Tips til omlakkering av bil/deler???

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på hvilken "oppskrift" som funker best når du skal pusse ned å klargjøre bilen for lakkering....

 

 

Lurer egentligt mest på hvilke produkter som bør brukes etter at du har pussa ned til stålet omtrent og eventuelt sparkla litt her å der. Skal du bruke en grunning eller "fyller"?

 

Lakken skal "mattes" ned, men hvor mye skal det pusses da? Til grunningen?

 

 

Hvis noen her har gjort dette før (GARANTERT) og kanskje har litt info, så hadde jeg vært evig takknemlig for dette

 

 

 

:tilber::tilber::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk "fyller" der du har sparklet, helst syregrunning over blankstålet.. Når det gjelder matting så ligger det i ordet : rolleyes Du bør ha minst mulig gjennomslip på grunning før lakk, der du bare matter klarlakk bør du ikke komme gjennom den gamle klarlakken/tettfargen!

Lurer på om du kansje ikke skal hive deg til på dette da det er kjipt at sluttresultatet blir ødelagt av dårlig grunnarbeid.. det er nemlig ikke bare bare å hive seg rundt å "pusse"ned før lakkering, kan jo godt hende at du kan det men bare et tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slipt ned til stålet så bør du få rengjort det grundig der. Vet at Spies Hecker har en metall vask an bør bruke før 2k rødgrunning. Bare å ta på stålet før man legger grunning er nok til at man kan få rust igjen. Så kan du sparkle på grunninga der det trengs og legge fyller oppå der.

Der du skal matte ned lakken trenger du bare å slipe over i klarlakken, bruker du 400 korning slipepapir i tørt eller 800 i vann så holder det. Vannsliping tar normalt lengre tid, men det er en fordel dersom bilen er sølvfarget, eller har høyt innhold av metallic partikler i lakken. Det holder til du har slipt gjennom ripplene som er i klarlakken, til alt er matt. Vær ekstra nøye i kantene, det kan lett begynne å flasse igjen dersom det ikke er mattet skikkelig.

Og når du skal slipe, ikke legg hardt trykk på, la slipepapiret gjøre jobben i stedet.

Lykke til! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slipt ned til stålet så bør du få rengjort det grundig der. Vet at Spies Hecker har en metall vask an bør bruke før 2k rødgrunning. Bare å ta på stålet før man legger grunning er nok til at man kan få rust igjen. Så kan du sparkle på grunninga der det trengs og legge fyller oppå der.

Der du skal matte ned lakken trenger du bare å slipe over i klarlakken, bruker du 400 korning slipepapir i tørt eller 800 i vann så holder det. Vannsliping tar normalt lengre tid, men det er en fordel dersom bilen er sølvfarget, eller har høyt innhold av metallic partikler i lakken. Det holder til du har slipt gjennom ripplene som er i klarlakken, til alt er matt. Vær ekstra nøye i kantene, det kan lett begynne å flasse igjen dersom det ikke er mattet skikkelig.

Og når du skal slipe, ikke legg hardt trykk på, la slipepapiret gjøre jobben i stedet.

Lykke til! : ja :

Riktig riktig, jobber du som lakkerer/oppretter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk "fyller" der du har sparklet, helst syregrunning over blankstålet.. Når det gjelder matting så ligger det i ordet : rolleyes Du bør ha minst mulig gjennomslip på grunning før lakk, der du bare matter klarlakk bør du ikke komme gjennom den gamle klarlakken/tettfargen!

Lurer på om du kansje ikke skal hive deg til på dette da det er kjipt at sluttresultatet blir ødelagt av dårlig grunnarbeid.. det er nemlig ikke bare bare å hive seg rundt å "pusse"ned før lakkering, kan jo godt hende at du kan det men bare et tips :)

 

Takker for tips. Er med på tanken om at det kanskje ikke er så lurt for meg å hive meg på dette, MEN ein gang må jo bli den første... Får ta meg god tid å heller gjøre jobben nøye.

