Reservehjulstørrelse, 4motion

Anbefalte innlegg

Går å venter på Golf mk7 4m.

Har lyst til å sette på dekk med større rullediameter da dette er en bil med hevet understell.

Om uhellet er ute og pungtering oppstår, kan jeg bruke det originale reservehjulet, eller blir det krøll med diff og eller Haldexen?

Orginal dim er 205/55-16, jeg vurderer 215/60-16.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har kun lov å endre omkrets med +-5%, så det er nok greit innenfor hva som passer i hjulbrønnen.. ;) Generelt skal du ikke kjøre noe særlig med forskjellig diameter, men normal slitasje burde jo gå bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kjenner til regelen. Dekkene jeg tenker å kjøpe 5% større, så det går bra. Bilen er hevet 20mm og da tror jeg at 15mm større radie på dekket vil gjøre susen.

Men jeg skulle gjerne vist om det faktisk går bra om jeg pungterer og setter på ett standardhjul, ikke bare at det går sikkert bra... Spurte selger, men han viste ikke. Ingen bombe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedet for å ta sjansen, kan du ikke se om du får slengt ett tilsvarende hjul i reservehjulbrønnen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15mm høyere må jo være mere enn 5% større rullediameter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket nøyaktig mål nå. Radieforskjell på 16mm og 5,1%. (Dette er standard dim på for. eks. Beetle).

Er det plass til ett så stort dekk i reservehjulsbrønnen, så kjøper jeg ett ekstra å legger der, men jeg tviler på at det er plass.

Eventuelt kan jeg jo gå for safarirack og ett hjul på taket :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt sett så punkterer man svært sjelden så da ville jeg enten etterfylt luft på annenhver bensinstasjon, brukt veihjelp, eller tappet ut luft av de 3 andre dekkene og kjørt pent hjem med reservehjulet. Mindre luft mindre diameter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det har jo vært diskutert mange ganger opp igjennom, men tør ikke si noe sikkert om såpass stor endring er ok.. :P

Men som nødløsning (og det er vel reservedekk?) bør det gå bra et stykke hvis farten ikke er for stor, og til nød kan man vel også slippe ut litt luft av det motstående hjulet? (Eller kanskje på den andre akselen?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser den og er enig i at det går nok bra, men du vet, enda bedre å vite 100% om det faktisk er ok. Skal stikke innom Møller med målebånd og se om jeg finner ut noe mer. Takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.