Skifte topplokk VW LT 2003 mod 2,5tdi

Anbefalte innlegg

Har skrudd en god del 2,5tdi R5 av den typen som sitter i denne bilen, men har ikke skrudd i det karosseriet.

 

Er det noen som har tips så jeg slipper å prøve meg frem eller søke faglitteratur?

- trenger jeg å ta av noe av plastikken på varmeanleggets boks som sitter rett over toppen, for å få plass til å skru/fjerne toppen?

- låser bolten på siden av dieselpumpa akselen ved ØD slik at jeg slipper å stille inn med måleur? (tilsvarende som på Volvo V70 med samme motor)

- er det nok fleksibilitet i eksosrør og oljerør til turbo til at toppen kan løftes av mens hele eksosmanifolden sitter igjen i bilen?

- andre tips på denne bilen i forhold til samme motor i V70/A6/100/Transporter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har et meget hjelpsomt medlem sendt meg litteratur.

Ser ut som man ikke trenger å ta av plastkassa til varmeapparatet. Derimot er det en serviceluke fra kupeen som bør av.

 

Litt info om pumpeløft. Skruen mot akselpumpa er for å låse den, men den blir ikke låst på spesifikt sted. Det må brukes måleur.

 

Litt fra orginal-litteraturen:

[TABLE]

[TR]

[TD]

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD]Blockera insprutningspump på matarstarten

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Skruva i stället för förslutningsskruven i adaptern -3313-.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Sätt i mätklockan (mätområde 0 - 3 mm), med ca 2,0 mm förspänning i adaptern.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Kontrollera om markeringen på insprutningspumphjulet och insprutningspumpen -pilar- står mitt för varandra.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Lossa låsskruven -2- på insprutningspumpen.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Tag bort den ilagda mellanbrickan -1-.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Nollställ mätklockan.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]För att säkerställa att insprutningspumpens högtryckskolvar befinner sig i nd, vrid långsamt insprutningspumphjulet med mothållet -3036- mot motorns rotationsriktning (medsols).

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Mätklockans visare måste stå kvar på “0”, vid behov ställ den på “0” efter att nd erhållits.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]Motormärkbokstäver AGX ► 01.99:

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Vrid långsamt insprutningspumphjulet med mothållet -3036- o motorns rotationsriktning (motsols), tills att mätklockans visare visar 0,35 mm lyft.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]Motormärkbokstäver AGX 02.99 ►, AHD, ANJ, APA, AVR, BBE, BBF:

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Vrid långsamt insprutningspumphjulet med mothållet -3036- o motorns rotationsriktning (motsols), tills att mätklockans visare visar 0,55 mm lyft.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Spänn låsskruven på insprutningspumpen med 30 Nm.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Tag bort mätklockan och skruva i förslutningsskruvarna i insprutningspumpen.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Kontrollera om öd-markeringen på svänghjulet är mitt för referensmarkeringen.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Lägg kuggremmen på kamaxeldrevet.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Beakta rotationsriktningen vid en körd kuggrem.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE]

[TR]

[TD]–

[/TD]

[TD]Lägg in drivhjulet för insprutningspumpen i kuggremmen och fäst hjulet så på kamaxeln att det fortfarande går att vrida.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye spørsmål innen samme tema:

 

Sitter dyse med nåleløftsensor som nr 4 (tilsvarende 100, A6 og Volvo) eller som nr 5 (tilsvarende transporter) på disse motorene?

 

Når hele motor er ute, er det totalt sett enklest å montere topplokket før man putter i motoren eller etterpå? (ser veldig trangt ut så lurer på om man får plass til motorløfteren over toppen uten å stange inn i karosseriet)

 

 

trangt.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet?

 

 

Sitter dyse med nåleløftsensor som nr 4 (tilsvarende 100, A6 og Volvo) eller som nr 5 (tilsvarende transporter) på disse motorene?

 

Når hele motor er ute, er det totalt sett enklest å montere topplokket før man putter i motoren eller etterpå? (ser veldig trangt ut så lurer på om man får plass til motorløfteren over toppen uten å stange inn i karosseriet)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.