Trackday Golf mk1, hvilken motor?

Anbefalte innlegg

Funderer på å kjøpe meg en golf 1 å ribbe helt for så å bygge opp til en banebil som jeg kan ha det litt morro med.

 

Det jeg lurer litt på siden det er mange smarte hoder her inne som sikkert har norn gode tips og ideer er:

 

Hvilke motorer går inn uten for mye omdekorering av motorrommet? 1.8T langstillt/rettstilt, 16vt? Andre motorer som kan anbefales? Det hadde vært kjekt med kanskje over 200hk.

 

Noen her inne som noen gang har laget en golf 1 med firehjulstrekk her inne event vet hva av deler som skal til? Bilen blir fort mer alsidig mtp regn og eventuell vinterkjøring på isbane.

 

Blir vell en del utfordringer med ledningsnett, er enkleste måten bare å skaffe seg et sprut med en gang eller er det meste mulig å koble innom original ledningsnett? Man får vell ikke laget sw som støtter x antall hestekrefter på org hjerne uansett med mindre man går for 1.8T?

 

Er fortsatt litt på tankeplan dette så bare la ideene komme! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funderer på å kjøpe meg en golf 1 å ribbe helt for så å bygge opp til en banebil som jeg kan ha det litt morro med.

 

Det jeg lurer litt på siden det er mange smarte hoder her inne som sikkert har norn gode tips og ideer er:

 

Hvilke motorer går inn uten for mye omdekorering av motorrommet? 1.8T langstillt/rettstilt, 16vt? Andre motorer som kan anbefales? Det hadde vært kjekt med kanskje over 200hk.

 

Noen her inne som noen gang har laget en golf 1 med firehjulstrekk her inne event vet hva av deler som skal til? Bilen blir fort mer alsidig mtp regn og eventuell vinterkjøring på isbane.

 

Blir vell en del utfordringer med ledningsnett, er enkleste måten bare å skaffe seg et sprut med en gang eller er det meste mulig å koble innom original ledningsnett? Man får vell ikke laget sw som støtter x antall hestekrefter på org hjerne uansett med mindre man går for 1.8T?

 

Er fortsatt litt på tankeplan dette så bare la ideene komme! :)

 

Er nok en del Mk1 folk innpå her som har svar til deg ang. motor om du skal beholde forhjulstrekken. Skal du bygge om til firehjulstrekk er det ett fett så lenge panseret går igjen, siden du likevel må bygge om mesteparten av gulvet på bilen.

 

Da er det bedre å få tak i en mk2 syncro og bruke som utgangspunkt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok en del Mk1 folk innpå her som har svar til deg ang. motor om du skal beholde forhjulstrekken. Skal du bygge om til firehjulstrekk er det ett fett så lenge panseret går igjen, siden du likevel må bygge om mesteparten av gulvet på bilen.

 

Da er det bedre å få tak i en mk2 syncro og bruke som utgangspunkt. :)

 

Men så er ikke det en mk1. :) men har lest en del at det er noen som bruker drivverket fra en mk2 syncro.

 

Kanskje et alternativ er å flytte ting over fra en a3 quattro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigaste er vell 1.8T 20v eller 16vT, skal du ha 4x4 so må du ha Haldex ;)

 

Lettaste er å skaffe ein mk2 syncro med tanke på mindre ombygging, men har du sveiseapparat og god fantasi so går det vell bra.

 

Kom hit so skal du få ein Rabbit gti billig :P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er de to alternativene på motorer som jeg også tenker medt på.

 

Har en mk1 i kikkerten allerede ellers takk. :)

 

Trenger nødvendigvis ikke gå for 4wd, kanskje en fwd me rett diff kan gjøre en god jobb også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så er ikke det en mk1. :) men har lest en del at det er noen som bruker drivverket fra en mk2 syncro.

 

Kanskje et alternativ er å flytte ting over fra en a3 quattro?

