Forslag til 8x18" felger til eGolf?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter sommerhjul, og ønsker tips.

Skal ikke være grisedyre felger, men pent.

 

Kan også vurdere felger som trenger lakk, da eg veldig godt kunne tenkt meg felger i fargen "electric blue"

 

Har så langt bare funnet 1 felg i denne fargen som ikke var noe spesielt pen felg.

 

Curt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ronal Aero. Aerodynamisk og futuristisk.

 

attachment.php?attachmentid=35526&d=1377

slider11-1280x550.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også vurdere felger som trenger lakk, da eg veldig godt kunne tenkt meg felger i fargen "electric blue"

 

Plastidip? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ronal Aero. Aerodynamisk og futuristisk.

 

attachment.php?attachmentid=35526&d=1377

slider11-1280x550.jpg

Takker for tips, men dette er vel mye Mercedes etter min smak:-)

 

- - - Updated - - -

 

Plastidip? ;)

 

Nja, blir nok ikke fint med plastidip på den fargen.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg testet med REGNR. til en e-golf og fikk opp mange forslag på denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

henger meg på denne:) er selv på jakt til eGolf, dog i 19". lurer på om markedet for smale\store felger kommer? type 19x7" eller 18x6,5". selv tror jeg at 8-8.5" med litt strekk er en grei løsning i forhold til rekkevidde tap osv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvitt jeg har foreløpig funnet ut,finnes ikke eco dekk i større enn 17",mønster har

nok noe å si å her,så tror 18 og 19" vil trekke en god del rekkevidde,både med mønster,vekt på felg og dekk.men så spørs det jo hvor lang rekkevidde man er avhengig av da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

henger meg på denne:) er selv på jakt til eGolf, dog i 19". lurer på om markedet for smale\store felger kommer? type 19x7" eller 18x6,5". selv tror jeg at 8-8.5" med litt strekk er en grei løsning i forhold til rekkevidde tap osv:)

Ikke de vakreste, men 19x7,5 finnes ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke de vakreste, men 19x7,5 finnes ihvertfall.

 

tja men ikke de styggeste heller syns jeg:) trodde ikke smalere enn 8 var å oppdrive i landet vårt .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får nok lett tak i smalere, men da må det bli 2/3-delte felger bygd på custom mål - og en pris deretter. Fordelen da er jo at de blir lettere iom at de er skrudde, så da går det ikke så mye utover rekkevidden:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får nok lett tak i smalere, men da må det bli 2/3-delte felger bygd på custom mål - og en pris deretter. Fordelen da er jo at de blir lettere iom at de er skrudde, så da går det ikke så mye utover rekkevidden:)

 

det er sant:) men ofte så er pris og kostnader grunnen til at folk kjøper elbil, blandt annet meg selv, så kjedelig å måtte ut med 20 laks for felger da:)

jeg har ikke behov for mer enn 13 mil så kan vel klare meg med litt rullemotstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere forslag?

Rekkevidde har eg til mitt bruk så d driter eg i:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har bynt å få på noen fine felger på e-golf da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten avsporing;

Hvis man tolker VW riktig, så betyr utforming av felger mer enn vekt i seg selv.

Felgene på e-Up er 5x15, men er ikke spesielt lette. Samme med felgene til e-Golf (og GTE i andre land), de er 6,5x16 og veier det samme som vanlige original-felger. Men begge felgene har samme type utforming.

Derfor er det nærliggende å tro at en veldig åpen felg, som "fanger" luft, vil være mer skadelig for rekkevidden enn vekt..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten avsporing;

Hvis man tolker VW riktig, så betyr utforming av felger mer enn vekt i seg selv.

Felgene på e-Up er 5x15, men er ikke spesielt lette. Samme med felgene til e-Golf (og GTE i andre land), de er 6,5x16 og veier det samme som vanlige original-felger. Men begge felgene har samme type utforming.

Derfor er det nærliggende å tro at en veldig åpen felg, som "fanger" luft, vil være mer skadelig for rekkevidden enn vekt..?

 

Mulig jeg tar feil, men jeg tror at diameter betyr mye mer enn felgdesign, dvs gunstig å ha så lite masse (felg) som mulig langt unna senter. Så en 18, 19 eller 20 toms felg blir automatisk ugunstig, mens 15 eller 16 tom er bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg tror at diameter betyr mye mer enn felgdesign, dvs gunstig å ha så lite masse (felg) som mulig langt unna senter. Så en 18, 19 eller 20 toms felg blir automatisk ugunstig, mens 15 eller 16 tom er bra.

 

Ja, mye masse langt ute betyr treghet v brems / akselerasjon, så sikkert av betydning for bykjøring..v konstant hastighet har det ingenting å si. Jeg tror nok felgdesign->luftmotstand har vel så mye å si som vekt for rekkevidde på landvei.. Se bare på dyre sykkelfelger , ikke bare for jåleri at de har flate aerodynamiske eiker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mye masse langt ute betyr treghet v brems / akselerasjon, så sikkert av betydning for bykjøring..v konstant hastighet har det ingenting å si. Jeg tror nok felgdesign->luftmotstand har vel så mye å si som vekt for rekkevidde på landvei.. Se bare på dyre sykkelfelger , ikke bare for jåleri at de har flate aerodynamiske eiker

 

At det ikke skal ha noe å si med stor felg i konstant hastighet har jeg liten tro på, rullemotstanden på dekkene sammen med stor bevegelig masse vil jeg anta bidrar negativt hele tiden, selv om friksjonen mellom dekk og asfalt bidrar mest. Finnes kanskje noen artikler om dette på interweben :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg tror at diameter betyr mye mer enn felgdesign, dvs gunstig å ha så lite masse (felg) som mulig langt unna senter. Så en 18, 19 eller 20 toms felg blir automatisk ugunstig, mens 15 eller 16 tom er bra.

 

Det er jeg helt enig med deg i.

 

Her tenkte jeg først og fremst på vekt kontra utforming/luftmotstand, på felger i samme diameter.

 

Det må være en årsak til at VW utstyrer sine elbiler med ganske lukkede felger, fremfor åpnere design og/eller lettere felger.

 

Jeg vil tro at de hadde valgt lettere felger istedenfor dersom det hadde gitt en merkbar økning i rekkevidden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det ikke skal ha noe å si med stor felg i konstant hastighet har jeg liten tro på, rullemotstanden på dekkene sammen med stor bevegelig masse vil jeg anta bidrar negativt hele tiden, selv om friksjonen mellom dekk og asfalt bidrar mest. Finnes kanskje noen artikler om dette på interweben :)

 

det er jo ganske grunnleggende fysikk et stor roterende masse i konstant hastighet ikke krever mer energi en en mindre roterende masse i konstant hastighet...(drar jo såklart opp total vekta på bilen og dermed mer vekt å flytte på) men ved akselerasjon derimot krever det mer energi...Tipper nok som andreas sier at eike design har en del å so mtp luftmotstand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

18" Goodyear Efficientgrip i 225/45/18 har klassifisering B rullemotstand.

Jeg kjører da på disse med 8,5x18" felger.

På strekningen Tønsberg-Drammen med de hastigheter der, opplever jeg mellom 0-6 plussgrader, et tap på 1-1,5 pr kWh/100km. Dette er i forhold til originalfelg 16" med 205 Hakka R2 piggfritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.