Anbefalte innlegg

heisann har akkurat gått til innkjøp av en ganske så fin allroad også lurer jeg på hvilken olje som passer denne motoren,merker også videre=)

bilen har gått 315000km så har gått langt men både høres bra ut og drar godt. eller den høres jo ut som en lastebil da hehe:p

 

mvh. espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett hva slags olje du finner på å bruke. bytt hver 10.000 km på denne motoren. min egen har gått 210.000 km, og jeg bruker castrol magnatec 10W-40.

se her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Mobil1 5w-50 på min allroad. Bytter hver 10000km. Min har gått 440000 nå og går som en klokke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 16liter mobil 1 5w-50 som jeg brukte på merca mi. hadde tenkt til å bytte filter og olje prundt 10000km ja. har gjort det på de bilene jeg har hatt før også for så vidt=) men et spm til: holder den mobil1 5w-50 olja "kriteriene" til denne motoren??? funker denne olja på vinterstid også???

 

mvh. espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil 1™ 5W-50

 

Advanced Full Synthetic Motor Oil

 

Product Description

 

Mobil 1™ is the world’s leading synthetic motor oil brand delivering our ultimate performance and protection.

 

Mobil 1 5W-50 Advanced Full Synthetic Motor Oil is our tried and trusted formulation delivering great all-round performance. Mobil 1 5W-50 keeps your engine performing like new. This race-proven technology is suited for extreme driving conditions and motorsport applications.

 

Racing or normal driving, Mobil 1 5W-50 (Rally Formula) helps to provide heavy-duty engine performance and protection for an outstanding driving experience.

 

 

 

Features and Potential Benefits

 

Mobil 1 5W-50 is made with a proprietary blend of ultra high performance synthetic basestocks fortified with a precisely balanced component system. Mobil 1 5W-50’s wide viscosity grade helps to provide a flexible combination of powerful protection agents that provide outstanding performance in many driving situations.

Prevents deposits and sludge build-up to enable long and clean engine life

 

Anti-oxidants to help improve oil life

 

High performance basestocks combined with a precisely balanced component system for excellent all-round wear protection

 

Wide viscosity grade to help provide a flexible combination of high and low temperature protection

 

Performs and protects at low temperatures

 

 

 

 

Applications

 

The balanced technology of Mobil 1 5W-50 helps to make it suitable for many types of vehicles and operating conditions, from mild to severe.

Many gasoline and diesel (without Diesel Particulate Filter) engine technologies

 

High performance engines

 

Most operating conditions, from mild to extreme

 

 

Always consult your owner’s manual to check recommended viscosity grade and specifications for your particular vehicle.

 

 

 

Specifications and Approvals

 

 

 

 

Mobil 1 5W-50 meets or exceeds the requirements of:

 

 

 

 

API SN, SM, SL, SJ X

ACEA A3/B3, A3/B4 X

 

 

 

 

 

 

 

According to ExxonMobil, Mobil 1 5W-50 is of the following quality level:

 

 

 

 

API CF X

 

 

 

 

 

 

 

Mobil 1 5W-50 has the following builder approvals:

 

 

 

 

VW 501 01 / 505 00 X

PORSCHE A40 X

MB-Approval 229.3 X

MB-Approval 229.1 X

BMW High Performance Diesel Oil X

Lexus LFA Service Fill X

 

 

 

 

Typical Properties

 

 

 

 

Mobil 1 5W-50

 

Value

 

 

Viscosity, cSt ASTM D445

@ 40º C 108

@ 100º C 17.5

Viscosity Index 180

Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 1.3

Phosphorous, wt% (ASTM D4951) 0.1

Flash Point, ºC (ASTM D92) 231

Density @15.6 ºC g/ml, (ASTM D4052) 0.85

Total Base Number (ASTM D2896) 11.8

MRV at -35 ºC, cP (ASTM D4684) 29,244

HTHS Viscosity, mPa•s @ 150 ºC (ASTM D4683) 4.4

 

 

 

 

Health and Safety

 

Based on available information, this product is not expected to produce adverse effects on health when used for the intended application and the recommendations provided in the Material Safety Data Sheet (MSDS) are followed. MSDS's are available upon request through your sales contract office, or via the Internet. This product should not be used for purposes other than its intended use. If disposing of used product, take care to protect the environment.

 

- - - Updated - - -

 

dette er tatt fra mobil 1 sine sider=) dekker jo i alle fall 2 vw normer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tips om at longlife-olje er gunstig på disse, selvfølgelig med ordinære (ikke lange) skiftintervaller.

