Er proffe polish produkter bare tull?

Anbefalte innlegg

Nå setter jeg sikkert følelsene i gang for en del av dere, men det er det jeg vil: smil :

 

Fokuserer her på produkter til vask, polish og forsegling av lakk..

 

Jeg har etter hvert 20+ års erfaring med å pleie mine egne biler og har alltid fått gode tilbakemeldinger på hvordan de er bevart i lakk og glans.

Men nå står jeg litt i "vakuum" og lurer på om alle disse "proffe" dyre produktene som roses overalt virkelig er noe spesielt gode eller ikke?

Ønsker her deres VIRKELIGE erfaringer med produkter og ikke bare at det "føles" bra fordi det kommer fra anerkjente leverandører, lukter godt, fine flasker, kule farger eller fordi alle andre sier at det er best!!

 

Litt av min bakgrunn med produkter:

Jeg begynte midt på nitti tallet med å pleie mine biler som ble handlet inn da lappen kom og hadde tidlig min malven røde Audi 80 uten klarlakk der jeg virkelig så behovet for polish. Begynte sikkert som de fleste den gang med Turle Wax som min far og besteforeldre hadde brukt i alle år kjøpt inn på den lokale bensin kjappa. Kravene mine da var ikke like store som i dag, men bilene ble nå blank.

Så ganske kjapt fikk jeg nyss i Autoglym via Møller, og da fikk jeg en WOW opplevelse. Veldig mye bedre å jobbe med, spesielt siden man kunne grise på svarte gummilister uten at de ble stygge som med Turtle Wax: rolleyes

 

Brukte da Super Resin Polish og Extra Gloss Protection og etter hvert ble Super Resin Polish byttet ut med Ultra Deep Shine når den kom.

Har brukt clay bar typisk etter vinter og før polish for å få vekk all rusk i lakken

Til avfetting har jeg prøvd mye rart, men har styrt unna vannbasert da dette ikke har fungert bortsett fra på lett skiten sommervask om det har vært nødvendig. I de fleste år har jeg brukt Selaclean eller Shell sin gule avfetting, den andre de har på Shell er vannbasert.

Til såpe også litt forskjellig, synes det er lite forskjell her da dritten som sitter forsvinner med avfetting og høytrykk. Så har prioritert såper med mye skum og tar alltid en god dash mer enn oppgitt for bedre skum og gli!

Etter vask har jeg brukt Autoglym sin Aqua Wax på våt bil mens jeg tørker.

Har lakken på biler jeg har kjøpt vært litt sliten eller mye vaske riper har jeg levert fra meg bilen til proffe for rens og ripefjerning så vedlikeholdet med vask og polish går lettere og med strøkent resultat.

Denne oppskriften har fungert supert for meg og gitt meg mange strøkne biler med blank og ren lakk.

 

Så skjønner dere, interessen for lakk er stor og nye produkter, kult utstyr og hobby detailere har eksplodert de siste årene, det ser man på nett butikker, her og på andre forumer osv.

Jeg følte for å oppgradere mine tidligere vaner til litt mer "proff" utgave og forventet en WOW opplevelse som jeg hadde fra Turtle Wax til Autoglym da folk roser slike produkter opp i skyene og det koster jo også en dash ekstra kan man si!

 

Har prøvd litt forskjellig men ramser opp det jeg har i garasjen nå som blir brukt.

Dette er handlet inn etter at diverse produkter er prøvd ut og etter masse google`ing, sjekking av forumer og etter runder på bilnerden og poleringskongen sine nettsider bla.

