Gåen dynamo A6 c5 2,5tdi, nummeret før reimhavari!

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Etter en lengre kjøretur begynner plutselig batterilampa å lyse. Voltmeteret i dashen synker rett under 12v, men bilen går fortsatt en stund etterpå.

Etter å ha parkert et par timer forsvinner lampa etter ny oppstart. Har hatt en tur i dag og nå er den tilbake.

Lar dynamoen seg skifte greit ved å sette fronten i servicestilling? Det er sikkert børstene som er nedslitt, men man kommer vel ikke til å få byttet disse uten å demontere dynamoen?

Hva foreslår dere? bytte kun børstene eller like godt hele dynamoen? Har hatt fronten i servicestilling før men ikke noe mer. Vifta må vel demonteres for å få løs reima?

Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig å bytte regulator med børster uten å demontere dynamoen. Jeg ville prøvd dette først. Jeg byttet nylig min egen dynamo på min c5, og det var et mareritt. Dette var riktignok en 2.8, hvor smerte er en del av gamet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe har nå bare viskosevifta og dekslene bak nå før jeg dementerer dynamo. Slet no jævelig med skruene til brakettene til fangern. Men med mye varme og muttertrekker kom de tilslutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motor har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror den heter akn men denne skal ha hatt et motorbytte tidligere grunnet havari. Det lønner seg vel å bytte alle drivreimene foran der når jeg først har det ute? Hva med rullene? Skal ta en sjekk av dette etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, etter å ha fått demontert vifte og deksler får jeg et lite sjokk. Det kan virke som om strammern er totalt utslitt og "påtur" inn i blokka. Reima har flere steder revnet på langs og slitt seg inn i metall og plastikkdeksler.

Da er jeg jo nødt til å bytte strammer også. Hjul og rullene ellers virker i orden uten slakk og lyder.

Lar strammeren seg bytte uten å demontere registerreim?

Legger ved noen bilder.

1B81AA50-EC3B-4007-85B8-1C42664E1D6A-126

827510E9-D2E5-480C-859C-5F9456214B48-126

6407DD04-AE1C-4000-82BD-486E350F4F0C-126

CFA8D01C-D8FC-41D4-AD94-DBF3E99927DB-126

8467059A-7117-4E49-A141-F13B604421F1-126

A4C14AF1-3ACD-4C40-BC2B-2AA22DE9DC42-126

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det skal gå bra å ta denne ned, men du må nok også ned med AC pumpe og servopumpe? Men sjekk først om du har noe spenn i strammeren. Du har funnet unbrakohullet, og det er denne som skal turnes for å slippe spenningen. Det er vel også muligheter for at glidelageret er utslitt på strammeren, og at det er derfor reimen står skjevt. Kan det være mulig at disse reimene strekker seg over tid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En veldig vanlig feil på disse motorene. Du har utslitt glidelager i multiremstrammerens arm. Må ha ut hele braketten som holder AC pumpe og servopumpe. Kan gjøres uten å berøre register. Prisen på ny del blir en ubehagelig overraskelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Fikk den ut i dag etter å ha studert steinars geniale tråd og regreimbytte. Det hele gikk uten problemer etter at ac, servopumpe og oljekjøler var demontert. Dog kom det noe olje ut som må etterfylles (rakk selvfølgelig oljeskift før dette skjedde). Nå begynner jakten på en ny eller brukt strammer. Skrik ut om noen har.

Hvordan er det egentlig å starte motoren uten front og kjøleveske for å sjekke om de nye reimene og strammeren fungerer som det skal? Selvfølgelig med alle pumper på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jeg en tur på Møller for å høre hva strammeherligheten kunne koste. En erfaren mann bak disken plukket alle hylser og bevegelige deler foruten demper. Jeg tenkte å rengjøre braketten og montere nye hylser, skiver og div for å se hvordan den blir. Jeg synes det var bra klem i demperen enda og bytter hylser og skruer i denne også i første omgang. Delene kom på snaue 790kr inkl vacn rabatt. Demperen i seg selv kostet over 2000,- derfor bytter jeg dette først og ser hvordan dette blir.

Deler ankommer i morgen.

Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen oppe å går igjen. Strammer ble overhalte med nye hylser i arm og demper. Under demontering var hylse igjennom armen tilnærmet borte. Det var ikke rart at denne var "noe" slarkete. Alt ble remontert igjen med nye reimer og bilen går nå som en drøm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er vel det meste

multireim.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme skjedde med meg, men da røk reima uten forvarsel i det jeg skrev salgskontrakt med ny eier.. Trenger jeg fortelle at det ikke ble salg?

Forøvrig så fliset reima seg opp og noen biter av denne havnet muligens i reg.reima, for denne var sekunder fra havari en måned senere med en stor flenge. Dersom multireima var oppfliset vil jeg anbefale deg å ta register også for sikkerhets skyld. Min hadde klatret en tann da jeg stoppet, så var.mildt sagt heldig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem her også. Spenninga vibrerte/pulserte så alt av lys osv pulserte. Spenninga var også veldig høy så antok at det var dynamoen som var problemet. Når dynamoen skulle byttes fant vi ut at løpehjulet og strammeren var heeeelt løst. Der ditt plastdeksel er slitt var det det hull I mitt. At ikke rema hadde falt av er et under! Ble bytta løpehjul, rem og noen foringer til strammer osv så var alt I orden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg kjøpte nye hylser til arm (2stk) skrue og pakninger (2stk) hylse til demper og nye bolter. Strammeren ble som ny igjen. Byttet også pakninger inn på motor og sikring rundt oljekjøler. Regreim så helt fin ut. Heldigvis for min del Harry ikke multireima rukket å gå i oppløsning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.