forskjøvet bakaksling etter senking på C4

Anbefalte innlegg

nå kom jeg på en ting som jeg ikke har nevnt her...

jeg kan jo bytte til foringer med ant mm offset, slik at hjulet kommer lengre inn. da vil det ikke subbe... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns Panhard staget ditt ser bøyd ut jeg Torgeir. :klø:

 

 

Skal nok være slik på disse bilene, syns huske at staget på ex-80'en min var bøyd også, og det gikk EU:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå kom jeg på en ting som jeg ikke har nevnt her...

jeg kan jo bytte til foringer med ant mm offset, slik at hjulet kommer lengre inn. da vil det ikke subbe... :)

 

Sjønner ikke helt hva du mener her. Men en foring er en foring og finnes ikke i flere størrelser/bredder hvis det er det du tenker på. Det er kun 4 foringer i bakakselen din, 2 i panhard staget og to i selve "armene" på bakaselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flyttes ikke bakstillinga om man bruker foringer med offset slik at bolten til festet ved evt bakstillinga kommer lengre innover ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lufter denne tråden litt igjen jeg :)

jeg har hørt fra noen at det finnes no papirer på hvordan man gjør ombygging av dette panthardstaget, Noen nevnte Tom sagerud som har dette papiret. jeg ringte han men han var på ferie. De som var der i stedet for han kunne ikke finne noe papirer på dette med å modde dette staget. Det syns jeg er litt rart da. er det noe Tom har selv da tro ?

 

En annen ting er at noen sier man må vite akkurat hvor man skal kappe for å ikke ødelegge "bærekonstruksjonen" ? mens andre sier man bare kan kappe av en bit og sveise på no justeringsgreier. Dette staget er vel ikke der for å bære på noe, men holde hjula "stabile"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en slik C4. 2,6 med FWD.

Dette er en 97 modell.

Jeg har nå bestillt et slikt sett med dempere og fjærer fra Weitec.

Det er et 60/40 sett.

Kan noen av dere hjelpe meg med å finne det staget som jeg trenger i "katalogen"

Tenker da på staget for de bilene som har orginalt sport-understell.

Jeg trenger bare delenummer !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger bare delenummer !

 

4A0 511 407 B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk så mye !

 

Da har vel både Morten og jeg fått de svar som vi trenger ?

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg bekrefte at 4A0 511 407 B

er GALT delenummer ! : eek :

 

4A0 511 407 B er nummer 1 på bildet ! Den som jeg egentlig skal ha, og den som hele denne tråden handler om er vel nr. 2 på bildet !!! ?????

 

Det er ikke mulig å montere 4A0 511 407 B der hvor det er merket nr. 2 på bildet !! : mad :

 

Kan noen sende meg en PM med info om hvordan jeg får tak i delekatalogen elektronisk ?

Det er jo forbannet å ikke ha en deleliste. Eventuellt om noen kan lage en CD til meg...

 

Ellers så trenger jeg delenummer på den delen som er merket med nr. 2 Men det delenummeret må være for en C4 som har orginalt sportsunderstell eller nivåregulering + FWD.

 

4A0 511 407 B er forøvrig montert på bildet og den kostet 1187,20- + moms....

Men det var jo penger ut av vinduet .... :P

bil_IMG_0495.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke penger helt ut av vinduet, for den hjelper til å holde selve bakakselen mer stabil.. ;)

 

Men den løser ikke problemet ditt akkurat. Jeg har ikke noen delekatalog i nærheten, så får ikke sett etter nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes kun en utgave av staget du ser etter, ingen forskjell på vanlig og sportsunderstell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke penger helt ut av vinduet, for den hjelper til å holde selve bakakselen mer stabil.. ;)

 

Men den løser ikke problemet ditt akkurat. Jeg har ikke noen delekatalog i nærheten, så får ikke sett etter nå..

 

 

Det satt et slikt stag der fra før ! Hmmm... Tok det gamle staget av og sammenlignet med det nye..

De var helt like ! Jeg monterte det nye likevel. Etter det jeg vet får jeg ikke returnert spesialbestilte deler hos min lokale forhandler.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes kun en utgave av staget du ser etter, ingen forskjell på vanlig og sportsunderstell.