 

Foam: Autobrite MagiFoam/Bilt Hamber Autofoam

Avfetting: Prickbort MAC 124 og Bilt-Hamber Surfex HD

Polish: Auto Finesse Tripple

Sealer: Auto Finesse Tough Coat

Quick Detailer: Auto Finesse Finale

 

Så mine erfaringer med dette:

Foam: Tjaaa, ser kult ut og lukter godt. Men jeg ser ikke at jobben går lettere eller at resultatet blir bedre. Til lette sommervask blir bilen like rein og klar for svamp med høytrykk. Om vinteren blir bilen også like rein og klar for svamp etter avfetting og høytrykk. Har prøvd med bare foam uten avfetting og det holder ikke om bilen er skitten. Har også prøvd å legge dette på utenpå avfetting som jeg har lest mange gjør uten at jeg føler resultatet blir bedre bortsett fra i teorien. Eneste jeg ser at kan være greit er om man bare skal spyle bilen og ikke svampe, men det skjer ikke hos meg likevel. Må ha svamp skal det bli 100%.

 

Avfetting: Surfex HD går til lette sommervask med litt mer dritt enn bare støv. Denne kan blandes ut helt til 1:100 men jeg skjønner ikke at det kan funke. Jeg blander 50/50 for at jeg føler den skal ha noe virkning. Men til vinterskitten er det ikke nok, etter en runde med det og foam er det masse sandpapir igjen når jeg begynner å svampe med det resultat at jeg må avfette engang til med noe annet før jeg tør å svampe over.

Prickbort er bedre, fin før polish om sommeren, men den er også for svak til å ta alt om vinteren, og den skal jo liksom være rå. Senest i går kjørte jeg Surfex HD i 50/50, forlenget virketiden med foam, så høytrykk, en runde med prickbort, så høytrykk og svamp. Når jeg tørket bilen før polish var det flere asfaltprikker på skjermene foran og på bakskjerm/støtfanger. Altså ikke bra nok.

 

Polish og sealer: Snadder lukt og meget fine å jobbe med, lett å tørke vekk igjen uten skjolder eller gnikking. Men…….. Kjørte full runde på bilen før jul med vask med alle produkter, runde på hele bilen med clay, polish og sealer. Lakken var sykt glatt og jeg meeeget fornøyd med resultat og samvittighet. Tenkte at med så rein og glatt lakk ville ikke skitten sitte særlig godt. Nå ca. en måned etter føles det som det ikke er polish på bilen lenger, vasket som sagt bilen i går med prosedyren skrevet over og fremdeles var det rusk igjen i lakken som førte til at jeg ikke hadde samvittighet til annet enn å ta en ny runde med polish.

 

Quick Detailer: Denne gjør jobben, men ser ingen fordeler i forhold til Autoglym sin Aqua Wax. Synes faktisk Glym sin er lettere å få vekk. Auto Finesse sin legger igjen en "fett" hinne som gjør at det er litt vanskelig å få det speilblankt.

 

Konklusjon: Ja, som dere skjønner er jeg ikke helt fornøyd, jeg synes faktisk bilen blir renere før svamp uten foam og med Shell sin gule avfetting og at holdbarheten og følelsen av nypolert bil er bedre med Autoglym pluss at Aqua Wax gir bedre sluttresultat!

 

Det jeg da er på jakt etter er deres virkelige og ærlige erfaringer om «proff» produkter som faktisk er bedre og gir et bedre ærlig resultat som man kan stå inne for og ikke bare mener er bedre, men som har gitt dere WOW effekten.

 

Er fulstending klar over at man må bruke produkter utover for eksempel Autoglym sine driver man med detailing med maskiner for å fjerne riper, fikse opp i slitt lakk etc. Dette dreier seg om vask og vedlikeholds polering.

