#1 Skrevet Januar 14, 2015 Har prøvd å google litt uten å finne ett godt svar. Hvis man setter 235/35/19 på en 8,5" felg og samme dekktype i samme dimensjon på en 10" felg, vil rulleomkretsen forbli den samme? Dekket er jo laget i en form og jeg har vondt for å se for meg at omkretsen faktisk endres. Det at vinkelen på dekkveggene endres gjør jo at i teorien skal de i utgangspunktet skal bygge lavere fra felgen. Forstår jeg det riktig hvis jeg konkluderer med at det er kun anleggsflaten mot felgen som endres? Vanskelig å forklare uten bilder/tegninger, men kanskje noen forstår og kan svare på det jeg lurer på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 14, 2015 Rulleomkretsen blir mindre med dekkstrekk. Satte mine org og mine sommerfelger med samme dim vedsidenav. Strekk var lavere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 14, 2015 Rulleomkretsen blir mindre med dekkstrekk. Satte mine org og mine sommerfelger med samme dim vedsidenav. Strekk var lavere. Samme dekkmerke og dimensjon på begge settene? Jeg var av den oppfatning at litt dekkstrekk innenfor det moderate ikke skulle bety mindre hjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 14, 2015 Jeg ville vel også tro at selve banen var såpass rigid at strekk ikke ville påvirke dette? Påstår bestemt at sideveggen blir deformert før det går utover rulleomkrets.. Fredrik sin opplevelse motbeviser kanskje dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 15, 2015 Rulleomkretsen blir mindre med dekkstrekk. Satte mine org og mine sommerfelger med samme dim vedsidenav. Strekk var lavere. Tok du bilder, eventuelt målte? Hadde vært interessant å vite hvor stor forskjellen blir. Samme dekkmerke og dimensjon på begge settene? Jeg var av den oppfatning at litt dekkstrekk innenfor det moderate ikke skulle bety mindre hjul. Jeg ville vel også tro at selve banen var såpass rigid at strekk ikke ville påvirke dette? Påstår bestemt at sideveggen blir deformert før det går utover rulleomkrets.. Fredrik sin opplevelse motbeviser kanskje dette? Det samme tenkte jeg, så kom jeg til å tenke på at diameteren på selve dekket mot felgen kan jo heller ikke bli større. Hvor er det deformasjonen dekket faktisk kommer? Indre diameter bør jo være låst da dekket ikke kan bli større enn felgen, og ytre diameter på dekkbanen bør jo også være så stiv at den ikke utvider seg nevneverdig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 15, 2015 Det er jo litt vanskelig å forklare, for som dere sier, omkretsen burde jo være lik. Men avstand mellom felg og dekk blir mindre. Ikke nevneverdig, men noe. Dette påvirker jo omkretsen noe. Men neppe nok til at det utgjør svimlende utslag på speedometeret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 15, 2015 Jeg kjørte med 225/35 på 9.5" forran og 9.75" bak uten at jeg kunne se noe forskjell, kjørte også 205/40 på 8.5" og 235/35 på 10" noe som gir samme rulleomktrets og ca samme strekk, heller ingen forskjell i høyde:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 15, 2015 Det er jo litt vanskelig å forklare, for som dere sier, omkretsen burde jo være lik. Men avstand mellom felg og dekk blir mindre. Ikke nevneverdig, men noe. Dette påvirker jo omkretsen noe. Men neppe nok til at det utgjør svimlende utslag på speedometeret. Jeg skjønner tankegangen din. Jeg er bare nyskjerrig på hvordan det faktisk lar seg gjøre og krype rulleomkretsen på ett dekk ved å strekke det på felgen, det er jo ikke slik at det kan forsvinne 4-5mm rullebane ved å strekke dekket. Så i mitt hode burde høyden forbli lik på grunn av dette. På den andre side så blir jo heller ikke sideveggene på dekket lengre, og de må fortsatt passe på en felg med riktig størrelse. Jeg kjørte med 225/35 på 9.5" forran og 9.75" bak uten at jeg kunne se noe forskjell, kjørte også 205/40 på 8.5" og 235/35 på 10" noe som gir samme rulleomktrets og ca samme strekk, heller ingen forskjell i høyde:-) Når vi snakker om 0,25" så er det ikke store forskjellen til at det bør være noen innvirkning kanskje? Uansett, jeg tenker spesielt på dekk i samme dimensjon når det gjelder dette. Benytte forskjellige dimensjoner for å få lik strekk og rulleomkrets er jo greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 15, 2015 Si du har en planke på 3 meter. Blir den 3 meter høy om du setter den i en vinkel på eksempelvis 45° ? Svar: Nei, den blir 1,5 meter høy. Det samme gjelder for dekkstrekk. Høyden på veggene blir lavere om du strekker de mye, men det skal nok veldig mye strekk til før du vil merke noe forskjell på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 15, 2015 Ser tankegangen, men ser ikke hvordan dem relativt harde kevlar forsterkede rullebanen skal krympe, da har jeg mer trua på at den myke dekksiden strekker seg;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 15, 2015 Si du har en planke på 3 meter. Blir den 3 meter høy om du setter den i en vinkel på eksempelvis 45° ?Svar: Nei, den blir 1,5 meter høy. Det samme gjelder for dekkstrekk. Høyden på veggene blir lavere om du strekker de mye, men det skal nok veldig mye strekk til før du vil merke noe forskjell på det. Ser tankegangen, men ser ikke hvordan dem relativt harde kevlar forsterkede rullebanen skal krympe, da har jeg mer trua på at den myke dekksiden strekker seg;) Nettopp. Hvis høyden blir lavere så må jo dekkbanen krympe, og hvis veggene strekker seg må jo anleggsflaten mot felgen bli lengre? Bare teoretisk i mitt hode, men hadde vært gøy om noen visste nøyaktig hva som skjer.