#1 Skrevet Mars 2, 2015 (endret) Jeg har noen spørsmål ang en liten sak som har vert litt plagsomt med T5'en min siden jeg kjøpte den. Motoren er en AXE 2,5 174hk Ved normal kjøring lugger den litt ved ca 13-1400 omd/min og oppover mot 2000. Det var ikke så ofte når jeg kjøpte den men nå er det ganske hyppig og jeg ønsker å få det fikset. Jeg er jo kjent med problemer med EGR og koksing av innsug, men dette føles som et elektrisk problem også. Da jeg kjøpte bilen var det akkurat bytta topp og div på den ca på 175000 km, nå er den gått 208 tusen på ca 2,5 år motoren i sel selv virker sunn og frisk. Bilen gikk godt når jeg kjøpte den, og var chipet av tidligere eier noe den fortsatt er. Nå syns jeg den drar litt dårligere men er fortsatt sprek, regner med at en rens av innsug og vekk med EGR driten er tingen. Jeg fikk opp feil på ladetrykk sensor for noen uker siden da jeg sjekka med vag-com så den ble byttet, det bel også luftmengdemåler for å være på den sikre siden, jeg følte at problemet forverret seg når det var kaldt eller fuktig ute så derfor byttet jeg luftmengdemåler. Ingen ting har endret seg og bilen er som tidliger. Når man drar på ved lav belasting begynner den å nykke på ca 1400 og da hører man også at turboen "slutter å lade" gir man gass så går den som et skudd igjen. Det betyr ikke så mye men det er irriterende og hadde vert kjekt å få i orden, tidligere har jeg også hatt noen problemer med at ved pådrag i oppoverbakke med tung henger så går den i nød modus ved høy lading, av med tening og på igjen så er alt normalt. (På denne bilen hører man turboladingen veldig god pga chip, økt ladetrykk og sikkert K&N luftfilter.) Jeg har basert meg på å plukke ned innsuget å fjerne EGR, gjerne bytte glødeplugger når det først er plukket ned. Noe annet man bør bytte også? Hjelper det med noe slikt "lurium" motor rens i denne smanheng? jeg skal ha service på den i forbindelse med denne jobben. Hvor får man kjøpt slikt rør som man setter mellom der EGR-ventilen står slik at jeg kan få kasta hele driten på havet? Noen som har hatt samme problemer, eller lignende med sine T5’er, så skriv gjerne litt her. Ser man bort fra disse små tingen som dukker opp iblandt, er jeg strålende fornøyd med min T5 og har planer om å beholde den i lang tid... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2015 Første du kan begynne med er jo å bare ta av egr ventilen og kikke inni. Legg den i litt bensin og gjør den ren og se om det forsvinner. Er typisk egr hvis du har nykking etc. Du har helt rett i at det er knall biler, men må regne med litt påkost x) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2015 Første du kan begynne med er jo å bare ta av egr ventilen og kikke inni. Legg den i litt bensin og gjør den ren og se om det forsvinner. Er typisk egr hvis du har nykking etc. Du har helt rett i at det er knall biler, men må regne med litt påkost x) Jeg har gjort den ren en gang da jeg byttet manifold på den, men tenkte jeg skulle fjerne hele greie. Liker ikke EGR prinsippet i det hele tatt, vis jeg skal tenke på miljø så kan jeg bruke sykkel...at motoren min skal spise sin egen avføring er ikke en hyggelig tanke. Tenkte å ta innsug også, og bytte glødeplugger når jeg har det av. Jeg gjorde det på en Audi Allroad 2,5tdi jeg hadde, og den fikk sikkert tilbake 20 hester og det ble en ny bil å kjøre. På den var de ca 5mm koks på veggene inne i rørene som minte om asfalt, jeg måtte grave det ut med skrujern og vaske med bensin.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2015 Jeg har gjort den ren en gang da jeg byttet manifold på den, men tenkte jeg skulle fjerne hele greie. Liker ikke EGR prinsippet i det hele tatt, vis jeg skal tenke på miljø så kan jeg bruke sykkel...at motoren min skal spise sin egen avføring er ikke en hyggelig tanke. Tenkte å ta innsug også, og bytte glødeplugger når jeg har det av. Jeg gjorde det på en Audi Allroad 2,5tdi jeg hadde, og den fikk sikkert tilbake 20 hester og det ble en ny bil å kjøre. På den var de ca 5mm koks på veggene inne i rørene som minte om asfalt, jeg måtte grave det ut med skrujern og vaske med bensin.. Gjorde det på min når jeg skifta kamaksel. Var igrunn ikke så galt inni innsuget, men egr så ikke ut. Jeg har bare egr delete program som ble lagt inn sammen med chip. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2015 Jeg tror ikke jeg trenger det, for min er ikke elektronisk jeg har 2005 mod. Dessuten er min chip'et så det blir ikke gjort en gang til. Men den går veldig bra men man må dra utav den litt av og til, for jeg merker når det har vert mye gubbe kjøring. Jeg brente ut av den i dag etter jobb og da lå de en skikkelig feit sort stripe med sot igjen i veien ca 10 meter. Jeg tenkte å kjøpe et slikt rørestykke å sette mellom men har ikke funnet de på nettet enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 3, 2015 Jeg tror ikke jeg trenger det, for min er ikke elektronisk jeg har 2005 mod. Dessuten er min chip'et så det blir ikke gjort en gang til. Men den går veldig bra men man må dra utav den litt av og til, for jeg merker når det har vert mye gubbe kjøring. Jeg brente ut av den i dag etter jobb og da lå de en skikkelig feit sort stripe med sot igjen i veien ca 10 meter. Jeg tenkte å kjøpe et slikt rørestykke å sette mellom men har ikke funnet de på nettet enda. Har akkurat samme bil som deg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 6, 2015 Jeg fylt noe bedre diesel på den og nå synes jeg den går mye finere og «lugger» betraktelig mindre etter litt bruk. Jeg fyller stort sett på lokal YX-stasjon men nå fylte jeg Shell V-power diesel etter at jeg hadde lest at den var bedre. Så får kjøre litt til med den og se om det komer seg end mer, men skal ta meg en runde med bilen nå i forbindelse med service og litt små reprasjoner som ligger på plan. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 7, 2015 Da har jeg fjernet EGR og montert inn rør stykke fra darkside developments. Luggingen forsvant da helt og bilen går en god del bedre, finere gange på kald motor også Da er det val bare å nyte det og vente på neste varsel lys slik livet med vag produkter er 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...