 

Erfaringer og tips takk: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du Prickbort på tørr bil? Den fungerer ikke like bra på våt bil. Jeg kjører 80-90 mil i uka og bruker Prickbort på vinterstid for å bli kvitt asfaltflekker, og det fungerer helt utmerket på min bil. MEN den må legges på TØRR bil. Ulempen med avfettingen til shell er att den er veldig hard mot voks. (voksen varer ikke like lenge) Skal du ha deg en meget god og holdbar voks som også gjør bilen lettere å holde rein bør du gå for Autoglym HD Wax. Dette er den som hittils har vart lengst på min bil. For å bli kvitt rust partikler i lakken bruker man IronX eller Korrosol. Disse skal også legges på tørr bil for max effekt. Skum legger man gjerne over for å forlenge virketid på produktene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heheh...stiller vel litt i samme kategori som deg Øystein... har mange år brukt voks og avfetting fra den lokale bensinstasjon/rekvisita sjappe....

men har siste året kjøpte en del "detailer" produkter. Har ikke av den grunn blitt noen detailer nerd... men poenget for meg er å få rein bil , på kortest mulig tid

 

Du nevner ikke felgrens.. men der har jeg en Halleluja opplevelse i forhold til den "over disk" møkka jeg tidligere har brukt. Bilt Hamber, felgrens og sonax hittils prøvd og er jo bare å dusje på etpar min og spyle av med HT så er felgene skikkelig rene!

 

Syntes Prick bort og Surfex HD fungerer godt i forhold til det jeg tidligere har brukt også

 

Skumkanon.... blir litt renere om man uansett ikke skal svampe kanskje, men helt rent uten svamp er vel bare å glemme uansett..

 

Har og kjøpt bøtte med grit guard, og når man ser all sanda som samler seg under rista kan man jo undre seg hvor den har blitt av tidligere:o

 

 

Voks.. Her har jeg kjøpt en Poorboys voks , er rosa og lukter jordbær:p... hadde ikke helt trengt det for min del. Men er veldig enkel å bruke , ingen skjolder, hvite rester blir blankt og glatt.

Holdbarhet har jeg ikke gjort meg opp noen formening om, men bruks bilen jeg tok i høst er da fortsatt ganske fin :)

 

Så om jeg spoler tilbake noen år , til Engans svamper, turtle polish som støver og etterlater hvite rester over alt , og polergarn rester igjen under lister osv.... vil jeg si det er en kraftig fremgang med mikrofiber kluter og voks man for lyst til å smake på:P

 

Men skal være enig at det er fort å la seg rive med av placebo effekten:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra Øystein, har samme erfaringer som deg og lurer på dette. Denne tråden skal følges!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Lena sier, avfetting på tørbil, før man går over med skum. Skummet gjør at avfettingen jobber litt bedre og driten sklir lettere nedover lakken og fører til minimal skade. Det må også stå 10-15 min som regel, rundt blien skal du få "mocca" skum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som meg her altså :)

 

Kjøpte vel egentlig bare bensinstasjons produkter før , helt til en kompis og klubbmedlem av meg startet Scandicshine i 2007 :)

Ikke at jeg er noen bilpleie spesialist av den grunn , på ingen måte.

 

Men fikk ett lite løft hva angår tips/trix og produkter som gjorde det enklere å holde bilene ren :)

 

Prøvd "det meste" innen felgrens oppi gjennom åra , men da Ketil kom viftende med ei flaske Rim7 , ble felgvask en helt annen verden.

Og det var GØY holde på :) Jeg Brukte jeg opp ei kanne (4L) på 2dager , og vaska rubbel å bit av felger å dekk jeg har :D (nærmere 110stk felger)

Skal si jeg kosa meg :P

 

Har altid synes at felgrens var litt "pain in the ass" , men det skyldes nesten utelukkende dårlige produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at du skiller bra og dårlige produkter på korrigering, men ikke så lett på siste laget med voks/sealer. Hva angår holdbarhet så er det så mye faktorer som spiller inn, så det er nesten ikke mulig å sammenligne.

For å nevne noe jeg har blitt fornøyd ned opp gjennom årene så er det dét aller meste jeg har brukt av Menzerna. (Korrigering) Sonus puter og Duragloss sealer (105 f.eks). Skal innrømme at jeg ikke har prøvd hverken Turtlewax eller Autoglym på noen år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at de poleringsproduktene som er ment for den "vanlige" mann i gata, som man får kjøpt overdisk på bensinstajonene og andre vanlige butikker er blitt mer milijøvenelig.