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 15, 2015 Spiller ingen rolle om taket ditt er laget av unobtanium så lenge veggene har en lavere høyde... På en annen side er det vanskelig å korte ned lengden på rullebanen (i mengden gummi). Sannsynligvis presses og strekkes vel dekket litt over alt når veggene er strekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 15, 2015 Spiller ingen rolle om taket ditt er laget av unobtanium så lenge veggene har en lavere høyde... Er med på den, bare lurer på hvordan rulleomkretsen endres fysisk. Blir dekkbanen gjenvt sammentrykt så vil man jo få en liten forskjell i rulleomkrets. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 15, 2015 Rulleomkretsen blir lavere. http://www.willtheyfit.com/index.php?width=235&aspect=35&diameter=19&wheelwidth=8.5&offset=35&width2=235&aspect2=35&diameter2=18&wheelwidth2=10&offset2=35#content 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 15, 2015 Du har jo valgt 18 vs 19 der da, med samme felg høyde viser også den likt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 15, 2015 haha, se der ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 15, 2015 Jeg er av den sorten som mener at rulleomkrets ikke blir mindre av strekk (innen for rimelighetens grenser). Har strekt endel dekk, og når en ser hvordan dekksiden/beaden ligger imot felgen når den strekkes ser det "tydelig" ut som at det er der den store forandringen er. Et dekk montert uten strekk ligger jo flere cm imot felgen opp på beaden. Når du strekker blir felgbeskytteren "midt på" dekksiden, og det bare er x mm igjen av dekket som faktisk tetter for luft... derfor lekker det oftere med strekk, spesielt på brukte felger, og faren er tilstede for at dekket slipper luft under kjøring (men det er min teori, bevis gjerne at jeg tar feil! ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 15, 2015 Jeg kan ikke helt se at rulleomkretsen blir mindre av å strekke et dekk. Da må jo en del av dekk-banen fjernes, noe de fleste skjønner at ikke går an ved å strekke dekk-sidene. Ang det eksempelet med treplanken...... den kan ikke helt uten videre strekkes lengre. Dekk-siden er av gummi og er noe mer fleksibel enn tre. Så hvis en da tenker en gummi-strikk i stedet for planken.... Fest strikken i begge ender slik at den står 90° opp. Øvre feste er fast og kan ikke flyttes horisontalt eller vertikalt (som knekken mellom dekk-bane og side). Nedre feste kan kun flyttes horisontalt (bredere felg, dekkets anleggsflate mot felg). Dra nedre feste sideveis, hva skjer da? Drar en med seg øvre feste nedover? Strikken blir strammere = stivere dekk. Avstanden mellom stikkens horisontale innfestings-punkter er fremdeles den samme (A-B), men avstand mellom C-D og E-F forandres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 16, 2015 (endret) er vel ikke være enn å måle høyden på dekket før og etter montering med strekk forøvrig snakka med dekksjappe eier i dag. han sier at det kun er veggen som strekker seg.. fysisk er jo rulleomkrets lik uansett. vanskelig å krympe stålbana inni dekket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 16, 2015 er vel ikke være enn å måle høyden på dekket før og etter montering med strekk forøvrig snakka med dekksjappe eier i dag. han sier at det kun er veggen som strekker seg.. fysisk er jo rulleomkrets lik uansett. vanskelig å krympe stålbana inni dekket Akkurat det jeg vil frem til også. For å gjøre en sirkel mindre, så må en jo fjerne noe av rulleomkretsen = fjerne noe av dekk-banen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 24, 2015 Drar denne diskusjonen opp litt igjen med ett ekstra spørsmål, hvor mye endring i rulleomkrets tåler Haldex og Torsen? Kan man kjøre med 1% forskjell i rulleomkrets uten at det sliter mer på bilen? Tenker at man vil jo uansett slite fremdekk litt raskere enn bakdekk i praksis, da fremhjulene som regel drar mer kraft i asfalten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 24, 2015 Bra diskusjon! Har ikke svar på noe av dette, men synes dekkstrekk ser kult ut. Noen som har erfaring med 15" hjul på gammel golf og dekkstrekk? Hvilken dimensjon bør man ha på dekkene? Har nå vanlige dekk med 195/50/15. Og er dekkstrekk noe alle dekksjapper fikser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 24, 2015 Er mye mer grep i en golf uten strekk... Strekk på 7" felg blir 165-175/45-50 og det ser ikke bra ut fra baksiden. Min gikk i gamledager med 8x15ET20 185/45. Det såg bra ut men krevde voldtekt av hjulbuer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 24, 2015 165/45-15 på 8" er helt greit faktisk, går på uten kanon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 24, 2015 Er mye mer grep i en golf uten strekk... Strekk på 7" felg blir 165-175/45-50 og det ser ikke bra ut fra baksiden. Min gikk i gamledager med 8x15ET20 185/45. Det såg bra ut men krevde voldtekt av hjulbuer. Hmm... Godt poeng! Viktig med bra grep! [emoji106] 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...