#1 Skrevet Januar 21, 2015 Jeg har nettopp kjøpt en A4 B8 fwd og prøvd den litt på glatta. Normalt sett så liker jeg ikke retningstabiliteten i fwd. Typisk lite caster og lite selv oppretting. Tidligere så har jeg hatt blant annet Opel Vectra A og Calibra, som så å si er samme bil, men med stivt bakhjulsoppheng på Vectraen og triangelarmer på Calibraen. Vectraen var forutsigbar når det ble glatt, men Calibraen ble skikkelig nervøs. Føltes som om bakparten byttet på å svinge fra høyre til venstre alt etter hvordan vekten forflyttet seg i bilen. Hensikten er jo grei, å gjøre bilen svingevillig, men konsekvensen på glatta liker jeg ikke. Bror min har en Smart som hadde 20mm spacere da han kjøpte den. Den føltes som om den hadde lyst å spinne rundt ved en hver bevegelse på rattet, men ble normal når spacerene ble fjernet. A4en har jeg nå kjørt på glatta med 205/60 ET36 og 215/50 ET47 og spesielt med sistnevnte så oppfatter jeg den som nervøs på bakparten. I dag sjekket jeg hjulgeometriverdiene til A4 og så at fremparten avhenger av fjærtypen og at bakparten har mer toe og mindre camber på fwd enn Quattro. Hvordan oppfatter andre her A4en sin? Hvilket understell og inpress har dere? Og er det noen som har prøvd både quattro og fwd på glatta og kan si noe om forskjellen i retningstabilitet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 21, 2015 Har eid tre A4 b8 nå. En med fwd og to med quattro. Har ikke hadt noen spesielle opplevelser som jeg kan vise til, men jeg mener at quattroen er mindre "nervøs" uansett underlag. Har en episode på tørr sporete vei i høy hastighet da. Den med fwd ble veldig nervøs som du beskrev her. Gikk litt fra side til side med bakenden mens quattroen var helt stabil. Dette er kun noe jeg mener å jeg kan ikke si at det er sånn på alt. Kunne jo vert noe galt med hjulinstilling for alt jeg vet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 22, 2015 3 stk allerede?!? Du får B8 til å virke gammel [emoji14] Fwd vil vel klatre litt mer selv om vinklene er de samme, siden alle kreftene river fremme. Skulle helst hatt meg en quattro, men det var vanskelig å forsvare det økonomisk når jeg bor en plass som er paddeflat. Jeg har kjørt litt i dag og synes det virker som om det fremvognen som gjør det. Virker som om den har to retningen den selvretter seg til, litt til venstre eller litt til høyre, ikke rett frem. Virker som det er litt side slip innover. Ifølge http://www.isham-research.co.uk/quattro/a4_alignment.html så har A4 negativ camber og positiv toe, noe som i teorien skal gi side slip. Og ifølge tabellen så er camber mindre på de modellene som har høy bakkeklaring. Min har sportunderstell, og før jeg kjøpte den så prøvde jeg en annen med sportunderstell og mye innpress, og en standardhøy en som var senket og hadde lavt innpress. Den som originalt hadde hatt standardfjærer var fantastisk retningstabil. Er her noen som har prøvd B8 med standard fjærer og med sportunderstell. Og noen som oppfatter sin som bedre med hjul med lavt innpress? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 22, 2015 Hamar, da har du god grunn til quattro. Bor selv rett ved hamar. Eneste grunnene for 4wd er sladding pluss komme seg fram om vinteren kjapt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 22, 2015 Har en Frontera A til å sladde med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 23, 2015 Har surfet litt angående greierne i dag. A4 B8 har ikke justerbar camber? Det kan forklare hvorfor camber spesifikasjon varierer med høyden, for da er det er resultat av vinkelen på nedre bærestag. Lavere bil=strakere stag=breiere hjulstillig=mer SAI og camber. Fatter ikke hvorfor de ikke spesifiserer mindre toe inn på modellene med mer camber. Men det vil og si at den jeg har prøvd som hadde ettermontert senk, og var mest retningstabil, må ha vert den med mest camber. Er det noen som vil dele hjulstillingsverdiene etter senk med meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 23, 2015 Har ikke papirer her nå, men ble en del mere camber etter senk. Altså hjula kom lengre inn i øverkant. Faktisk nesten så det var synlig. Det var med 32cm fra hjulbue til senter nav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...