Du sier at jeg bør ha minst mulig gjennomslip på grunning før lakk, der du bare matter klarlakk bør du ikke komme gjennom den gamle klarlakken/tettfargen! Hva mener mener du med tettfargen? Selve rødfargen (i mitt tilfelle da..)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om du kansje ikke skal hive deg til på dette da det er kjipt at sluttresultatet blir ødelagt av dårlig grunnarbeid.. det er nemlig ikke bare bare å hive seg rundt å "pusse"ned før lakkering, kan jo godt hende at du kan det men bare et tips :)

Veldig godt tips her, jeg har sett mange som har gjort en grei jobb selv for så å skulle ha det lakka. I flere tilfeller har hele jobben måtte bli gjort på nytt. Og det er ikke alltid man ser bulker før bilen er nylakkert, dersom man ikke kikker ekstra nøye. Og det er jo igrunn kjipt å få en ferdig lakka bil strøken med alle parkeringsbulkene ferdige trykt inn... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slipt ned til stålet så bør du få rengjort det grundig der. Vet at Spies Hecker har en metall vask an bør bruke før 2k rødgrunning. Bare å ta på stålet før man legger grunning er nok til at man kan få rust igjen. Så kan du sparkle på grunninga der det trengs og legge fyller oppå der.

Der du skal matte ned lakken trenger du bare å slipe over i klarlakken, bruker du 400 korning slipepapir i tørt eller 800 i vann så holder det. Vannsliping tar normalt lengre tid, men det er en fordel dersom bilen er sølvfarget, eller har høyt innhold av metallic partikler i lakken. Det holder til du har slipt gjennom ripplene som er i klarlakken, til alt er matt. Vær ekstra nøye i kantene, det kan lett begynne å flasse igjen dersom det ikke er mattet skikkelig.

Og når du skal slipe, ikke legg hardt trykk på, la slipepapiret gjøre jobben i stedet.

Lykke til! : ja :

 

Der va svaret jeg trengte.

Då behøver jeg bare å bruke fyller på de stedene jeg har sparklet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips. Er med på tanken om at det kanskje ikke er så lurt for meg å hive meg på dette, MEN ein gang må jo bli den første... Får ta meg god tid å heller gjøre jobben nøye.

Du sier at jeg bør ha minst mulig gjennomslip på grunning før lakk, der du bare matter klarlakk bør du ikke komme gjennom den gamle klarlakken/tettfargen! Hva mener mener du med tettfargen? Selve rødfargen (i mitt tilfelle da..)?

Joda en gang må være den første! Rådfør deg også med lakkereren du skal bruke, han har sikkert gode tips! Selve rødfargen kan være tettfarge dersom det ikke ligger klarlakk over! Dette finner du ut med å pusse lett med et pussepapir på lakken, blir det rødt så har du tettfarge : rolleyes Er det klarlakk over så er det en basefarge/met, Er lett å få reaksjoner over gjennomslip samt at man må legge mange strøk for å få god dekk på fargen, på tettfarger går det som regel greit for den dekker bedre. He he ble en hel avhandlig dette her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får snakke med lakkereren ja. Ganske mye å spare i arbeid hvis jeg kan klare å gjøre dette selv, men fikk jo ganske kalde føtter nå da : klø :

Hehehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke miste motet før du har begynt da :)

Ta en prat med lakkereren og vis bilen din, så kan dere gå over sammen og han kan kanskje gi deg noen råd om hvordan han vil ha det. Det er ganske stor variasjon mellom lakkerere, på fremgangsmåter og alt det der. Kanskje han kan hjelpe deg med å skaffe det rette utstyret for å få et best mulig resultat også?

Riktig riktig, jobber du som lakkerer/oppretter?

Jeg er lærling på et billakkeringsverksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har langt i fra mista motet. Har lovd meg selv at hvis jeg ikke klarer dette, så blir det mitt siste prosjekt : haha :

 

Får ta kontakt med lakkereren å rista ut no info. Takker for hjelpen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har langt i fra mista motet. Har lovd meg selv at hvis jeg ikke klarer dette, så blir det mitt siste prosjekt : haha :

 

Får ta kontakt med lakkereren å rista ut no info. Takker for hjelpen!

Går sikkert bra, men vær nøye, ikke ordne deg med noe tidsfrister for da blir det ofte bare krøll.. Ta deg god tid så går det bra! Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.