Spørsmål vedr kjøp av felger

Anbefalte innlegg

Hallois!

 

Snart tid for bestilling av sommerhjul til Passaten, og valget falt på Zito WP111 i Gun Metal.

 

Jeg kan heller lite om dekk, og lurer på hva slags bredde jeg skal gå for.

 

8,5 er vel rimelig standard, men ser flere også kjører på 9,5 felg.

 

Går begge bredder bra? Hvorfor skal jeg gå for den ene kontra den andre bredden?

 

Fordeler eller ulemper ved bredere/smalere?

 

ImageUploadedByTapatalk1425863260.358346.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, fint om du forteller hva slagsbil du tenker å ha felgene på.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat 3C går jeg ut i fra.

 

Mange mener det ser bedre ut med breiere felger og dekk. Fyller ut mer i hjulhuset.

Ut over det er gir også breiere dekk/felg mer veigrep og feste, men er gjerne ikke det man sliter med på en vanlig gate bil.

 

Felg og dekk bredde må man koordinere med innpress på felgen for å vite om det passer eller ikke, men 9,5 vil fylle godt ut på en 3C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gitt kvaliteten på norskeveier så hadde jeg ikke kjørt med 9.5. Det er rimelig lett å få slått felgene litt urunde. Sannsynligheten for å slå felgen(e) urunde øker med bredden. Jeg bytter ofte 1 til 2 felger i året pga at de blir slått urunde. Dog skal det sies at jeg i perioder kjører hardt. På min hverdagsbil så kjører jeg med 8 tommer – før kjørte jeg med 8.5 tommer. Med 8 tommer så har jeg sett en reduksjon mhp skader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med 3C ja, glemte å skrive det :) Det skal 30mm senk på den også, om det er av betydning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel 8,5x19 som har vært i tankene, da jeg leste som Hans-Peter sa, økt sjanse for skade.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 225/40 på mine 8-tommer brede felger. Det fungerer veldig bra for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var mest 8,5 eller 9,5 som var spørsmålet, og ser ut til at det blir 8,5 rundbaut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da blir neste spørsmålet om dekkdimensjon, ønsker litt strekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående dekkbredde så kommer det an på hvordan du vil at dekket skal sitte. Skal du ha helt rette dekksider på 8,5" felg så går du 225. Skal du ha strekk så går du får smalere dekk :)

 

Du kan jo leke deg litt på denne siden med dekk og felgdimensjoner: http://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=225-35-19X8.5ET45&wheel2=245-35-19X9.5ET45&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm

 

Og da blir neste spørsmålet om dekkdimensjon, ønsker litt strekk :)

 

Da går du ned en dimensjon fra det jeg skrev over her, altså til 215. Da får du litt strekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Willtheyfit.com er en genial side for sånt, der ser du nøyaktige mål på hvor mye ut og inn det bygger, og du får se ca vinkel på dekk; -)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med kun 30 mm senk, vil det se rart ut med 215/35

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Frode 225 35 evt 235 blir seende bedre ut med såpass lite senk har du planer om mer senk er det kansje greit å gå for litt smalere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer justerbart, og 30mm fast, hørt at justerbart er vanskelig å få "rett"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer justerbart, og 30mm fast, hørt at justerbart er vanskelig å få "rett"

 

Aldri hatt problem med det på mine KW og H&R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det nok justerbart, syns det er bedre mtp opp om vinter, ned om sommer.

 

Noen anbefalinger? Hadde selvfølgelig tenkt å bruke minst mulig, men om det er en enorm forskjell i kvalitet på billig og dyrt, må jeg revurdere hva jeg skal velge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.