Husker at simoniz for 15-20 årsiden hadde en en kanon voks som var lett og jobbe med og ga en kanon finnish den gang,men det var ganske heftig petroliums lukt på den.

Det forsvant i fra markedet og hvis man lukter på en flaske med turtel wax i fra tidlig 90 tallet og i dag så vil jeg si at man kan nesten ikke kjenne noe dunst av nafta i den forstand.

Alle store selskap har jo gjerne en forbrukerserie og storforbrukere serie med produktere.Det er vel tanken at en storforbruker som lakkverksted osv har tillgang på mer HMS utstyr og sånt enn den vanlige mann i gata.Jeg har jobbet en del med forskjellige produkter mer som f.eks Max Wax ga bra resultat med mer jobbing enn kontra Meguiar's sine storforbruker serie som var dekorert med et dødningehode og en helt anna YL-gruppe som var mye lettere å jobbe med.Så det jeg vel skal vel fram til at det den vanlig mann skal slippe å stå med med gassmaske i grasjen når han polerer bilen.Kom gjerne med komentater og kritikk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at de poleringsproduktene som er ment for den "vanlige" mann i gata, som man får kjøpt overdisk på bensinstajonene og andre vanlige butikker er blitt mer milijøvenelig.

Husker at simoniz for 15-20 årsiden hadde en en kanon voks som var lett og jobbe med og ga en kanon finnish den gang,men det var ganske heftig petroliums lukt på den.

Det forsvant i fra markedet og hvis man lukter på en flaske med turtel wax i fra tidlig 90 tallet og i dag så vil jeg si at man kan nesten ikke kjenne noe dunst av nafta i den forstand.

Alle store selskap har jo gjerne en forbrukerserie og storforbrukere serie med produktere.Det er vel tanken at en storforbruker som lakkverksted osv har tillgang på mer HMS utstyr og sånt enn den vanlige mann i gata.Jeg har jobbet en del med forskjellige produkter mer som f.eks Max Wax ga bra resultat med mer jobbing enn kontra Meguiar's sine storforbruker serie som var dekorert med et dødningehode og en helt anna YL-gruppe som var mye lettere å jobbe med.Så det jeg vel skal vel fram til at det den vanlig mann skal slippe å stå med med gassmaske i grasjen når han polerer bilen.Kom gjerne med komentater og kritikk :)

 

Tenker at du er inne på noe her. Fant noen gamle flasker med polish i garasjen til fattern for en tid tilbake, og det er heftig shit. Mye av det de kaller avfetting nå om dagen, er tam saft. Intet mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor du opplever at det ikke er igjen noe voks etter en mnd er fordi du vasker med surfex blandet 50/50. Dette er alt for sterkt, og dreper voksen veldig raskt. Antageligvis så er voksen allerede ekstremt svekket etter en vask med surfex 50/50. Hvis bilen din er ekstremt møkkete så kan du gå ned på 1:10 eller 1:15. Ved vanlig vask der bilen er normal skitten så holder det med 1:25 - 1:40, dette er hvis du har voks på bilen. Prickbort mister effekten om den påføres på våt bil. Skum er ikke nødvendig, men som du sier moro. Derfor folk bruker skum er for at avfettingene skal få virke lengre, feks på sommeren da det er varmt. Skummet drar også med seg møkk ned fra lakken og den renner innom kriker og kroker du vanligvis ikke kommer til å drar med seg møkk der ifra også. Da får du en ren overflate til du skal på med berøringsvask.

 

Ville anbefalt deg og kostet på deg swissvax shield eller autoglym hd voks, disse er gode og holdbare. Personlig liker jeg shield bedre.

