#1 Skrevet Februar 17, 2015 Bilen er en Golf 4, vanlig forhjulstrekk. Jeg har skiftet alt av bremser bak, det er nye calipere, skiver, klosser, hjullager og glidebolter. Var på EU-kontroll med bilen i dag, og fikk en 2er på ujevn bremsekraft på parkeringsbremse. Skiftet så vaierne da alt annet er nytt, men nå når jeg var ute og prøvekjørte så er det tydelig at bremsen låser på venstre side, men ikke på høyre. Samme om det er asfalt eller grus. Forsøkte til og med med høyre hjulet på grus og venstre på asfalt, men det er bare venstre som låser. Hva kan være problemet? Det er vel sannsynligvis caliperen, selv om den er ny... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2015 Har du prøvd å tatt av hjulet på den siden som låser dårlig, og dratt på håndbrekk armen manuelt med ei tang? For å se hva som skjer da. På passaten min gikk armen fint begge veier, men virket som den innvendige akslingen var knekt eller noe, for var ikke liv i stempelet. Det var dog et brukt kalipter da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2015 Jeg har ikke forsøkt det enda, men har tenkt å gjøre det nå utover kvelden. Det kan godt være at det er en feil innvendig i caliperen ja. Driftsbremsen fungerer som den skal, så stempelet sitter ikke fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2015 Det er caliperen som er defekt ja. Når jeg presser ned armen, så går den ikke opp igjen. Det virker som om fjæren er for svak. Håper bare jeg finner kvitteringen så jeg kan gå og klage... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2015 Viktig å ikke røre parkbremshendelen før man har fått lagt klossene intil skiva vha bremsepedalen. Dvs monter vaieren til slutt. Kan hende du får liv i den ved å pumpe stempelet ut med padalen (så langt du tørr) for deretter å skru/presse den inn vha egnet verktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2015 Jeg monterte den som beskrevet både i mekkeboka og papiret som fulgte med caliperen. De var til og med plombert for at man skulle huske å montere først og justere inn etterpå. Problemet er altså returfjæra på armen som ikke fungerer. Hvis jeg drar armen fram og tilbake manuelt så fungerer stempelet slik det skal, men så lenge armen ikke trekker seg tilbake av fjæra, så vil det ikke fungere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 18, 2015 Jeg dro til Biltema med caliperen og fikk byttet den. Når han i butikken hentet en fra lageret så sjekket jeg den også, og den hadde samme problemet! Han hentet enda en caliper fra hyllen, og denne var i orden. Han sa så at han skulle rapportere dette tilbake til Biltema i Sverige, for det må ha vært en dårlig serie mente han. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 18, 2015 Når du nevner Biltema kalipter, så kom jeg på at på en kompis sin golf 3 gti så var vi utfor akkurat det samme med to kalipter fra biltema.. Så sikkert et dårlig parti ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 18, 2015 Ja, det stopper ikke enda... Samme problemet fremdeles med den andre kaliperen. Den slipper ikke opp på caliperen når jeg tar ned spaken, og dermed vil den heller ikke bremse neste gang spaken heves inne i bilen, som igjen betyr at den ikke bremser... Den venstre fungerer, den høyre gjør det ikke... Nå har jeg demontert de gamle originale. Skal kjøpe inn pakningssett, rengjøre dem, smøre dem og montere de gamle i stedet. Vurderer å enten demontere de fra Biltema for å ta pakningene derfra, eller reise opp og tre den høyre caliperen opp der sola aldri skinner... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...