#1 Skrevet Februar 3, 2015 Hei, I desember lagde jeg en tråd om at bilen ikke startet. Byttet dieselfilter, og trodde dette var løsningen. I helgen var jeg borte. Det var vel rundt -3 til -4. På søndagen skulle jeg starte bilen, men det var ikke et tema. Den døde (video i andre tråden). Så etter å ha glødet bilen 5-6 ganger så startet den, dog måtte jeg holde gassen litt inne så den ikke skulle stoppe igjen. Har ikke støtt på dette problemet så mye ettersom jeg har brukt DEFA regelmessig før og etter jobb. Dog et par dager jeg ikke har gjort det, og da har det gått fint å få start. I går dro jeg til en kompis som hadde besøk av en som kjørte diagnose på bilen. Ventet 10-15 min før han fikk gjort det, og bilen gikk på tomgang hele tiden. 20 min kjøretid, så motoren hadde 90 grader. Når han kjørte diagnosen hadde den falt ned til rundt 50-60 grader. Han fant ingen feil, men anbefalte å bytte ut G62 sensoren. Var innom Møller i dag og fikk kjøpt denne sensoren og byttet den ut i håp om at det skulle hjelpe. Om det vil hjelpe med start vet jeg ikke enda, men hjalp ihvertfall ikke på å holde motortemperaturen oppe! Bilder under. Sto på tomgang, og satte varmeapparatet på fullt etter bilde nr 2. Sto stille kl 21:03, så var ikke lange tiden det tok før tempen falt. Jeg må holde bilen litt på starteren i blant, og tror dette skyldes feilfylling fra tidligere eier. Det som ble gjort da var kun å bytte dieselfilter. Ingen informasjon om bilen ble startet eller ikke, og hvor mye som ble fylt. Dette oppdaget jeg i April 2014, og hadde problemet også i sommer. Startet alltid, ikke noe problem sånn sett. Ettersom den ikke holder motortemp tenker jeg at det kan være termostaten, men det er nok ikke grunnen til at den ikke starter? Kan det være MAP sensor som forårsaker dette kanskje? At den gir feil informasjon om temperatur til bilen slik at det blir problematisk? Vi testet også glødepluggene i dag. Finner ingen historikk på bytte i serviceheftet (har eid bilen i under 1 år), så skal høre med Møller om når det er byttet. 2 av glødepluggene var rødglødende "lenge" etter at vi tok av strømmen. De to siste slukket ganske raskt. Kan det være noe? Så hva tror dere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 4, 2015 Min begrensede kompetanse på diesel sier glødeplugger.. Det er vel et dyrt skudd i mørket fra min del, men det er det som høres mest logisk ut - Siden den tross alt starter etter en liten stund 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 4, 2015 I de gradene som jeg ser på displayet (-7), så må man huske at det ikke er bare bare for små motorer å holde oppe temperaturen. Har selv hatt flere biler som ikke klarer holde 90c pga lav temperatur ute. Bare husk at nødvendigvis ikke trenger bære noe feil. Hvis to stykk glødeplugger henger igjen kan det være en ide å sjekke releet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 4, 2015 I de gradene som jeg ser på displayet (-7), så må man huske at det ikke er bare bare for små motorer å holde oppe temperaturen. Har selv hatt flere biler som ikke klarer holde 90c pga lav temperatur ute. Bare husk at nødvendigvis ikke trenger bære noe feil. Hvis to stykk glødeplugger henger igjen kan det være en ide å sjekke releet. Jeg kan ikke dette, men fikk beskjed om at den skulle holde normal driftstemperatur, så jeg stoler på alle andre enn meg selv! Hehe. Vi tok ut glødepluggene og koblet de på batteri for å teste dem, så er nok ikke nødvendig med et bytte av relè såvidt meg bekjent? Heller bare bytte glødeplugger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 4, 2015 Min MB c250 cdi holder heller ikke 90 grader på vannet på tomgang når det er kaldt ute. Det er helt normalt, spesielt også med varmeapparatet og vifte på fullt. Skru av oppvarmingen av kupeen. Er mye viktigere å ha skikkelig oljetemperatur. Ang start og stopp så virker det som en sensor som tuller. Tomgangsregulator, tempsensor osv... Var borti en Beetle en gang med lik motor som bare stod og hostet, der var det en liten sensor på innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2015 Bytt glødeplugger ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 5, 2015 Ang start og stopp så virker det som en sensor som tuller. Tomgangsregulator, tempsensor osv...Var borti en Beetle en gang med lik motor som bare stod og hostet, der var det en liten sensor på innsuget. Den verken hoster eller harker, den bare orker ikke kulda, så derfor er jeg usikker på om det er det. Bytt glødeplugger ja. Tror jeg skal gjøre det uansett, og ha det som en bonus om det hjelper :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2015 Enda ikke fått byttet glødeplugg, men skal gjøre det. Er blitt anbefalt av en tidligere ansatt hos Møller å ta en diagnose av høytrykkspumpa for å se om de finner spon. Kan ha kommet der der ettersom den har vært feilfylt. Men i dag etter jobb startet jeg bilen. Den sto og gikk i 20-30 sek tipper jeg, også gikk den plutselig ujevnt på tomgang i noen sekunder og stoppet. Tok bilde for å få tiden det skjedde ettersom jeg allerede skal inn på diagnose. Tittet på bilde nå og la merke til at kun batterilampa og håndbrekklampa lyste (den var på). Motorlampen lyste altså ikke. Kjørte også en simpel diagnose med noe cheap eBay stuff som ikke fant noe feil på bilen. Er ikke det litt merkelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 6, 2015 Har du sett om dieselfilteret er helt svart? akkuratt som om det skulle vært MYE sot i dieselen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 7, 2015 Nei, har ikke sett på det siden bytte i vinter Ringte inn til Møller og sa at jeg som sagt ikke fikk noen motorlampe, og det