#1 Skrevet Januar 29, 2015 Nå er jeg plutselig super forvirra her. når jeg kjøpte bilen min, passat cc 2009, så mener jeg 99% sikkert at når jeg låste bilen eller tok ut nøkkelen (husker ikke hva), når det var mørkt, skrudde lysa seg på igjen. for jeg måtte stå ett par ganger å faktisk forsikre meg at lysa gikk av etter innstilt tid i computeren før jeg lukka garasjeporten. men på ett eller annet tidspunkt sluttet dette å fungere automatisk. så kommer den forvirra delen inn. bilen har nå vært tilbake hos forhandler for å reparere noe på reklamasjon (webasto og oppvarma frontrute). men detta med lysa sier dem fungerer som det skal. det er ikke automatikk på "coming home" lysa på "nyere" vw. bare automatikk når man låser opp bilen og skal avgårde. man må visst nå på nyere biler, blinke med fullt lysa når man forlater bilen. da kommer lys på igjen å står på innstilt tid. ok. sikkert jeg som surrer og blander ting i huet tenker jeg da og regner med at da er det sånn... men så leser jeg på nett at man kan (ihvertfall på noen biler) programmere dette til å bli automatikk.... javel.... tenker så litt til... webastoen på denna bilen fungerte ikke ved kjøp. så hadde den på ett lokalt verksted for å lese av feilkoder etc. de fikler å roter litt da de sliter med å koble seg opp mot cc. men får det etterhvert til med å late som om de kobler seg opp mot en vanlig passat 3c . finner noen feilkoder på webasto og sletter de. så mener jeg å huske at jeg rett etter det registrerte jeg at dissa coming home lysa ikke fungerte som de pleide... hmm... tilfeldig?? forvirra igjenx2.... så kommer egentlig spm: 1 - kan bilen min programmeres til å ha automatisk coming home lys (ikke bare på leaving home delen)? 2 - hvis det har vært omprogramert sånn på min. kan dette bare bli plutselig borte når noen er inne i programmeringa på bilen å roter? bare for å gjøre en stakkar enda mer forvirra så påstår selger av bil at min 2007 passat 3c, som de tok i innbytte, heller ikke har sånn automatikk. den vet jeg hadde det. for det var første bilen jeg hadde med det. så der ble jeg stående å glo som om det var en ufo som surra rundt i garasjen etter jeg hadde låst bilen. og jeg lærte først i dag det med fullt lysa som må blinke med. detta blei litt lang slitsom novelle. men håper noen der ute forsto greia mi og har noen tanker som er super fornuftige rundt detta.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 30, 2015 Har lysbryter stått på Auto hele tiden? Mener å huske den må stå på auto for at begge deler skal funke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 30, 2015 Det er automatisk coming/leaving home lys på nyere vw som er levert med den funksjonen. Sålenge det er aktivert i kombiinstrumentet og lysbryteren står i auto, så skal lysene lyse når bilen låses. På de nyeste er riktig nok en lys-sensor som styrer hvor lenge lysene skal lyse, både på coming home og leaving home. Så det at det ikke er automatisk coming home stemmer ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 30, 2015 På min 3C så fungerer coming/leaving home både med bryteren på auto og med bryteren på nærlys. - Med bryteren på auto bestemmer lyssensoren om det skal være aktivert eller ikke. Altså så er det deaktivert når det er lyst og aktivert når det er mørkt. (kartet i navien veksler også mellom lyst og mørkt når det er satt opp til automatisk i innstillinger) - Med bryteren på nærlys er det aktivert hele tiden og overstyrer lyssensor. (kartet på navi er også alltid mørkt med bryteren på nærlys selv om det er satt opp til automatisk i innstillinger). Når man slår av tenninga og drar ut nøkkelen skal nærlysa fortsette å lyse X sekunder som du har satt den opp til i kjørecomputeren (coming home). Venter jeg med å låse bilen til nærlys har slukka så går ikke lysene på igjen. Men de går på i det jeg låser opp bilen (leaving home). Jeg vil tippe at det skal fungere på samme måte i en CC. