#1 Skrevet Januar 27, 2015 Hvilket verktøy bruker dere ved honing? Har tidligere brukt biltema sin, men lurer på å gå over til flex hone nå, altså de som har alle disse kullene... Noen synspunkter/erfaringer? -Ola 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 27, 2015 jeg brukte flex-hone på golfen når jeg hona. knallfornøyd. biltema sitt honeverktøy er noe forbanna ræl i forhold. mye lettere å ha kontroll med flex-hone 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 27, 2015 brukt biltema sitt, og det er null problem. Men har ikke prøvd noe annet da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2015 jeg er mindre imponert over det etter og ha prøvd flex-hone har utrolig lite kontroll når man bruker "biltema" hon. spesielt når man lager kryss-spor. kommer man litt for langt opp så spretter verktøyet ut og lager baluba 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 27, 2015 Tror nokk jeg satser på flex hone jeg også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 27, 2015 Du får deglassert raskere og med mindre fjerning av metall med en flex-hon. Den glatter fint ut kantene på sår og slitekanter. Men hon med lange bryner er i teorien mer effektive om du skal forsøke å fjerne hele slitekanten, dog bør man vel sette et motorverksted med maskinhon på den jobben. Jeg bruker kun flex. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 28, 2015 Honing er egentlig en hel videnskap, en honer for at sylinderen skal bli litt rufsete, dette for at stempelringene skal slite seg til sylinderen og at oljefilmen skal "henge" igjen i dette honemønsteret. Mønstret skal forøvrig ha en vinkel på 50 / 60 grader i forhold til hverandre. I tillegg honer vi for at sylinderen skal bli "rett", det vil si at den ikke er oval eller kon samt at slitekanten bør fjernes. Men flex, biltema osv så blir ikke sylindrene stort bedre etter honing med tanke på ovalitet osv. Skal en få det skikkelig så må en ha en hon med moment på steinene, den retter opp veggene slik at løpet blir rundt igjen. Sunnen er et bra merke. Eventuelt kan en levere inn blokka å få den honet profesjonelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...