Har selv kjørt en del med vanlig Biltema helsyntetisk, og har inntrykk av at både nye orginale kammer og uorginale av kjente merker slites like raskt igjen som det første stettet med den olja. Så det kan være et forsøk verdt å kjøre longlife-type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører samme olje som man skal bruke på PD motorene. Skal jo være bra for kammene i forhold til annet. Som kjent så kan man få kam havari i PD motorene også om man ikke bruker denne oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter kambytte bruker jeg vanlig longlife olje, castrol 5/30. Har dessuten gunstig avtale med Omega produktene. Bare for å teste dette engang for alle. Så er det fylt på oljetilsetning i tillegg. Så får vi se da på dette luriumsgreiene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt servicene mine hos møller, og allroaden har inntil de to siste skiftene gått på longlife olje. Dog har det aldri gått mer enn 15000 på skiftet. Km nå er vel 160', og det har ikke blitt byttet kammer på denne. Jeg innbiller meg at etter sist oljeskift så tikker ventilløfterne vel lenge før dem stilner. Andre dager er det helt stille, kanskje en sammenheng med kjølige dager?? Veeeldig usikker på den.

 

Anyway så blir det her kommentert at longlifeoljen kan være gunstig allikevel. Møller bruker castrol, og vedkommende sa at longlifeoljen er tynnere enn fastintervalloljen. Han sa også at det kunne være en god ide å prøve longlifeoljen pga tikkingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei godtfolk! Jeg har denne meget "skuddsikre" motoren og pleier å ha oljeskift hver 10000km. Den er også tunet til litt over 200 gamper om det skulle ha betydning. Hvilken olje er spesielt anbefalt til denne motoren?

Har tidligere brukt helsyntetisk fra gulf som fungerer greit men den er noe dyr.

Hva pleier folket å bruke? Opplys gjerne også viskositet.

 

Har søkt litt rundt uten å finne noe konkret, men ville ikke fylle den flotte tråden til Steinar med dette.

 

Venter spent på svar....

Anders

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruk evt mobil 1 esp formula 504/ 507.00 olje og kjør maks 10- 15k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe som selges på mekonomen, bilextra e.l?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Venter spent på svar....

 

Ikke noe å vente på, bare å søke ;)

Har nå smeltet den nye tråden din sammen med eldre tråd med samme tema hvor det var flere gode svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Steinar! Da tror jeg at jeg går for castrol eller mobil. Hvilken viskositet lønner seg nå på vinterstid?

Er nå 11000 siden sist og motoren Går veldig fint men kakler veldig på kald motor ved minusgrader. Ikke brukt en dråpe med olje, så jeg går ut i fra at dette har med kulda å gjøre. Etter en titt i påfyllingshullet merkes ingen slitasje på kammene ennå.

 

Olje og filter kjøpes inn i morgen ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. jeg har kjørt mobil 1 5w-50 siden jeg kjøpte allroaden for 1.5 år siden. bruker den olja hele året. merker på vinterstid at den tikker mer enn sommerstid. men blir borte når oljen får temp. motor har nå gått 337000km også da hehe. Bruker også motorvarmer på vinterstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På AKE motorene tror jeg at det to momenter som gjelder for å få kammene til å vare lengst mulig.

1) Høyt nok oljetrykk

2) Tynn nok olje til at smøringen av kamlobene fungerer.

 

Da jeg tok igjen min egen motor oppdaget jeg at der noe veldig tynne kanaler fra undersiden av vippearmen som hviler mot den hydrauliske løfteren. Trykk i løfteren vil sørge for at olje kommer ut av toppen på disse, og så lenge vippearmen tetter godt nok mot løfteren og kanalen er åpen, så vil olje passere her og sprute mot kamloben. Jeg tror at dette er smøreprinsippet på kammene. Svikt her medfører katastrofen.

 

Så da kommer det inn det med oljetrykk og viskositet. Tynn olje passerer lettere, men tykk olje gir høyere oljetrykk. Men jeg vil tro at så tykk olje at det medfører tikking, ikke vil være noen god ide da tikkingen kommer av for lite olje i løfterne og dermed mulig dårlig smøring av lobene.

 

Et annet moment her vil kanskje være slitasje på løfterne og vippearmene. Det forutsetter en "tetting" mellom dem.

 

Longlife oljen inneholder vel mye rensestoffer? Dette vil være gunstig for rensing av tynne kanaler og opprettholdelse av oljeflow.

 

smøring.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.