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 30, 2015 Lysbryter står i auto ja. Er vw verksted som sier denne bilen har manuell funksjon på coming home. man må skru av bil. blinke med lys. så låse bilen. dette fungerer på bilen min nå. men har ikke prøvd det før. men er fremdeles rimelig sikker på at det var automatisk når fikk bilen. var bare stoppe, gå ut, låse og alt lyste. men snakket med verksted i dag som slettet feilkoder på webastoen. det var visst flere ting som ble slettet da. men de husket ikke hva. kan de ha gjort noe som fjernet automatikken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 30, 2015 På min 3C så fungerer coming/leaving home både med bryteren på auto og med bryteren på nærlys. - Med bryteren på auto bestemmer lyssensoren om det skal være aktivert eller ikke. Altså så er det deaktivert når det er lyst og aktivert når det er mørkt. (kartet i navien veksler også mellom lyst og mørkt når det er satt opp til automatisk i innstillinger) - Med bryteren på nærlys er det aktivert hele tiden og overstyrer lyssensor. (kartet på navi er også alltid mørkt med bryteren på nærlys selv om det er satt opp til automatisk i innstillinger). Når man slår av tenninga og drar ut nøkkelen skal nærlysa fortsette å lyse X sekunder som du har satt den opp til i kjørecomputeren (coming home). Venter jeg med å låse bilen til nærlys har slukka så går ikke lysene på igjen. Men de går på i det jeg låser opp bilen (leaving home). Jeg vil tippe at det skal fungere på samme måte i en CC. sånn du beskriver det her er nøyaktig sånn jeg mener det fungerte før. derfor jeg er en smule forvirra på hvorfor det plutselig har blitt sånn at jeg må skru på coming home lysa manuelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 30, 2015 Nå spekulerer jeg bare litt... men kan måten lysene er kodet på ha noen effekt på coming/leaving home? Jeg hadde prøvd å sjekke litt med vagcom eller få noen som kan litt om koding på lys til å se på det for deg og se om det ser riktig ut i din bil. Ikke umulig at jeg er på bærtur her da, bare så det er sagt. For jeg kan ikke noe særlig om dette. Jeg vet bare hvordan coming/leaving home fungerer på min bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 30, 2015 mulig du er inne på noe. jeg har ihvertfall lest at noen med vw har kodet om fra manuell til automatikk på den delen. siden jeg mener dette skjedde samtidig med at noen var inne i systemet og dreiv med feilavlesning så tror jeg det må ha skjedd noe i forbindelse med det. selv om det er litt rart når de bare skal lese/slette meldinger. da får jeg se om jeg får tak på noe hjelp til dette. for dette er også langt utafor mine kunnskaper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 30, 2015 Er coming/leaving aktivert i kombiinstrumentet? hvis du har muligheten til å endre noe med lysene der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 30, 2015 Det var så mye tekst, og jeg leste ikke alt - Men jeg skjønte det såpass at du har samme problem som jeg hadde? Leaving home funker fint, mens coming home ikke funker med mindre du aktiverer det med fjernlysbryteren? ENKELT å fikse! Gå inn med VAG-Com i blokken 09. Cent. Electrics -> Finn bytet som har "Coming home logic OLD/NEW". Hvis denne er aktivert, deaktiverer du den. Hvis den er deaktivert, aktiverer du den! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 30, 2015 Det var så mye tekst, og jeg leste ikke alt - Men jeg skjønte det såpass at du har samme problem som jeg hadde? Leaving home funker fint, mens coming home ikke funker med mindre du aktiverer det med fjernlysbryteren? ENKELT å fikse! Gå inn med VAG-Com i blokken 09. Cent. Electrics -> Finn bytet som har "Coming home logic OLD/NEW". Hvis denne er aktivert, deaktiverer du den. Hvis den er deaktivert, aktiverer du den! mye tekst ja... jeg skriver like mye som jeg skravler.... hehe. men du skjønte og har tydeligvis løsningen:) TAKK TAKK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 30, 2015 Værsågod - Det skal fungere. Min bil oppførte seg AKKURAT slik - Det er en 09/10 Passat 3C. Si ifra om det funker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 30, 2015 Værsågod - Det skal fungere. Min bil oppførte seg AKKURAT slik - Det er en 09/10 Passat 3C. Si ifra om det funker! Min Passat 2011 var også sånn. Måtte trekke i lyshendelen for at Coming Home skulle aktiveres. Dette kodet jeg fra manuelt til automatisk, samtidig kodet jeg slik at tåkelysene skal brukes til Coming Home og Leaving Home, i stedet for Xenon. Her er endringene jeg gjorde på min Passat B7 2011: Byte 17, Bit 3 på. Coming home (CH) via fog lights. (Bruker tåkelys i stedet for Xenon ved CH. Lysbryter må i Auto og mørkt ute) Byte 12, Bit 2, av. Coming-Home mode to automatic. (Trenger ikke lenger å bruke fjernlyshendel for aktivere CH. Lysbryter må i Auto og mørkt ute) Byte 17, Bit 5 på. Coming-Home (CH) active "Husker ikke hvorfor jeg slo på denne bit'n, men det står i endringsloggen min :)" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...