Passat sin kjære Elektroniske Parkbrems

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da har jeg, som nesten alle andre passat-eiere opplevd at den herlige elektroniske parkbremsen har takket for seg.

 

Jeg står fast 1,5 time hjemmefra, med venstre parkbrems såpass påklemt at jeg såvidt får rikket på bilen.

 

Jeg har prøvd alt jeg kan her jeg står, men når venstre motor først reagerer innimellom all piping, skraper den så fælt at jeg tror den spiser stål.

 

Jeg vil tro den ikke klarer å dra stempelet helt ut, og dette gjør da at jeg står bom fast.

 

Er det noen med VCDS/VAGCOM som har mulighet til å lese av feilkode, eller noen som har noen forslag til om denne kan løses ut manuelt?

 

Og hvor det lønner seg å bestille ny? (lønner seg kanskje å bytte begge samtidig?)

 

Nå trenger jeg all hjelp jeg kan få :)

 

Står fast i Drøbak i Follo om det hjelper noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig ! :(

 

Standard problem på Passat dette, skjer ukentlig hos oss på møller.

Det første du kan prøve er og ta av batteripolen og sett den på igjen, forsøk da og betjen bryteren.

 

Om det ikke går, må du av med hjulet og skru av den elektriske delen på calipern som står fast, sitter med 2 stk torx 30 skruer. (Etter skruene er tatt så henger den bare igjen på en o-ring, bare dunk den av)

 

Og etter du har gjort det må du skru stempelet tilbake igjen, torx i midten her også, mener og huske det er torx 45, mens på biler fra 2008/2009 er det xzn i steden for torx.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig står jeg i en bakke, så jeg får ikke jekket opp bilen heller. Typisk!

 

Men når den elektriske delen er dunket av o-ringen, så skrur jeg stempelet utover slik at det slipper av skiven?

 

Vurderer ebay for handel av ny da det billigste jeg fant her hjemme var 3490 hos bildeler.no.

 

Er det slik at det "lønner" seg å bytte på begge sider nå da, eller holder det med den siden som er defekt enn så lenge?

 

Og, holder det med å kun bytte motor, eller må jeg bytte motor og caliper?

 

Høres forsåvidt ut som noe jeg klarer selv om jeg får bilen på flatmark.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytter bare den som er defekt vel, den andre KAN jo holde i flere år til, men vet aldri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den andre høres helt fin ut, "pen" lyd når brekker går av/på. Da blir det bare byttet venstre bak :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem å flytte bilen noen meter med brekket på, i hvertfall ikke større problem enn du har nå.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble løsningen til Roger som ble resultatet, og nå får jeg iallefall kjørt :) Den tåkeluren som hyler mens jeg kjører er en annen sak, men nå blir iallefall huset byttet, så bilen er klar til EU :-) Takk for god hjelp, Roger :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig og hjelpe :) du må skifte el motoren, også må du grunninnstille motorene med diagnose til slutt.

 

Bare pass på at du er forsiktig når du skrur på den nye motoren, sett inn o-ringen med fett slik at motoren sklir på plass uten og bruke makt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, el-motoren skal byttes. Fant ny på ebay til rundt 1400 + frakt. (Vet ikke hva møller opererer med av pris)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største problemet mitt nå er faktisk diagnose, blir gal av den pipelyden fordi bilen tror brekket har falt av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.