Audi S4 C4 Tomgangsproblemer/stopper

Anbefalte innlegg

Oppdatering, jeg har handlet inn litt verktøy for å teste det som har dukket opp i denne tråden. Har enda ikke fått puls-breddemodulatoren jeg kjøpte på ebay for å kjøre ISVen på benken.

 

DSC_4763.jpg

 

Satte sammen et ocillioskopbyggesett fra ebay for å sjekke pulsene til ISV gir noe mening.

 

DSC_4764.jpg

 

Kunne se at duty cyclen endret seg ved forskjellig turtall, jeg har ingen referanser som jeg kan sjekke at signalet faktisk er korrekt. Men jeg regner med at det signalet som jeg så er korrekt.

 

Glemte desverre å ta bilde av tesmålingene.

 

 

Byttet også ut den gamle forge ventilen med en ny turboxsventil

 

DSC_4761.jpg

 

DSC_4767.jpg

 

 

Nå klarte jeg ikke få bilen til å stoppe hverken på tomgang eller ved nedbremsning. Det var -3 grader ute og jeg kjørte ikke en veldig lang tur, så jeg fikk den ikke kjempevarm. Jeg gjorde alt jeg vet om som har fått bilen til å stoppe tidligere, stod 30 minutter på tomgang uten stopp, masse nedbremsing med clutch inne med varm motor; ingen stans, lot den stå avslått i fem minutter med varm motor og fortsatt ingen stans.

 

Det var litt samme tendenser som tidligere med dropp i turtall men ikke nok til at den kvalte seg selv. Skal ut på langtur i helgen og teste litt skikkelig så kanskje dette problemet ble løst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt dropp i turtall er nok normalt uten at den stopper. Tenker problemet er løst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen stopper fortsatt, det er nå så ille at jeg ikke kan gå ut av bilen for å lukke garasjedøra uten at den stopper.

 

Gjorde en benketest av IAC ventilen idag, men uten skikkelig dokumentasjon har jeg ikke noe å kontrollere mot. Den ser fortsatt hel og fin ut, den åpner og lukker uten noen lyder og responderer raskt på endringer i input.

 

 

Lukket tilstand med null strømtrekk, og liten glippe kan tydelig sees som tidligere nevnt i tråden.

 

GAzBEJk.jpg

 

nesten helt åpen ved 0.42A strømtrekk, ved 0.6A var den uomtvistelig åpen

 

PjNOEPD.jpg

 

ved å dra Puls-Bredde modulatoren til maks som jeg antar er 100% var strømtrekket 1.39A

indre målt motstand er målt til 8.9Ω så ved 12V er forventet strømtrekk 8.9Ω * 12V = 1.34A som stemmer bra overens.

 

Duty Cycle ved full åpning blir 0.6A/1.39A = 43%

 

 

Hva er det som styrer denne ventilen? er den direkte styrt av en sensor? burde mitt neste skritt være å lete etter feil i inputsystemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror vel egentlig du kan friskmelde tomgangsregulatoren. Jeg tror nok den gjør det den skal.

Har du forsøkt å plugge ut luftmengdemåler? Evt. forsøkt å plugge ut tomgangsregulator for å se hvordan bilen oppfører seg da? Du bør få en motor som i hvertfall oppfører seg annerledes, ellers er det feil på en av de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om jeg plugger ut IAC ventilen oppfører motoren seg helt forskjellig, da får den en veldig røff tomgang og dør brått. veldig ulikt den sakte rolige kvelinga jeg opplever til vanlig. Har ikke prøvd å koble ut noe annet.

 

Har samlet inn litt kabler og skal prøve å få lest av noen feilkoder, som er kanskje det første jeg burde ha gjort. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at den nærmest har stoppet, hvis du tar et drag, blir det mye røyk bak deg da? Lurte litt på om det kunne være lambdaen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan ikke si at jeg har lagt merke til noe ekstra røyk, men den avgir store mengder hvit eksos når det er kaldt ute, forrige eier sa den alltid hadde vært sånn. Bruker ikke vann eller olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvit eksos er fuktighet, noen eksosanlegg samler mer dugg enn andre når de kjøles ned, sålenge bilen ikke bruker vann som du sier så er det ikke noe å tenke på.

