Vann under teppet høyre side og noe under baksetet på S6 C4'en

Anbefalte innlegg

Til min store fornøyelse oppdaget jeg i går at matta i baksetet på høyre (passasjer) side var søkkvåt.

Sjekket nærmere og så sannelig var ikke hele teppet bak vått. Foran merket jeg ingen ting... inntil jeg demonterte og fikk brettet opp.

Det var en stor dam fra bak og helt fram til ECU-plata.

Det som derimot gir et clue, er at det var fuktig også under høyre halvdel av sitteputa bak.

Da er spørsmålet er det noe drenering noe som ender opp sånn ca. i dette området som kan medføre at vann tar seg inn og under sitteputa?

Det er merket på rødt på bildet hvor det var fukt. Merkingen under baksetet er ikke helt nøyaktig, da jeg ikke husker helt hvor stort felt det var, det var muligens nærmere den sorte kabelsamledingsen.

Vannet var rent vann ja.

UPDATE: Kan det være så enkelt at det er vann som sniker seg inn via den slangen som jeg antar har vært til batteri med lufting?

fukt.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten 99% sikkert at dreneringen i vannkassa har tettet seg, sjekk om du kan spore fuktighet oppunder foran. (Ellers uansett bra å få vekk dritten i dreneringen, søk på forumet for å finne andres problemer under 'vannkasse c4 drenering' eller noe sånt..

Skulle vann ha kommet inn via ventilasjonsslangen, må man ha sprøytet vann inn der direkte. Lite sannsynlig. (Du bør koble den til batteriet pga. eksplosjonsfare.. Just saying..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor var da sitteputa i baksetet såpass våt? Kan det trekke så mye opp gjennom skumgummidingsen rundt vakumpumpa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi.. Svar skyldig! :P

Nei, det er jo litt merkelig! Kan du ha hatt glipe på vinduet i regnet? Evt. kan drenering i bakkant av takluke falt av, men jeg har vanskelig for å tro at det kommer såpass mengder inn forbi pakningen til takluka. Når jeg har hatt bilen parkert på skrå (sidelengs) har jeg noen ganger opplevd vått sikkerhetsbelte, vet ikke om vannet kan komme inn andre steder enn langs dørlista i såfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Bjørn Erik sier, aller vanligst at vannet kommer inn fra vannkassa pga tett drenering. Enten hvis du har AC så kommer det inn spjeld som regulerer resirk kontra friskluft eller så kommer det via kabelgjennomføringer. Defa kabel er en klassiker.

At baksetet er vått kan være tilfeldig eller at det har kommet så mye vann at det rett og slett trekker opp teppet og opp i setet. Mulig du har gitt på en del og vannet gått bakover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg dobbelsjekket dreneringen. Det var noen få tørre løvbiter som befant seg i gummimuffen, som forsvant i det jeg "befølte" meg frem fra undersiden :o

Ergo, litt vann i kassa har fort rensket opp dette, eller passert forbi.

DEFA-gjennomføringen var OK utført, slik jeg husket (se bilde).

Bilen har ikke vært brukt i vinter, bare startet og kjørt noen turer når det har vært bar asfalt (sommerdekk).

Vinduene har vært lukket.

IMG_20150228_232121.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, hvis det står vann opp til kabelgjennomføringen så ser det på bildet ut som om vannet renner rett inn. Skal de orginale gjennomføringene bli tette med en Defa kabel gjennom må man kline det inn med silikon/Tech 7.

Fikk du pirka opp i hele hullet? Bare sånn at det ikke var noen tørre løvbiter neders i gummi-muffen du fikk ut, mens det ligger et tykt lag av løv over muffen.

Og du har vannkasse-beskyttelsen på slik at ikke vannet renner rett ned på defakabelen, i tilfelle den heller nedover inn i kupeen. Det er forresten derfor jeg alltid borrer nytt hull litt høyere i vannkassa, så Defa kabel kan gå oppover inn i kupeen.

Har også vært borti utett frontrute som lakk vann inn, som følge av dårlig håndverk fra glass-firma.

Er også en mulighet for feil med drenieringen til takluke dersom bilen har det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dreneringen i vannkassa var helt åpen jeg så fingrene mine fra oversiden. Det lille som var der hadde ikke holdt på noe vann, garantert.

Lokket over kassa har vært på hele tiden.

Skal få sjekka dreneringen fra takluka i morra.

Hvis det ikke er noe av det må det nesten komme inn via dørene da? Enten om det er tette dreneringer i selve dørene, eller pakningene kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes en del tips fra google her som kanskje kan gi deg en vanntett løsning. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket litt. Både vannkassa og taklukekassa tar unna vann som de skal.

Skal demontere hanskerommet og få lyst skikkelig mens noen spyler for å se om det kan være i plateskjøtene det kommer inn i front.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk bak hegslene til panseret.

Er noe karosserikitt i en fuge der som sprekker opp, og da kommer det inn masse vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg se nærmere på ja! Takk for tipset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst! Det var som Håvard Mork (og andre fra andre tråder har) tipset om. Skjøten over skjerm/bak panserlåsen.

Skrapte av gammelt inntørket/sprukket kitt, og hadde på nytt. Voila! Godt å få tørket opp og montert sammen igjen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.