#1 Skrevet Februar 6, 2015 Hei folkens Har en kadett C 75 med en stusslig 1.2 som mangler en sylinder. Men så har jeg fått tilgang til en NG motor og kanskje en 7A. Så da lurer jeg på om noen har noen tanker om hvilken girkasse jeg kan bruke til en av de motorene. Noe som går rett på, eller kanskje en som trenger et adapter som ikke er så vanskelig å få tak i. Noen som har tips om hvordan det blir med motorstyring? MegaSquirt? Takk for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 6, 2015 Du kan jo bruke vanlig quattro kasse og sveise senterdiffen. Da passer den jo rett på ihvertfall. Men blir ei tung kasse for bare RWD dog. Men tror det er det enkleste, ikke noe custom clutch opplegg og ikke noe adapter eller omsveising av kassa. Jeg har god erfaring med Megasquirt, men sikker mange her som sier det ikke er bra nok. Noe jeg mener er tull, men det trengs ikke å diskuteres. Megasquirt kan det meste man skulle trenge og ønske om man velger riktig versjon hvertfall, lett software og forholde seg til ved mapping og oppsett også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 6, 2015 Ja jeg var inne på tanken med quattro kasse, men som du sier så blir det ei passelig tung kasse. Men er det mulig å bruke original motorstyring? Har ikke så veldig mye peiling på slike femmer motorer, så det blir kanskje endel simple spørsmål 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 6, 2015 Du kan også bruke kassa fra en Volvo 240/740/940 med dieselmotoren. Denne motoren er fra VW, det er rekkesekseren som ble brukt i LT, og har dermed samme mønsteret som en Audi femmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 6, 2015 I og med at du ikke snakker om å ha masse effekt, så funker vel kanskje dieselkasse fra gamle volvoer med rekkesekser også. Men mener å huske at de ikke tåler sånn veldig til effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 6, 2015 Hmm, det hørtes jo faktisk brukbart ut. Skal sjekke hvor tilgjengelig en slik kasse er. Takk for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 6, 2015 Kan vel også se etter girkassa fra en 75-96 VW LT? Spørs om ikke de bare er 4-trinns da.. Eller hva med kassa fra en 1997 og nyere LT med 2.5 TDI? Jeg vet ikke om den i det hele tatt er brukbar, men den burde i det minste ha riktig boltmønster mot motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 6, 2015 LT ja, det går vel hvis det er samme kasse som i volvoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 6, 2015 En kan bruke både 4-trinns, 5-trinns og 4+overdrive fra Volvo på samme klutsjhuset, så om du får tak i et sånt klutsjhus så har du omtrent ubegrensa tilgang til girkasser. 5-trinnskassa er den svakeste, de 2 andre er ganske sterke. Får også en mer moderne 5-trinns kasse som tåler mere i 940 med TDI fra 94 og nyere, men denne har fast klutsjhus og disse årgangene var uvanlige med diesel. http://m.blocket.se/trelleborg/D24_delar_m_m_58215107.htm?ca=11&w=3 M47 kasse med klutsjhus 1000kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 6, 2015 Det å bruke volvokasse er kanskje ganske greit, med tanke på at gjerne blir en 240 bakaksel. Så da bør det ikke bli så store problemer med mellomaksling. Blir vel bare kapping. Har sendt en mail til svensken angående frakt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 7, 2015 Merk at M47 er den svake 5-trinnskassa Men den holder nok til de motorene der, og som sagt så er det klutsjhuset som er verdt noe siden man kan bruke alle M45 (4-trinns) og M46 (4-trinns med elektrisk overdrive) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 7, 2015 Tok en kjapp kikk på finndel.no, ser en 740 diesel girkasse i Trondheim, med teksten: "Clutchhuset er solgt" Du er tydeligvis ikke den første som er ute etter denne! Ellers ser jeg enda noen dieselkasser her på finndel.no, men det er litt av noen priser enkelte forlanger for ei gammal volvokasse! Alt fra 2500 og oppover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 7, 2015 Ja jeg fant endel kasser på finndel.no, men det var passelig dyrt. Svensken på blocket hadde allerede solgt clutchhuset.. Får leite litt mer. Hvis ikke får vel prosjektet settes på is en stund, kanskje jeg kommer over en motor som gjør ting litt lettere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 7, 2015 Et annet alternativ er å kappe og sveise. En her i klubben som gjorde det for å montere BMW 530-kasse (dreiemomentsterk) i sin MB 190D. Han kappet av clutchuset på begge, og sveiset MB clutchhuset på BMW kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...