Problem med EGR på en 1.9 TDI (AVF 130hk).

Anbefalte innlegg

:)Hei trenger hjelp har kjørt meg fast.

 

Har en eksoslyd i motoren. Har byttet egren samme lyd. : mad :

Høres ut som en eksoslekkarse i motor rommet. Ikke noen feil meldinger....

Noen som har noen ide ?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg ut en video av det. Første jeg tenker hvis det er sånn sjektelyd er defekt kamaksel. Tenker Hjelmseth'en kommer med innspill !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Det er en bytte motor nettopp satt inn gått 153. Den gamle motoren fikk et ras på grunn av det du skriver.

Men denne har akkurat samme lyd som den gamle kan ikke tro det er samme feil på denne også ?:confused:

 

Lyden blir borte bedre når jeg tar å gjusterer EGR for hånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe , ingen som har hatt samme problemet:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamaksel er ingen ukjent problem på disse, var seinest med en kunde ut i dag og lyttet på fiskeskøyta hans - aha sa jeg da, du må bytte kam og løftere..

 

Man hører det godt at det slår tilbake i luftfilterboksen når motor går på tomgang.

Og at den går mye hardere enn den skal.

 

Du justerer EGR for hånd ? Skal godt gjøres uten ei vakumpumpe.

 

Det du mener er at du justerer på stopp spjeldet, da kveler du motoren og gir den mindre luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok rett. Den høres ut som fiskeskøyte må vel bare ta opp å se. Takk for infoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe , ingen som har hatt samme problemet:confused:

 

Som sagt. Legg ut video :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være vondt og se uten og ta ut kammen noen ganger, da det vanskelig og se om det er hull i en løfter, men man ser som regel om kammen er slitt.

 

Husk disse motorene skal ha riktig type olje, får den feil olje som ikke har VW sine spesifikasjoner så graver man sin egen grav og kan få unødvendig slitasje på kam og løftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egr spjeldet står fullt åpent når motor går regner jeg med? En kompis hadde trøbbel med at bilen ikke gikk an å få turtall på, der var ikke spjeldet helt åpent, gikk også rart på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR spjeld ? Stoppspjeldet mener du vel ?

Har vært borti at spjeldet har løsnet og stopper luft tilførselen.

EGR har en ventil som går opp og ned og blir styrt av vakum, men sitter i samme klumpen som stopper spjeldet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til alle er løst. har tatt opp og sylinder 1 var det hull i løfteren og 3 og 4 er ikke lenge før det er hull. Motoren skulle ha godt 1560000 km enten har jeg maks uflaks eller så er km på motoren feil. Den som sto i hadde gått 250 km når det samme hente.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til alle er løst. har tatt opp og sylinder 1 var det hull i løfteren og 3 og 4 er ikke lenge før det er hull. Motoren skulle ha godt 1560000 km enten har jeg maks uflaks eller så er km på motoren feil. Den som sto i hadde gått 250 km når det samme hente.

 

Alt som normalt :P Blir ikke olje skiftet regelmessig så skjer akkurat det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok et bevis på long-life katastrofen til vag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok et bevis på long-life katastrofen til vag.

 

Og ellers de fleste bilmerker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv hatt en slik snekke-lyd i en 2004 Passat 1,9 som hadde gått 160.000km.

Den bilen ble påkjørt så rakk aldri å gjøre noe med det. Den hadde gått på longlife. Den kona har nå har hatt færre km mellom hvert oljeskift, og den lyder som den skal.

 

Inne i EGR er det et sjeld som lukker seg når du skrur av motoren. Dette kveler motoren. Alle dieselmotorer har dette for å hindre "runaway", hverfall en av grunnene. Er motoren sunn så får man stoppet motoren like godt uten dette spjeldet.

 

EGR funksjonen er bare aktivisert i turtallsområdet man oftest har ved normal landeveiskjøring, røfflig 1000-2000rpm. Har realtime logget dette på en A4 jeg hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGR spjeld ? Stoppspjeldet mener du vel ?

Har vært borti at spjeldet har løsnet og stopper luft tilførselen.

EGR har en ventil som går opp og ned og blir styrt av vakum, men sitter i samme klumpen som stopper spjeldet.

Mente stopp spjeld ja. Men er i samme del som egr. Derfor jeg skrev det hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor bytte hele motoren når du bare kunne ha byttet kam og løftere første gang, slik jeg forsto

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt etter men en ventil knakk og tok med seg stempel med merke i sylinderveggen og toppen så klart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.