 

Du vil nok også få deg en aha opplevelse om du går til innkjøpt av en maskin sammen med en grov og fin polish. Da kan du godt ta ei runde med grov og fin hver vår feks. Også bare kjører du over med bilen med finpolish før voks da du føler det er nødvendig ellers i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de andre sier: bruk Prickbort på tørr bil, spyl av og legg Surfex blandet til ca1:15 og spyl av, begge avfettingene kan virke i 5-10 minutter, men husk at Prickbort er oljebasert (derfor tar den asfalt) og dermed ikke vannløselig=virker absolutt best på tørr bil, samt Surfex som er vannbasert vil ikke funke noe særlig uten at du spyler bort PB først.

 

Angående blandingsforhold så er det slik at mange såper virker dårligere om du blander for sterkt, rett og slett fordi de er konsentrat som SKAL blandes ned.

 

Prøv f.eks å vaske hendene med kun håndsåpe uten vann så skjønner du hva jeg mener ;)

 

Edit: proffe produkter er ikke tull, men de er for spesielt interesserte, de gir noe bedre resultat men krever somregel mye mer jobb, hvis DU er fornøyd med resultatet etter Autoglym SRP så skal du holde deg til den, hvis du derimot ser hvor mye bedre resultatet blir med en skikkelig maskinpolering så har du mange timer med jobb foran deg :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, masse tilbakemeldinger: smil :

 

Noen gode tips har jeg fått og noen oppklaringer må til med tanke på hva som var utgangspunktet for tråden.

 

Ser nå at skum kan være lurt i og med at det renner inni alle krinkler og kroker og får vekk litt shit der også som man ikke kommer til, lurt!

Når det gjelder å legge skum på avfetting for å forlenge effekten har jeg som nevnt ikke merket noe bedring med det. Men sammen med Prickbort vil vel ikke det hjelpe siden den er oljebasert og ikke vannbasert? Men med Surfex HD bør det i teorien kunne gå.

Viste heller ikke at Prickbort var så sær på at bilen måtte være helt tørr, nå er det stort sett vått ute på denne tiden når jeg vasker bilene her på Vestlandet så kan godt være jeg ikke har fått prøvd den skikkelig. Om sommeren bruker jeg den kun før polish.

Når det nevnes at jeg blander Surfex HD for sterkt er det fordi jeg ikke får noe ønsket effekt ved å blande mer ut. Jeg begynte forsiktig men da jeg ikke synes den gjorde jobben har jeg endt på 50/50. Klart det tar hardere på polish men den er likevel mildere enn Prickbort eller den gule på Shell, i hvert fall når det kommer til drit den løsner. Som sagt fin til sommervask når det er litt mer shit enn bare støv.

For meg er det viktigere å svampe en "ren" lakk og heller legge på litt polish oftere enn å svampe lakk med grus i!!

Kunne tenkt meg en avfetting i GEL form som ikke var syrebasert og kunne ligge å jobbe på lakken lenge uten å ta polish, finnes det:p

Men det jeg vil litt frem til her er at jeg med Surfex HD, skum og Prickbort ikke får lakkene renere enn med Shell flaska. Så for meg hjelper det lite med dyre og kule produkter som er inn for tiden. Jeg synes det er mye kulere med disse produktene i garasjen, skumkanon og duppeditter når naboen lurer på hva jeg bruker enn en gul Shell flaske, men er det noe vits utover at det er kult?? Ser dere poenget?

 

Felgrens nevnte jeg ikke nei, det var en glemsel. Her leiter jeg etter et produkt som ikke er syrebasert men som gjør jobben mer enn skikkelig. Syrebaserte er ikke så bra i det lange løp vinteren gjennom for felg og lakk. Men tipset fra Gjerseth og Rim7 fra Skogaker skal definitivt sjekkes ut.

Et produkt jeg hadde tenkt å sjekke ut er P21S Power Gel felgvask, erfaringer her?

