Kjørecomfort...19" vs 18"

Anbefalte innlegg

Pr dags dato sitter det senkesett og 19" på Touranen, kan ikke akkurat si at kjørecomforten er veldig høy. Mye dekkstøy og ganske ubehagelig på dårlig veier, og det har vi mye av i dette landet :) Ok, dekkstøy skyldes nok dårlige dekk. Tanken var da kanskje og gå ned fra 19 til 18 og kjøpe dekk som er av god kvalitet, har sett litt på Dunlop sport maxx.

Er det så mye forskjell på 18 og 19" når det gjelder Comfort? Eller blir dette mere jobb enn kjøreglede :) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bytta fra 18 til 17 med original understell (som er svært stivt/stumpete) og fra kina jalla dekk til Goodyear. Enorm forskjell!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har intrykk av at dekk type/merke/kvalitet er det som gjør største forskjellen. Jeg merker ikke mye forskjell på mine 16" vinterfelger med mye gummi og mine 19" sommerfelg med dertil mindre gummi. Både på A4n og Golfen.

 

Sommerhjula er selvfølgelig noe stivere pga mindre fleks i dekket, men det er stort sett det.

 

Nå skal det nevnes at mine vinter og sommerfelg er omtrent like brede, det har jo også en del si. Større felg er oftere mye bredere, da blir det fort mer sporete.

 

Jeg kjører også forholdsvis stivt coiloverunderstell, så kan nok hende at det tar vekk mye av den merkbare forskjellen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører i dag på H&R monotube med 2335/35-19 Achilles dekk og det er ikke veldig digg på lengre turer. Dekkstøyen er nesten mere merkbart enn med piggdekk :) Vurderer og skru ut alt i lasterommet og lime på lydmatter til sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører i dag på H&R monotube med 2335/35-19 Achilles dekk og det er ikke veldig digg på lengre turer. Dekkstøyen er nesten mere merkbart enn med piggdekk :) Vurderer og skru ut alt i lasterommet og lime på lydmatter til sommeren.

 

Trodde ikke Touran var så utsatt for støy. Er det femseter eller varebil? Vet at varebilene er mer utsatt, er spart på isolering der siden det stort sett er arbeidsbiler. :)

 

Men dekk har mye å si også, jeg kjørte på noen dekk engang som støya så ille at jeg trodde hjullager måtte byttes. Satt på andre hjul og lyden ble borte.

 

Tror kanskje de het Kumho.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at varebilene er mer utsatt, er spart på isolering der siden det stort sett er arbeidsbiler. :)

 

Hæ? Touran kommer vel fullt utstyrt til Norge, for så å bli bygget om til varebil? Isåfall så kommer de jo like godt/dårlig isolert som en 5-seter eller 7-seter.. Touran støyer veldig fra hjulkassene bak hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og da er det beste alt å skru ut alt og legge på noe vibroplast m1 matter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var passasjer tur/retur Lillehammer-Juelsminde (Danmark) ca 145mil i Touran som rullet på 19".Kan ikke si vi var plaget av dekkstøy,som nevnt over,tror jeg bra kvalitetsdekk har mye å si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Touran er en blikkboks... Frister å lyddempe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du skriver at du kjører på H&R Monotube og da er det ikke understellet det står på :) Sammenligner du en typisk 8x18 felg mot en 8,5x19 felg ( Begge med Premium dekk ) vil jeg påstå at forskjellen er minimal/ ikke merkbar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøve meg på noen bra dekk denne sesongen da. Og hvis tiden strekker til, litt demontering og lydisolering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er stooor forskjell på person og varebil når det kommer til støy. Ikke på grunn av manglende støydemping i varebilen, men det at bakseter og hattehylle/rollo er fjernet. Dette absorberer en hel del av veistøy bakfra i bilen, om man merker det godt når det er fjernet.

 

Her snakker jeg da om vanlige personbiler som har blitt varebilkonvertert i Norge som Touran, Zafira, Yaris etc. Ikke sammenligning mellom f.eks Caddy og Touran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Haakon sier så påvirker å fjerne seter mye ja. Hvis du skal ha ett konkret tips til Touran så monter rolloen til bagasjen. Den hjalp faktisk en del i min Touran :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montere rolloen høres bra ut, men har et hundebur bak der, så tror det blir vanskelig :) Men takk for tipset!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er stooor forskjell på person og varebil når det kommer til støy. Ikke på grunn av manglende støydemping i varebilen, men det at bakseter og hattehylle/rollo er fjernet. Dette absorberer en hel del av veistøy bakfra i bilen, om man merker det godt når det er fjernet.

 

Her snakker jeg da om vanlige personbiler som har blitt varebilkonvertert i Norge som Touran, Zafira, Yaris etc. Ikke sammenligning mellom f.eks Caddy og Touran.

 

Merker det overaskende godt på Poloen til madammen. Når hattehyllen er fjernet, høres det ut som at bagasjeluken er åpne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bestilte jeg Dunlop Sport Maxx RT i dag, håper dette er noe hakk bedre å kjøre med enn Achilles :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det nok - alltid fint med nye dekk.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.