#1 Skrevet Mars 12, 2015 (endret) Finnes det noen gamle innlegg som forklarer framgangsmåte her for å finne luftlekkasjer? Jeg finner det ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 13, 2015 Jeg vet ikke hva slags utstyr du har tilgjengelig, men her er i alle fall slik jeg gjør det: 1. Du må ha en eller annen form for regulator på lufta inn, slik at du selv kan justere hvilket trykk du skal ha. Luftlekkasjer høres normalt meget godt på mellom et halvt og ett bar trykk. 2. Jeg bruker en adapter, enkelt og greit en "plate" med en luftnippel på som tilkobles adapteren. Denne monteres der luftmengdemåleren står på slangen til turboen. 3. Setter på trykk, og hører/kjenner etter luftlekkasjer.. Mistenker du luftlekkasjer på en RS2 er det stort sett i 90% av tilfellene enten slangen som sitter på gasspjeldet, o-ring koblingen på intercooleren, eller slangen fra turbo til lmm som har en sprekk.. Tips. Fattigmanns luftlekkasjesøking.. Startgass.. Spray rundt omkring der du mistenker lekkasje. Ruser motoren opp på turtall er det i alle fall lekkasje! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 14, 2015 Startgass funker kun der det er vakuum 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 14, 2015 Vakuum er det vel i alle trykk slanger når motor står på tomgang:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 15, 2015 Ta også av påfyllings lokket og blend veivhus ventilasjon før du trykker fra trykk i systemet. Biltema har ein fin trykkregulator til dette bruket. Bruker selv denne. Gammel yterring fra hjullager med på sveistplate og luftnippel. Funker gull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 15, 2015 Satte trykkluft på etter LMMen og satt en propp på før innsuget til gasspjeldet sånn at jeg tester hele systemet gjennom turbo og intercooler og prøver å få dette tett. Men det ser ut som det lekker luft inn i motoren fordi det piplet litt olje ut av bunnplugghullet hver gang vi satte på trykket (skiftet olje med det samme så hadde denne åpen). Kan nevne at med bunnpluggen, oljefiltert og påfyllingslokket, av så ble det null trykk. Med disse på så ble det bare 0,5 bar trykk. Hvor finner jeg den siste slangen jeg må tette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 15, 2015 [ATTACH=CONFIG]222552[/ATTACH]Satte trykkluft på etter LMMen og satt en propp på før innsuget til gasspjeldet sånn at jeg tester hele systemet gjennom turbo og intercooler og prøver å få dette tett. Men det ser ut som det lekker luft inn i motoren fordi det piplet litt olje ut av bunnplugghullet hver gang vi satte på trykket (skiftet olje med det samme så hadde denne åpen). Kan nevne at med bunnpluggen, oljefiltert og påfyllingslokket, av så ble det null trykk. Med disse på så ble det bare 0,5 bar trykk. Hvor finner jeg den siste slangen jeg må tette? Om du har satt trykk på slangen mellom lmm og turbo, så har den forgrening ned til veivhusventilasjonen osv. Denne slangen er heller ikke armert, så den ville jeg ikke satt mye trykk på. Enkleste måten å trykkteste systemet på er å ta en helt vanlig bærepose, brett den en passe antall ganger, tror 8 er sånn ca fint. da ender man opp med en firkant som er ca 15x15cm-ish. Ta av slange inn på turbo, tre plastposefirkanten over og bruk den samme slangeklemma til å feste med. Stikk en tynn skrutrekker igjennom plasten, forsiktig så du ikke stikker inn i kompressorhjulet. Deretter bruker du en vanlig blåsespisspistol som du forsiktig trer inn i hullet etter skrutrekkern. Blås sånn passe mye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 21, 2015 (endret) Da tettet jeg slangen til veivhuset og satte litt trykk på inntaksslangen etter LMMen. Det holder på trykket ganske bra. Den eneste lekkasjelyden kommer fra turboområdet, bare hørbar når trykket kommer opp i 0,8 bar, men dettte må vel være normal lekkasje gjennom oljelageret på akselen til turboen for denne er vel ikke helt tett? Mistenkte at det var en lekkasje her som gjorde at jeg bare får 1,4 som makstrykk på turboen mot 1,6-1,7 før men det kan kanskje skyldes andre ting enn luftlekkasjer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...