 

Så hvis bakakslingen blir forskjøvet etter senking på C4, så er det ikke stort man kan gjøre? ..... Uten vinkelsliper ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis bakakslingen blir forskjøvet etter senking på C4, så er det ikke stort man kan gjøre? ..... Uten vinkelsliper ??

 

Jeg har ingen erfaring med det, men det kan virke sånn ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser vel ut som om det er forskjell på sportsunderstell og vanlig, slik som nevnt tidligere i tråden.

etka2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere får ikke gjort noe uten å være kompis med mr Bosch nei..

Her er delenummeret og bildet av den delen dere skulle hatt korta inn

diagonalstiver.jpg

Lyspunktet er at det er samme staget på alle FWD Audi C4 karosseriet frem til 97, så om du besøker et huggeri så kan du alltids samle sammen en 4-5-6 stag og kappe og sveise i forskjellige lengder til du til slutt får ei løsning :D

Men jeg ville gjort som de andre sier, fått laga en justeringsskrue på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser vel ut som om det er forskjell på sportsunderstell og vanlig, slik som nevnt tidligere i tråden.

Nei, som du ser av screenshoten så er det ikke noe alternative stag mtp sportsunderstell eller ikke. Det andre staget derimot, som Tormod Willassen kjøpte uten hell, finnes i to utgaver. For standard og sport.

 

Edit:

Men ut ifra de bildene til Torgeir kontra bildet til Tormod, så syns jeg ikke det ser ut som det er samme type bil? Eller er det kameravinklene som lurer meg..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, som du ser av screenshoten så er det ikke noe alternative stag mtp sportsunderstell eller ikke. Det andre staget derimot, som Tormod Willassen kjøpte uten hell, finnes i to utgaver. For standard og sport.

 

Edit:

Men ut ifra de bildene til Torgeir kontra bildet til Tormod, så syns jeg ikke det ser ut som det er samme type bil? Eller er det kameravinklene som lurer meg..?

 

Er ikke Torgeir sin A80?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha! Jeg trodde torgeir var trådstarter, der tok jeg jo grundig feil.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne opp i lyset da jeg vurderer og gjøre dette på min 1985 80 GTE typ 81...

 

Stabstaget er formet som en U, noe jeg antar er gjort for at det skal være stivere...

 

Vil det da ikke bli mindre stivt (kunne vri seg) om jeg sveiser inn en justeringsmulighet på det?

Jeg ville jo lagt justeringssleiden nedi bunnen av U'en...

 

Noen formeninger om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Staget er vel beregnet for først og fremst ta opp rene strekk/trykk krefter, d.v.s hindre bakakselen i å bevege seg H/V.

 

Staget vil bli mye sterkere der du sveiser inn justeringen. Rett og slett fordi det blir mye større tverrsnitt (stålareal) der justeringen er, i forhold til det tynne u-stålet. Kunne sikkert ha vist det med no motstandsmoment o.l. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har gjort modifisert Panhard?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp, jeg fikset dette på en 80 jeg hadde...

 

Først prøvde jeg som det er blitt nevnt her og sveise inn justeringsmuligheter på det orginale staget, og det varte jo noen dager, men ikke veldig lenge akkurat...

 

Det som varte for meg, var og kjøpe rør som jeg sveiste på fester til foringene og gjenget opp til justerings bolten fra et styrestag til en audi 100 q...

 

dette ble en løsning som tålte allt jeg klarte og utsette det for...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jupp, jeg fikset dette på en 80 jeg hadde...

 

Først prøvde jeg som det er blitt nevnt her og sveise inn justeringsmuligheter på det orginale staget, og det varte jo noen dager, men ikke veldig lenge akkurat...

 

Det som varte for meg, var og kjøpe rør som jeg sveiste på fester til foringene og gjenget opp til justerings bolten fra et styrestag til en audi 100 q...

 

dette ble en løsning som tålte allt jeg klarte og utsette det for...

 

du har kansje ikke noen bilder av den løsningen..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

Jeg tror ikke jeg har noen bilder av det, men kan sjekke etter når jeg kommer hjem fra ferie...

Men det er jo en rimelig enkel konstruksjon.

 

- rør i hver ende til foringer (tips for og få riktig dim er Tess Sarpsborg)

- rør tvers over som er passe dimensjon til og gjenge opp slik at du kan få inn et justeringsstykke fra en styrearm fra typ 44

 

jeg prøvde og lage en justeringsmulighet på et org stag og det tålte ikke belastningene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.