 

Når det gjelder lakk behandlingen er det bare polish/wax og forsegling jeg stiler spørsmål til om "proffe" produkter er bare tull. Fullstendig klar over at korrigering med maskin etc. er overlegent hånd polish. Men jeg har som utgangspunkt en rein og strøken lakk og er ute etter de beste produktene for å bevare dette vinteren gjennom, og her spør jeg om de "proffe" produktene er noe bedre enn feks Autoglym?? Jeg har ikke klart å finne det enda.

Det nevnes Swissvax Shield, Duragloss Sealer 105 og Autoglym HD, har dere som har brukt dette VIRKELIGE erfaringer med at dette er bedre enn "vanlige" og rimeligere typer? Ser Autoglym HD koster nesten 4X prisen av Super Resin, så er den god fordi den er dyr og skal være god, eller ER den virkelig god!

 

Mener ikke å disse dere: rolleyes Men jeg vil frem til at jeg nå har prøvd mye som skal være bra i følge detailer miljø og folk som mener ditt og datt er bra uten at jeg føler det gjør en bedre jobb! Så vil ha de VIRKELIGE erfaringene der folk har fått WOW effekten og både ser og merker at det funker: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere meninger eller tips der ute, er tom for produkter nå og må til å bestille inn nytt! Hva skal jeg satse på: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rim7 er iallefall helt rått på felger! :) Noen runder med dette, så fikk jeg bort drivleddfett fra felgene mine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrigering av lakk så er f.eks scholl sin s3 10x bedre enn autoglym sine produkter, og ja jeg har prøvd OG jeg selger autoglym.

Når det kommer til avfetting så syntes jeg turtle sin "gel" avfetting er fin da den henger godt, men den er da igjen litt hardere å få av.

Du nevner asfaltflekker, der bruker jeg tar-x og kjører iron-x nederst på bilen og felgene om de er stygge.

Bilen blir i mine øyne aldri 100% ren med skumkanon uten å bruke wash mit, så det blir alltid 2 bucket wash på meg med vaskevått. Svamp er nono for meg.

Ikke prøvd så mye såpe, men her er noen: standard bensinstasjon turtle, autoglym, chemical guys, mekonomen orginal og bilthamber.

Alle såpene fungerer pent så lenge det er touch vask og etter en avfetting/asfalt og tjærefjerner, men min erfaring er at f.eks mr pink fra CG gir bilen er en fin ektra glans om man bruker den 1 gang i uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

image.jpg

 

Siste bilde av bilen min før salg, ja den er tørr på bildet.

Kjøper bare måpet når han så den, var det blankeste han hadde sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføye Øystein, men jeg ser du skriver svamp? Bruker du svamp til å vaske?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker svamp til å vaske med rett som det er, men ikke billig svamp med såpe. Går fint ann å bruke svamp , bare bruke rett type. Denne f.eks:

 

c01f4b6c9b0a409a5d8e784f6f503e9d.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere meninger eller tips der ute, er tom for produkter nå og må til å bestille inn nytt! Hva skal jeg satse på: rolleyes

Felg: P21S power gel

Karosseri etc, Prickbort og Surfex HD

Clay lube: ONR - fin å blande ut, varer "evig"

 

Resten blir smakssak :)

Bruk svampen som Kjell sier sammen med en Gritguard bøtte så går det bra om ikke bedre enn de ...... vottene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må bare først som sist si at mine kunnskaper og kompetanse på bilvask er veldig veldig tynn. :o

 

Jeg er ikke en "gnukker" og vasker bilen når den er skitten.... men jeg liker "blanke ting" og beundrer de som har tålmodighet og får det til å skinne!

