#1 Skrevet Mars 2, 2015 Hei, Jeg fikk beskjed om at bremseskivene foran på A3-en (2011) var helt nedslitt og måtte byttes på EU-kontrollen. I utg.pkt. helt i orden, slitedeler er slitedeler. Det er godt mulig at jeg er helt urimelig, men ble litt overrasket da jeg fikk denne beskjeden. Grunnen er at bilen ble kjøpt i mars 2014, og senere var på service i mai 2014 (dekket av Møller fordi de glemte å ta den før bilen ble levert meg - dette fant jeg ut av selv, og det burde vel være grunn nok til å gjøre en ekstra god jobb). Siden den gang har bilen gått 12000 km. Mye kan skje på 12000 km, ingen tvil om det, men levetiden til bremseskivene foran skal jo være betraktelig lenger. Sånn sett har de nok ikke sett supre ut ved forrige service som Møller tok... For ordens skyld, kjørestilen på denne bilen har vært helt normal. Til og fra jobb, et par langturer, etc. Så, er det helt urimelig av meg å sette spørsmålstegn ved hvorfor disse ikke ble byttet av Møller for 12000 km siden? Jeg kom ikke veldig langt med kundebehandleren for å si det sånn... Synd, for jeg har vært godt fornøyd med forhandleren så langt. Mvh. Tor-Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2015 Nå vet ikke jeg hvordan klossene så ut ved den servicen. Men jeg anbefaler som regel kunden å kjøre til klossene varsler, deretter vurdere skivene på nytt. (Anbefaler selvfølgelig ikke dette om skivene er på slitegrensen allerede) For å snu på kronen; Hvis du hadde hatt bilen på service, kanskje for tredje gang i ditt eierskap, ville du da skiftet skivene 12000km før de var utslitt? Eller ville du "brukt de opp" først? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2015 Enig med Øyvind. Du må også huske at du har kjøpt en brukt bil og da kan du ikke forvente at den er som ny når du får den. Slitedeler etc vil forekomme. Hadde jeg vært forhandleren så ville jeg tilbudt deg en god pris hvis du var misfornøyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2015 Dette er jo helt vanlig, skifter jo ikke klosser før di trenger å byttes, og da heller ikk skiven før klossene trenger å byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2015 Hadde ikke tenkt noe mer på det når det er 12 tusen km siden. 1200 ja, kanskje. Men hvor langt har bilen gått? Normalt bytter man foran før bak. Sikker på det ikke er en kaliper som henger litt bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2015 Står jo at det gjelder foran.---- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2015 OK, det høres ut som at dette er i orden. Da har jeg ingen problemer med å betale for dette. Det er en bruktbil, helt korrekt. Mulig jeg har fått malt et litt for roserødt bilde mtp. tilstanden på nyere bruktbiler hos Møller når de leveres. Basert på det jeg fikk presentert den gang skulle tilstanden være tipp topp. Øyvind: Jeg skjønner problemstillingen, og har tenkt slik selv også. Denne gangen ble dog antakelig tilstanden noe "oversolgt", som nevnt over. Dette førte til at jeg ble overrasket da jeg måtte bytte skiver etter 12k. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2015 Husk at alle bremseskiver har krav til min. tykkelse som skal avgjøre om de er utsltte eller ikke. Skal i all hovedsak ikke ha noen spesiell sammenheng med utslitte klosser. Men er selfølgelig greit å bytte skiver om de nermer seg utslitt når klossene er klare for utskifting. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...