Måle ampere over blokkvarmer

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er bruker for tiden naboen sin stikkontakt for å varme opp motor og kupé, men jeg skulle gjerne vist hvor mye blokkvarmeren trekker. kupéviften er grei, der kan jeg regne ut antall ampere. men jeg vet ikke annet en at blokkvarmeren er 230V.

Har tilgang på tangamperemeter og oscilloskop, men da må jeg bort på jobb med bilen.

Så er det noen som vet hvordan jeg kan måle dette med multimeter? eventuelt noen som vet hvor mange ampere en slik defa blokkvarmer fra 1975- trekker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tangamperemeter! :) letteste som finnes på slik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men da må jeg bort på jobb. Hadde lyst å få målt dette nå i helgen :)

Men hvis det blir for vanskelig med multimeter, så får jeg bare vente til mandagen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden Spenning = Motstand x Strøm, så blir Strøm lik Spenning / Motstand.

Vil tro at du finner motstand på ca 90 Ohm

Da har du 230V / 90 Ohm = 2.55A

Fordi effekt på DEFA er vanligvis 600W, 600W/230V = 2,6 A eller noe deromkring

Hvis jeg har regnet og tenkt rett, da....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tenkte på det med motstand, men jeg får jo ikke målt motstand når elementet er igang og varmer.

Men tallene dine hørtes jo ganske reelle ut. Tenke selv at det var rundt 500W :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I=U/R -> 230V delt på motstanden mellom faselederne på støpslet så får du strømtrekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men motstanden endrer seg jo betraktelig når elementet blir varmt, så da blir jo ikke målingen som jeg gjør når elementet er kaldt riktig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den så jo brukbar ut, skal vurderes :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.