 

Men jeg har derimot litt mer erfaring innen HiFi og da av den sorten som er for viderekomne og spesielt interesserte siden det har betydd mye for meg. Det er i disse kretser stort fokus på dyre kabler til sitt anlegg. Noen bruker faktisk på tusenvis av kroner på en USB kabel stump mellom PC og DAC for å sende et "døtt" upåvirkelig digitalt signal? og for de med god økonomi ekstremt dyre anlegg er det ikke uvanlig å bruke 100 tusen på høyttalerkabler. Jeg er av den oppfatning av at det her ofte er snakk om keiserens nye klær, og at man gjerne kommer i en sånn situasjon at men ikke tenker helt rasjonelt vis man er "midt i det". Jeg har for lengst forstått at en kabel til 100-tusen mellom forsterker og høyttalerterminal bare er å slenge pengene ut vinduet sånn rent teknisk, men her er det fysiske lover og matematiske beregninger som legger lista. Man har jo kabler inne i forsterkeren og fra høyttaler terminalen til elementet som setter vil sette begrensninger for total resultat fra ende til ende. Man får ikke mer vann ut hageslangen om man monterer et 6" rør stykke på midten av den. Det er jo helt klart at renheten på kablene/kobberet og at den har tilstrekkelig med tverrsnitt som betyr noe for lyden er den pen og se på så er jo det også en bonus. Det vil faktisk si at høyttaler kablene til Biltema i størst mulig tykkelse skulle holde helt fint til en mindre stereo i flere hundretusen kroners klassen. Men for de som er HiFi entusiaster på sin hals så er det nesten som å banne i kirken vis man sier noe om dette. : dum :

 

Jeg tro det er slik i de fleste kretser og de fleste hobbyer, men at det er forskjell på produktene er liten tvil om og at det selvsagt er mye mer variasjon på et kjemisk produkt eller en voks kontra det matematiske eksempelet med høyttaler kabler over. Men at handelstanden og de som tjener penger på slike ting vi få oss til å tro at det er større forskjell er jo heller ikke en hemmelighet. Det å putte nano, multi, mega, super og andre ord fremfor ting er jo også en metode for å ta ting ut der vår kunnskap settes på prøve og vi blir svak og påvirkelig. Men vis man selv er kritisk til produktet man bruker samt å prøve det opp mot andre rimeligere produkter gir deg ofte svar eller gjerne en usikkerhet på om den ofte flere hundre og kanskje tusen % høyere prisen er noe man ønsker å betale for. Noen er gjerne litt snobbete og vil bruke dyre produkter for det gir de en form for velvære og det får jo være opp til de.

 

Jeg har en bekjent av meg som liker å vaske, pleie og "bone";) alt av biler og elsker blanke ting. Han er en godt voksen kar av den nøkterne sorten, han har drevet på i flere tiår og svært erfaren på dette område. Jeg har mange ganger blir overasket over at det ofte er Turtelwax, Autoglym, noe Biltema og div andre "bensinstasjon" produkter han bruker i god blanding med selvsagt dyrere og mindre kjente produkter. Jeg ser at resultatet hans ofte er meget bra og at det blir både blankt og veldig holdbart men at prisen på produktene er til å leve med. Han er jo mest opptatt av resultat og ikke så mye farge lukt og de greiene der, så at det her også kan være snakk om litt "keiserens nye klær" er jeg ikke i tvil om.:jegtarn:

 

Uansett hva man holder på med er vel de viktigste at man blir fornøyd og at mann føler seg vel med det man gjør slik det skal være med en hobby, om det betyr at det koster noen kroner ekstra for "god følelsen" så er det vel greit. Finner man lykken for en rimelig pris og man er av den typen som får en god følelse av å få til mye eller tilnærmet de samme for en brøkdel av prisen så er jo det også bra. Jeg hører til den siste kategorien og liker at prisen kontra resultat også er et tema... ;)

 

Uansett en artig tråd om et diskutert tema:glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

William: Korrigering stemmer nok, men nå var det snakk om vedlikehold av utgangspunktet strøken lakk.

Men hva bruker du av wax, forsegling?

