Anbefalte innlegg

Prøver å finne en enkel løsning på å få 5-bolts nav på Audi 80 en min. Har prøvd med A4 nav. Det passer, men innpresset blir helt rart. Det gir en rar kombinasjon av bremser osv.

 

Derfor lurer jeg på om noen sitter med noe info om baknavene til Audi S2 Coupe. Etter det jeg finner ut i ATKE bruker denne bilen samme hjullager som min bruker framme. Dvs det skal gå an å presse disse inn hos meg. Spørsmålet da er hvordan innpresset med disse blir. Skulle hatt diverse mål slik at jeg kan regne ut dette. Alle mål motas med takk. Om noen har løse deler liggende i Trondheimsområdet kan jeg komme å måle selv. Er spesielt interessert i avstanden fra anleggsflata på navet (der bremseskiva ligger) og til enden av navet mot drivakselen.

 

mvh

Vegard

s2nav.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo flytte over spindelen og alt da? Fra S2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo flytte over spindelen og alt da? Fra S2.

 

Hehe, ja, men det er ikke så enkelt. Har ikke tilgang på komplett S2 forstilling. Om jeg bytter til s2 hjulagerhus og nav må jeg bytte drivaksler. Siden det er forskjell på quattro og fwd drivaksler (har jeg blitt fortalt) finnes det ingen aksler som fungerer dirrekte mellom kassa mi og s2 navene. Dvs da må det trikses med forskjellig aksel og indre/ytre-ledd. Har ikke tilgang på så mange drivaksler heller, så da prøver jeg å finne en løsning som bare omfatter bytte av nav.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo bruke s2 drivasklinger passer det hvis du bytter det "hjulet" på kassa,

 

har komplett s2 understell hvis intr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak på min quattro var det kun Boltsirkelen som var forskjellig på et 80nav og et S2nav, ellers var de to klin lik.. så jeg bytta bare navene og satte på nye orginale hjullager så var det i boks.. Forran var det mer jobb, husker ikke eksakt hva det var vi gjorde, men tror det endte opp med at vi bytta nesten hele fjærbeinet+stikkakslinger og alt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja, men det er ikke så enkelt. Har ikke tilgang på komplett S2 forstilling. Om jeg bytter til s2 hjulagerhus og nav må jeg bytte drivaksler. Siden det er forskjell på quattro og fwd drivaksler (har jeg blitt fortalt) finnes det ingen aksler som fungerer dirrekte mellom kassa mi og s2 navene. Dvs da må det trikses med forskjellig aksel og indre/ytre-ledd. Har ikke tilgang på så mange drivaksler heller, så da prøver jeg å finne en løsning som bare omfatter bytte av nav.

 

mvh

Vegard

Er ikke 100% sikker her nå, men ganske sikker på at indre drivledd og 'indre boltsirkel' på stikkakslene er lik over hele fjøla på typ89/8A?

 

Akslene fra Audi '94 80 2.0 passa over på girkassa på min '88 90 2.3 iaffal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker her nå, men ganske sikker på at indre drivledd og 'indre boltsirkel' på stikkakslene er lik over hele fjøla på typ89/8A?

 

Akslene fra Audi '94 80 2.0 passa over på girkassa på min '88 90 2.3 iaffal.

 

Trenger ikke å være det, men det er ingen problem, for det er en enkel sak å bytte ut skålene i girkassa for å få annen drivleddboltsirkel.. det er masse slike skåler nede hos ES som du sikkert får prøve med og evt. kjøpe... Både jeg og Morten har prosjektert mye med det der... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke å være det, men det er ingen problem, for det er en enkel sak å bytte ut skålene i girkassa for å få annen drivleddboltsirkel.. det er masse slike skåler nede hos ES som du sikkert får prøve med og evt. kjøpe... Både jeg og Morten har prosjektert mye med det der... :)

 

Har to foskjellige sett med stikkaksler liggende selv, og vet om de greien på es. Det store spørsmålet er uansett om Quattro og FWD drivaksler er like (lange). Hadde jeg vært sikkert på at disse gikk om hverandre hadde jeg gått for s2 nav med en gang. Har som sagt prøvd med A4 nav i hjulagerhusene mine, men da ble innpresset endra med 18 mm. Dvs mye knot med bremser. Jeg har funnet ut at S2 bruker samme hjulager bak som min forran. Konklusjonen blir da at S2 baknav bør gå rett inn i hjulagerhusene forran hos meg. (da passer også drivakslene jeg har nå) Spørsmålet er bare hvordan innpresset blir med disse. Derfor må jeg måle litt før jeg eventuelt kjøper noen deler.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker her nå, men ganske sikker på at indre drivledd og 'indre boltsirkel' på stikkakslene er lik over hele fjøla på typ89/8A?

 

Akslene fra Audi '94 80 2.0 passa over på girkassa på min '88 90 2.3 iaffal.

 

Dette stemmer ikke. Det finnes runde indredrivledd/stikkaksler med 90, 100, 108 mm diameter og tripode for v6/automat med 130mm diameter. Kanskje flere også? :)

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

s2 understell og drivverk dvs akslingene til salgs på forumet her nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har to foskjellige sett med stikkaksler liggende selv, og vet om de greien på es. Det store spørsmålet er uansett om Quattro og FWD drivaksler er like (lange). Hadde jeg vært sikkert på at disse gikk om hverandre hadde jeg gått for s2 nav med en gang. Har som sagt prøvd med A4 nav i hjulagerhusene mine, men da ble innpresset endra med 18 mm. Dvs mye knot med bremser. Jeg har funnet ut at S2 bruker samme hjulager bak som min forran. Konklusjonen blir da at S2 baknav bør gå rett inn i hjulagerhusene forran hos meg. (da passer også drivakslene jeg har nå) Spørsmålet er bare hvordan innpresset blir med disse. Derfor må jeg måle litt før jeg eventuelt kjøper noen deler.

 

mvh

Vegard

 

Det prøvde jeg også først, men det gikk ikke hos meg iallefall, tror det ble forskjell på en kon eller hva det var, for hjulet gikk ikke rundt.. ellers så var det at det ikke gikk å sette på bremser etterpå.. husker ikke helt, men jeg prøvde, og mislykktes iallefall :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.