 

Lambda kommer til meg i hodet når du sier den dør ut, for slik gjorde min også/gjør av og til. Nå leste jeg 1.innlegget ditt en gang og Lambda har nok ikke skyld for at den dør ut inn mot kryss.

Likevel kan du koble den av og se om det utgjør noen forskjell. Du kan også måle signalet den gir ut, skal variere i området 0-1v

LMM kan du også forsøke å koble av stikket og se om den dør ut. Merk at bilen vil mest sannsynlig gå mer rufsete uten lmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rota nederst i kassa av rask jeg fikk med bilen, mente jeg hadde sett noe usbgreier nedi og jaggu var det ikke en usb/obd2 og obd2+2 overgang og en cd med vagcom. Men fikk ikke softwaren til å gå på win7 64 bit. Blir prosjekt til i kveld.

 

Dette er hva jeg fikk ut av VCDS lite:

 

VCDS-Lite Version: Release 1.2

Monday, 16 March 2015, 14:00:51.

 

 

Chassis Type: 4A - Audi 100/A6 C4

Scan: 01,02,03,08,15,17,25,35

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: Redir Fail!

Controller: 4A0 907 551 AA

Component: 2,2l MTM 303 PS HS D02

Coding: PMC 1

VCID: 62B*********

2 Faults Found:

00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)

07-00 - Signal too Low

00537 - Shareware Version. To Decode all DTCs

11-10 - Please Register/Activate - Intermittent

Readiness: N/A

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes Labels: 4A0-907-379.LBL

Controller: 4A0 907 379

Component: Bremsen-Elektronik

Coding: 0265103050

Shop #: BB 37175

VCID: E8A3********

No fault code found.

 

 

error 00537 ser ut til å være tilknyttet lambda http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00537

 

Så det ser ut som jeg har en jackpot av vanlige mistenkte. i tilegg til en meget optimistisk chip

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter fortsatt med at bilen stopper på tomgang. Nå fikk jeg det også som feil på eukontrollen...

 

La merke til at den gikk like dårlig på tomgang med lambdasensoren koblet ut, så jeg kjøpte en ny. Ingen endring. nå begynner jeg å bli rådløs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tomgang, hva måler du av volt på stikket av luftmassemåleren, dette er pinne 3, denne må du måle mens den er tilkoblet.

Varierer volten hvis du toucher gassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem som deg på min gamle, det finnes mer en bare èn tråd om dette problemet he he.

Gjennom 6-7 års eie ble så å si alle utvendige deler byttet inkludert minst tre tomgangsregulatorer (alle brukte men samme funksjon) bunndel overhalt en gang og toppen to ganger, haugevis med gjennomgang av vakum og trykkslanger, bensintrykksregulatorer, 3 sett dyser, to bensinpumper, 3-4 motorstyringsprogrammer, haugevis med luftmengdemålere, bare for å nevne noe, og den ene tingen som aldri forandret seg var at den stoppet når motoren ble varm og clutchen ble trykket inn, altså turtallet dalte fort ned og systemet reagerte for tregt til å redde gangen før motoren stoppet, for meg ble det en vanesak å bare gi litt mellomgass for å holde liv eller ikke få panikk dersom den stoppet å bare slippe cluchen igjen og ta den på gir, elegant som ingenting ;) Men å la andre kjøre som ikke kjente bilen ble risikosport.

Den ene tingen som jeg aldri fant helt ut av og ikke byttet, heller ikke skjønte helt meningen med var denne sensoren på innsuget, som jeg tror måler temperaturen på innsugsluften, kaaaansje den har noe med saken å gjøre.