kunne være helt normalt om det var noe galt med drivstoffpumpa e.l. Spurte om de kunne ta en titt på det når den først skal inn, og det skulle dem gjøre. Dog med en liten pessimistisk tone, ba ikke om regnr eller spurte når jeg skulle inn eller noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 7, 2015 Har ikke så mye peil på bil at det gjør noe, men jeg har lest litt i det siste rundt omkring på div. forum og kom over denne artikkelen http://www.myturbodiesel.com/threads/cr-cold-weather-inspection-intercooler-icing.3350/ via en annen. Det er noe snakk om at i kaldt vær så kan væske fryse inni intercooler eller noe med det. I hvertfall så skal det visstnok være en del væske liggende i intercoolerslangene som du kan lett se ved å gå under bilen. De hadde også problemer med motorstart, men det er ikke alle symptomene de har som du har.. Du kan jo ta en titt Litt mer om problemet som dette gjelder http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=302863 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 13, 2015 Men dog rart at det også skjer når det er plussgrader, men skal ta en titt på det! Hadde dog bilen inne til diagnose i dag igjen. De sier at dyse på sylinder 3 må byttes, og mistenker at det kan være den som har forårsaket alle problemene. Pris? Nesten 12.000kr for å bytte. Delen koster over 9000kr. Dyr dyse! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 13, 2015 skremmende lesning... får da jammen håpe commonrail dysene er bedre enn PD som var tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 13, 2015 Hei Ang 1.6 common rail er det en rep løsning på dette med tungstartet bil. gjerne halvvarm eller varm motor. få utført kompresjons test på møller, der vil mest sannsynlig bli oppdaget avvik på syl 3. løsningen er å skifte komplett topp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 16, 2015 Kan det være det dem gjorde ettersom de fant avviket på sylinder 3? Altså tok en kompresjons test? Hvorfor er det løsningen og hvorfor må den byttes? Tok bilde av dysa i går og sitter med følgende info: JH18 63579 94HDFF 03L130277B C001 SVO Fant en side som heter Mester-Auto.no som også har innsprøytningsdyse til Golf 6 http://www.mister-auto.no/no/innsproytningsdyse/vdo-a2c59513554_g3902_a083A2C59513554.html Den har samme delenummer (03L130277B) på info. Prisen er eks mva, men inkl mva (dog eks frakt) er prisen på 4092,5kr. Kan jeg virkelig spare nesten 5000kr på å bestille samme del der enn på Møller? Eller er det noe forskjell på Møller sin dyse? Har ikke fått delenummer av dem dog. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 16, 2015 Hvorfor skal du bytte dysa selv når du har klaget til forhandleren du kjøpte bilen av? Du har jo garanti på bilen fra dem. I henhold til norsk kjøpslov har du reklamasjonsrett i inntil 5 år fra den dato du kjøpte bilen. Dette er jo å betegne som en skjult feil/mangel ved bilen som du også allerede har klaget på tidligere. Her har ikke selger noe å stille opp med. Dumt å punge ut med egne penger når man har en reklamasjonsrett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 17, 2015 Kan det være det dem gjorde ettersom de fant avviket på sylinder 3? Altså tok en kompresjons test? Hvorfor er det løsningen og hvorfor må den byttes? Det må utføres en "vanlig kompressjonsmåling" og ikke en utlesning av beregnet trykk som går via diagnose. Grunnen til at der blir avvik på syl 3 er unormal slitasje på ventilstyring og sete, eller koksing, som gjør at ventilen ikke tetter. Hvis komp test viser avvik utover normalen så skal topp demonteres og kontrolleres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 17, 2015 Vært borti er par tilfeller av det Jostein sier hos våres Møller verksted. Et annet firma (ikke Møller) hadde feilsøkt og sagt at dyse på syl 3 hadde stort avvik og kunde skulle ha ny dyse på garanti...javell sa vi da, utførte komptest etter TPI vi og vi gir heller kunden et nytt topplokk så blir bilen i orden igjen Gjett om kunden ble fornøyd og kom til oss neste gang...? Så reis og få sjekket komp før du gjør noe mer ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 18, 2015 Det høres veldig bra ut. Liker utfyllende svar! Greit å lære når man kan Jeg ringer til Møller i morgen for å høre hva slags tester som ble gjort og bestiller kompresjonstest. Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 24, 2015 Kompresjonen er sjekket og er OK. Problemet vedvarer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 30, 2015 Noen som har noen forslag her? Snart havner den ute til salgs, om jeg ikke finner ut av det. Har virkelig ikke lyst til å selge den! Men som skrevet ovenfor så er kompresjon ok, og ellers ser ting fint ut. Byttet dyse på mistanke, løste ikke problemet. Byttet glødeplugger nylig, løste ikke problemet. Virker som at Møller har gitt opp også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 30, 2015 si fra om du skal selge... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 30, 2015 Hei. Mulig jeg tar helt feil her nå men er det ikke 5 år nybil garanti? Da er det vel nybil garant på den frem til 2016. Hvis ikke jeg tar helt feil så er det vel bare å levere den til møller og be de ordne problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 1, 2015 Hei. Mulig jeg tar helt feil her nå men er det ikke 5 år nybil garanti? Da er det vel nybil garant på den frem til 2016.Hvis ikke jeg tar helt feil så er det vel bare å levere den til møller og be de ordne problemet. I wish! Det er importbil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 1, 2015 Ja da skjønner jeg. Lykke til med feilsøking da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...