Anbefalte innlegg

Finner ingen tråd med dette temaet,så er det noen som har erfaring med denne motoren og høyt oljeforbruk.Trodde først att olja forsvant pga den lakk som en sil rundt toppdekselpakningen, pakning under kamkjedestrammer og simringer,så alt dette er bytta og motoren ble tett.Men bruker fortsatt sykt mye olje.2.4 litern er vel samme motoren?,så erfaring fra de er jo også relevant.

 

Mvh Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye er 'sykt mye'?

Er det C4 eller C5 karosseri?

Kmstand?

 

Jeg hadde en C4 2,8 30V som var gått 350, hadde ikke noe merkbart forbruk der.

 

Generelt er jo suge-bensinmotor med gasspjeld og mange ventiler utsatt for mye oljeforbruk når ventilstyringene slites og ventilpakningene blir gamle og harde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bruker 2 liter på 70 mil.Er 2.8 30v ack motor i en 98mod c5.bilen har gått 250000

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har A8 2,8 30v,bruker ca.1,5 dl olje på 5000km.

Jeg har stort sett alltid brukt biltema helsyntetisk 5/40 på vinter og 5/50 sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bruker 2 liter på 70 mil.Er 2.8 30v ack motor i en 98mod c5.bilen har gått 250000

 

Hvis den ikke er klissvåt av ytre lekkasjer så er det i prinsippet to muligheter:

 

Oljeringene på stemplene tar ikke unna, så olje går inn i forbrenningsrom og brukes opp. I såfall bruker den relativt jevnt med olje under pådrag, jevn gass og motorbrems.

 

Lekkasje via ventilstammene, så olje går inn i forbrenningsrom og brukes opp. I tillegg kan det gå noe rett in i eksosmanifold. I disse tilfellene vil den bruke mye mer olje ved motorbrems, da lukket gasspjeld vil øke vakuum på innsugssiden og suge olje ned langs ventilstammene. Dermed ryder d veldig mye mer blått ved motorbrems enn ved pådrag og jevn gass.

 

Kjør den driftsvarm.

Ha en som ligger bak og observerer eksosen, hvis det er veldig mye mer blårøyk ved høyt turtall når gassen slippes opp indikerer dette olje gjennom ventilstammene.

 

Hvis den bruker så mye olje så tipper jeg det er en relativt stor feil, med helt knallharde ventilstrammepakninger eventuelt at en eller flere har løsnet. Eller ekstremt slitt sylinderløp evt også med knakte stempelringer eler veldig oljeklistrede ringer som følge av for lange oljeskiftintervaller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er stempelringer kan det kansje syntes på en komptest?finnes det evt noen måte og 'løsne' ringene på hvis dem henger pga koks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok riktig som Steinar sier her, er det ikke synlig lekkasje med dette forbruket så forbrenner den mye.

Men da burde det nesten synes på eksosen også, ofte spesielt ved kaldstart bør det ryke litt blått.

Er ikke noe vanlig svakhet på disse, jeg har hatt fem stk 2.8 uten oljeforbruk å tenke på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er stempelringer kan det kansje syntes på en komptest?finnes det evt noen måte og 'løsne' ringene på hvis dem henger pga koks?

 

Nja, mulig det synes påkomptest men ikke sikkert. Prøv.

Kan skje at oljeringen klistres, da den er tettest på den gamle oljegrøten og blir ikke utsatt for forbrenningsvarmen. Dessuten består den av "smådeler" og blir lettere igjenklistret enn de massive komp-ringene.

 

Noe for å løsne?

- oljerens

- farristrikset

- en god posjon optimisme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd oljerens,men kan alltids ta en runde til:)Hvis ikke prøver jeg farristrikset og funker ikke det,har jeg en motor på hånd som har gått 160000.Bare litt surt,når jeg har kostet på motor over 5000 kr i pakninger og regreimsett.Men bruker de fleste delene over på nye motoren uansett.

syntes lkke den ryges spesielt blått heller,men det må jo komme ut den veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.