rekkevidde man er avhengig av da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 21, 2015 henger meg på denne:) er selv på jakt til eGolf, dog i 19". lurer på om markedet for smale\store felger kommer? type 19x7" eller 18x6,5". selv tror jeg at 8-8.5" med litt strekk er en grei løsning i forhold til rekkevidde tap osv:) Ikke de vakreste, men 19x7,5 finnes ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 21, 2015 Ikke de vakreste, men 19x7,5 finnes ihvertfall. tja men ikke de styggeste heller syns jeg:) trodde ikke smalere enn 8 var å oppdrive i landet vårt . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 21, 2015 Får nok lett tak i smalere, men da må det bli 2/3-delte felger bygd på custom mål - og en pris deretter. Fordelen da er jo at de blir lettere iom at de er skrudde, så da går det ikke så mye utover rekkevidden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 21, 2015 Får nok lett tak i smalere, men da må det bli 2/3-delte felger bygd på custom mål - og en pris deretter. Fordelen da er jo at de blir lettere iom at de er skrudde, så da går det ikke så mye utover rekkevidden:) det er sant:) men ofte så er pris og kostnader grunnen til at folk kjøper elbil, blandt annet meg selv, så kjedelig å måtte ut med 20 laks for felger da:) jeg har ikke behov for mer enn 13 mil så kan vel klare meg med litt rullemotstand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 3, 2015 Flere forslag? Rekkevidde har eg til mitt bruk så d driter eg i:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 27, 2015 noen som har bynt å få på noen fine felger på e-golf da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 6, 2015 En liten avsporing; Hvis man tolker VW riktig, så betyr utforming av felger mer enn vekt i seg selv. Felgene på e-Up er 5x15, men er ikke spesielt lette. Samme med felgene til e-Golf (og GTE i andre land), de er 6,5x16 og veier det samme som vanlige original-felger. Men begge felgene har samme type utforming. Derfor er det nærliggende å tro at en veldig åpen felg, som "fanger" luft, vil være mer skadelig for rekkevidden enn vekt..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 7, 2015 En liten avsporing;Hvis man tolker VW riktig, så betyr utforming av felger mer enn vekt i seg selv. Felgene på e-Up er 5x15, men er ikke spesielt lette. Samme med felgene til e-Golf (og GTE i andre land), de er 6,5x16 og veier det samme som vanlige original-felger. Men begge felgene har samme type utforming. Derfor er det nærliggende å tro at en veldig åpen felg, som "fanger" luft, vil være mer skadelig for rekkevidden enn vekt..? Mulig jeg tar feil, men jeg tror at diameter betyr mye mer enn felgdesign, dvs gunstig å ha så lite masse (felg) som mulig langt unna senter. Så en 18, 19 eller 20 toms felg blir automatisk ugunstig, mens 15 eller 16 tom er bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 7, 2015 Mulig jeg tar feil, men jeg tror at diameter betyr mye mer enn felgdesign, dvs gunstig å ha så lite masse (felg) som mulig langt unna senter. Så en 18, 19 eller 20 toms felg blir automatisk ugunstig, mens 15 eller 16 tom er bra. Ja, mye masse langt ute betyr treghet v brems / akselerasjon, så sikkert av betydning for bykjøring..v konstant hastighet har det ingenting å si. Jeg tror nok felgdesign->luftmotstand har vel så mye å si som vekt for rekkevidde på landvei.. Se bare på dyre sykkelfelger , ikke bare for jåleri at de har flate aerodynamiske eiker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 7, 2015 Ja, mye masse langt ute betyr treghet v brems / akselerasjon, så sikkert av betydning for bykjøring..v konstant hastighet har det ingenting å si. Jeg tror nok felgdesign->luftmotstand har vel så mye å si som vekt for rekkevidde på landvei.. Se bare på dyre sykkelfelger , ikke bare for jåleri at de har flate aerodynamiske eiker At det ikke skal ha noe å si med stor felg i konstant hastighet har jeg liten tro på, rullemotstanden på dekkene sammen med stor bevegelig masse vil jeg anta bidrar negativt hele tiden, selv om friksjonen mellom dekk og asfalt bidrar mest. Finnes kanskje noen artikler om dette på interweben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 8, 2015 Mulig jeg tar feil, men jeg tror at diameter betyr mye mer enn felgdesign, dvs gunstig å ha så lite masse (felg) som mulig langt unna senter. Så en 18, 19 eller 20 toms felg blir automatisk ugunstig, mens 15 eller 16 tom er bra. Det er jeg helt enig med deg i. Her tenkte jeg først og fremst på vekt kontra utforming/luftmotstand, på felger i samme diameter. Det må være en årsak til at VW utstyrer sine elbiler med ganske lukkede felger, fremfor åpnere design og/eller lettere felger. Jeg vil tro at de hadde valgt lettere felger istedenfor dersom det hadde gitt en merkbar økning i rekkevidden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 8, 2015 At det ikke skal ha noe å si med stor felg i konstant hastighet har jeg liten tro på, rullemotstanden på dekkene sammen med stor bevegelig masse vil jeg anta bidrar negativt hele tiden, selv om friksjonen mellom dekk og asfalt bidrar mest. Finnes kanskje noen artikler om dette på interweben det er jo ganske grunnleggende fysikk et stor roterende masse i konstant hastighet ikke krever mer energi en en mindre roterende masse i konstant hastighet...(drar jo såklart opp total vekta på bilen og dermed mer vekt å flytte på) men ved akselerasjon derimot krever det mer energi...Tipper nok som andreas sier at eike design har en del å so mtp luftmotstand 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 14, 2015 18" Goodyear Efficientgrip i 225/45/18 har klassifisering B rullemotstand. Jeg kjører da på disse med 8,5x18" felger. På strekningen Tønsberg-Drammen med de hastigheter der, opplever jeg mellom 0-6 plussgrader, et tap på 1-1,5 pr kWh/100km. Dette er i forhold til originalfelg 16" med 205 Hakka R2 piggfritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...