 

DSC00336 (Medium).JPG

 

Jeg følger med her og håper du finner ut av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de symptomene du beskriver Christian er nøyaktig hvordan min hverdag er nå, i tillegg til at den stopper ekstra mye om jeg har nettop startet den etter en natts søvn. Skal sjekke den sensoren.

 

Kom nettop hjem fra en knirkefri tur fredrikstad/københavn tur retur. 1150km. 0.99 liter på mila. Skal si denne gamle bilen liker motorveier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

treg å starte på halvvarm motor og? sånn typisk etter en halvtime :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlige nyheter, denne sensoren er utgått og det var ikke mulig å få kjøpt denne ny lenger. Koblet ut sensoren og merket lite til ingen forskjell, bilen stoppet like fint.

 

 

Har nå fått et annet problem med at bilen lugger og harker veldig ved pådrag, og den lader ikke over 0.3bar. Det meste tyder på at det er en trykklekkasje et sted. Det jeg håper nå er at det har heletiden vært en luft-lekkasje jeg ikke har klart å finne som har laget disse problemene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En såpass trykklekkasje suser mye, lagt merke til noe slikt?

Du kan trykkteste ut av slangen på turboen, en colaflaske passer fint nedi der. Sett i f.eks en bilventil i korken og tilsett luft, 1 bar holder og du bør finne lekkasjen en god stund før trykket bygger seg opp såpass.

 

Holder fortsatt en liten finger på luftmassemåleren.

Lik oppførsel med den frakoblet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tanke - hvis bilen oppfører seg likt enten stikket er på eller av så burde jo det tyde på at den er defekt, helt utrolig hvis det ikke er mulig å skaffe ny hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ting skjer, dreide opp to plugger til å trykkteste systemet og fant minst to lekkasjer.

 

uaQpRNJ.jpg

 

Den største lekkasjen var i et lite t-stykke på undersiden av inntaksmanifolden, ikke mulig å finne lekkasjen med startgass eller såpevann. Men ved å legge trykk i systemet åpnet det seg en stor flenge. Fikk ny på møller til 271kr. Byttet t-stykket for så å finne ut at intercooleren lekker. Jeg har ikke hatt den ut og vet ikke nøyaktig hvor det lekker, men det er helt tydelig at lekkasjen er ved, i eller rundt intercooleren. Finnes det noen gode guider om hvordan å få ut intercooleren? Om det viser seg å være sprekk i cooleren, er det noe poeng i å fikse den? er det best å bare kjøpe en ny med en gang?

 

Bytte av t-stykket har fikset store deler av stoppeproblemet. Den stopper ikke i hvert eneste kryss lenger, det er behagelig.

 

Har også handlet inn skikkelig vag-com fra rosstech og med massiv ladeluftlekkasje gir jo denne feilmeldingen mening.

 

2 Faults Found:

00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)

07-00 - Signal too Low

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent

 

Har også handlet inn ny brukt maf fra en volvo av type Bosch 0 280 213 012 fra ebay for 600kr.

Har ikke testen den enda, men denne tråden http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/24934.phtml mener at det skal være grei skuring. Har ikke funnet hiddenblader å sammenligne med.

5ENj1v3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av innerskjermen, 'lett' å komme til da. Bytt til en med alu endetanker hvis du ikke alt har det, originalt på s4 til og med tidlig '95.

Med lekkasjer vil disse alltid stoppe som du beskriver, min hadde bare en liten sprekk i resirken som ødela alt.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

medlemskapet mitt utgikk før jeg fikk fikset dette, men nå har det oppstått nye problemer med bilen og jeg er tilbake.

 

løsningen på tomgangsproblemet ble å tette alle 3 luftlekkasjer jeg fant, inkl å bytte intercooler. og bytte MAF sensor. dette løste også et problem som dukket opp hver fullmåne ved at bilen kunne kutte eller miste effekt ved store pådrag.

 

etter denne fiksen har alt fungert 100% ingen motorstans.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.