 

Mikkel: Bruker svamp ja, men myke og gode. Liker best det så jeg har ny og rein hver gang fremfor vott ol som er brukt og vasket flere ganger.

 

Lars: Er det jeg bruker ja, bortsett fra P21S som jeg lurer på å prøve.

 

Øyvind: Jeg og er hifi og helt enig med deg, finnes en middelting som er vanskelig å overgå uansett hvor mye peng man spytter i, nettopp det denne tråden handler om. Er proff produktene så mye bedre eller er bensin sjappa like bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke boe problem å bruke vaskehanske eller mitt om du vil det å vaske dem. Kjempegreier! :)

 

Billberry er også en god felgrens som jeg har bare gode erfaringer med.

 

Voks så er det mange som fungerer bra, skulle jeg valgt voks:forsegling for hele året hadde jeg kanskje valgt Collinite 845. Det er mer en forsegling men gir en god glans og veldig bra holdbarhet.

 

Såpe kan man også bruke mye rart, bruker selv dodo juice born to be mild og chemical guys cwg, men feks den oransje såpa til Sonax er en veldig bra såpe å fås kjøpt på bla clas ohlson.

 

Er litt som hifi, noen produkter er det berdt å legge litt penger i, kan virke som du får mindre for mer men de fleste såper f.eks er veldig drøye og varer leeenge.

 

Avfetting hadde jg kjøpt inn både pricbort (til den verste driten), bilthamber korrosol (tar mye drit i lakken etter en hard vinter) og bilthamber surfex hd som kan blandes ut og brukes året rundt uten å ta forsegling/voks er den blandet 1:15 f.eks. Kjøper su en 5 liter av hver sv dem har du for laaaang tid og det er ikke store kosten.

 

Skal du ha noe til vinduer anbefaler jeg Gtecniq G1 eller G5. For vask er det jeg har best erfaring med en blanding 60/40 med vann og isopropanol (blårens feks). Tar driten og legger ikke merker.

 

Ang vaske øtte vil jeg absolutt anbefale som nevnt tidligere en bøtte med Critguard, sørger for at driten som kommer av bilen ikke swirlse opp i vannet hver gang du stapper ned svampen/washmitten.

 

Sjekk ut bilnerden.no og blankbil.no. Er ofte mye bra tilbud der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo oppdatere litt her da folkens: smil :

Nok en gang har jeg handlet og fylt på litt stasj fra bilnerden!

 

Har jo vasket en del nå siden sist og må si takk for tipset om tørr bil ved påføring av PB, da kom den til sin rett. Veldig stor forskjell!

Kjører også nå Surfex HD i blanding 1:20 etter å ha prøvd meg litt frem.

Også fått P21S til felgene i hus, DEN var bra: rock : Men må ha tålmodighet til å la den virke! Svampen blir ikke skitten engang etter felgvask med P21S og høytrykk først, selv på bremsestøv, salt, vinterskitt på denne tiden av året.

 

Så nå er fremgangsmåten:

P21S på felger

PB på tørr bil, påføres sidene ca fra list og ned pluss rompa

Høytrykk av bil

Surfex HD i front, sider og rompa

Høytrykk av bil

Bilt Hamber Autofoam

Høytrykk av felger og bil

Svamping

Spyle rein

Tørke med Auto Finesse Finale

 

Nå føler jeg bilen virkelig holder seg rein, kjører en vask i uka nå på griseføret for at ting ikke skal sette seg.

Null sandpapir og meget lett å vaske, så nå må jeg si meg fornøyd altså!

Minuset er at vasken tar ganske mye lenger tid enn med en runde Shell avfetting før spyl og vask!

Lurer også på hvordan alle disse produktene tærer på lakk, polish, chrome, gummilister etc.

Men det føles mye bedre å vaske bilen nå som jeg ser og føler at den blir skikkelig rein før svamping og ingen drit igjen i lakken etter endt vask!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testa du Rim7? Tenker sånn Rim7 mot P21S :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.