 

Ja drivverket funker det, men du må også ha hele gulvet fra donorbil, evnt lage nytt selv. Det er nemlig ikke plass til girkasse, mellomaksel eller bakstilling på en Mk1. :)

 

Men alt går med fantasi og et sveiseapparat som det nevnes over her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fwd med diff klare vell eit par hundre hk, eg skal kun ha fwd diff til Våler treffet :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok til innkjøp av et sveiseapparat tenker jeg ja. Kan vell ikke unngå det, bur, fester og diverse må nok sveise uansett.

 

Hva er vekt og hk på den bilen du har da Christian? :)

 

Klarer jeg med en god diff så er det absolutt det beste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger en MK2 Jetta Syncro til salgs her på forumet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8t er en enkel ombygging nå som det finnes ombygingskit for motorfester, girkasse kan du bruke den orginale, forsterket clutch og diff.

16v er definitivt enkleste.

 

4x4 være seg syncro eller quattro så er det mye jobb. jeg har bygget om den ene min til syncro i 2007 og begynte i 2009 å gjøre om til quattro, dog ble det noen års pause på det prosjeket, men benytter mye donor deler fra en audi 80q

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.8t er en enkel ombygging nå som det finnes ombygingskit for motorfester, girkasse kan du bruke den orginale, forsterket clutch og diff.

16v er definitivt enkleste.

 

4x4 være seg syncro eller quattro så er det mye jobb. jeg har bygget om den ene min til syncro i 2007 og begynte i 2009 å gjøre om til quattro, dog ble det noen års pause på det prosjeket, men benytter mye donor deler fra en audi 80q

 

Med den org så mener du den som følger motor eller den som følger bilen?

 

Rettstilt eller langstilt som er best å bygge om til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behold mest mulig originalt :) Er ikkje vits å bygge om til rettstilt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjell 2,0 16v ABF med portet topp og kvasse kammer varer nesten evig og det er plenty nok motor til å ha det morro å du slepper bruke halve treffet på skruing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke mod trenges for å få en slik inn i bilen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABF motoren går rett inn i orginale motorfester/girkasse.

eneste du må modde er høyden til eksosen da selve blokka er 16mm høyere orginalt og da blir eksosportene i toppen 16mm høyere opp.

+ det elektriske.

 

ombyggingskit til 1.8t i mk1 chassis får du hos blant annet 034motorsport.

 

skal du bygge om til syncro/quattro så er det radikale inngrep. personlig har jeg nå valgt rettstilling av motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf 1 med 1.8 16v går godt med berre 139 hk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einser + høyblokk 16V + diff + understell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ett bra einserkarroseri til knokspris står ein 1,5 automat i den ledningene er klippet ved sikringsboksen så er litt kobling som må til der.

Tar delbetaling i hattehylle ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, ja du gjør det ja. Hehe.. Har du noen bilder kanskje å sende på mobil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einser + høyblokk 16V + diff + understell.

 

Er ikke så inni 16v verdenen.

 

Høyblokk/lavblokk, kan du forklare litt til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje er det på tide å finne frem boksåpneren og endelig kjøpe meg einser igjen. :)

 

f95a39f4181316f5eb0df688d286daa6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABF motoren går rett inn i orginale motorfester/girkasse.

eneste du må modde er høyden til eksosen da selve blokka er 16mm høyere orginalt og da blir eksosportene i toppen 16mm høyere opp.

+ det elektriske.

 

ombyggingskit til 1.8t i mk1 chassis får du hos blant annet 034motorsport.

 

skal du bygge om til syncro/quattro så er det radikale inngrep. personlig har jeg nå valgt rettstilling av motor.

 

Går KR motoren også rett nedi?

 

Elektrisk kobles på allerede eksisterende anlegg? Kan man ta utgangspunkt i hvilket som helst einser ledningsnett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16V turbo med en liten turbo for 200-250hk og du har evighetsmaskin, jeg har opptil flere turboer på hylla som passer perfekt som du kan få til innbruddspris. Billig støpejernsmanifold og original innmat i motor så kan det bli riktig så billig å bygge :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støpejernsmanifoil har eg liggende med t3 flens 300kr atp manifoil, eg har og en kinamanifoil med t25 flens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha du skulle vel ha 16v ja då går det dårlig med mine men du finner billig på ebay

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.