Anbefalte innlegg

Jeg holder på med og tune inn hjulinnstillingen på min AWD 1.8t Leon Cupra R som jeg bruker på bane. Kommer kjøre med R888 på alle 4 eventuellt slicks framme.

 

TIl nå har jeg;

 

Framme: -3 camber, 7 caster og 0 i toe

 

Bak: -2 camber og totalt 2mm toe inn.

 

 

En kompis som driver med trackdays i USA mener jeg har for mye camber bak og at jeg bør ha max -1.7 camber og kan legge på enda mer toe inn bak så jeg får totalt 3mm toe inn.

 

 

Hva sier VACN guttaboys til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe fasit hva som er "best", bruk ditt oppsett som utgangspunkt. Få FULL kontroll på dekktemp/dekktrykk. Juster evt mer el mindre camber avhengig av temp.Toe - Analyser svingene - særlig på turn inn - om hvordan den oppfører seg, juster mer/mindre og se på rundetider/følelse for bedring. Evt vekting av bil for best mulig fordeling av vekt.

Hva var isåfall argumentasjonen for max 1.7 grader i camber?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekktrykket bruker å øke .7 bar fremme og .4 bar bak på min bil. Jeg skal teste litt med disse verdiene i vår og se om det duger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan synes du selv bilen oppfører seg? Hvis bilen understyrer så hjelper det med litt toe out foran og hvis du vil ha rumpa til og komme litt i sving så kan du prøve toe 0 bak. Men alt dette kommer an på hvor stive fjærer, stabstag og ikke minst kjørestil du har. Så er mye prøv og feil når det gjelder ett oppsett som funker for deg og din bil.

 

Kan ikke så mye om dette jeg altså, men har prøvd å lese meg litt opp for å prøve og få min banebil golf3 fwd til å funke rundt en bane med slicks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med Toyo importøren, og få hidden på dekket med den gummiblandingen du har, få med info ang arbeidstemperatur. Når en har kontroll på de forskjellige parameterne vil en også oppleve god levetid opp mot prestasjoner på dekkene.

Hvorfor har du f.eks gått for toe inn på bakhjulene? Kan være en ide å oppgi toe pr hjul, det er mest informativt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toe er 1mm inn på hver side bak. Jeg kommer til å gå opp til 2mm og redusere camber ned til 1.5 fra 2 grader nå.

 

Toe inn bak er et must for stabiliteten ved høye hastigheter samt bedre kontroll ved oversteer ut av svingene under wot på awd biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe fasit hva som er "best", bruk ditt oppsett som utgangspunkt. Få FULL kontroll på dekktemp/dekktrykk. Juster evt mer el mindre camber avhengig av temp.Toe - Analyser svingene - særlig på turn inn - om hvordan den oppfører seg, juster mer/mindre og se på rundetider/følelse for bedring. Evt vekting av bil for best mulig fordeling av vekt.

Hva var isåfall argumentasjonen for max 1.7 grader i camber?

 

Her er argumentet fra Max i USA som kjører på bane med sin bygde TT:

 

"Yes, I've tested -2 deg (or any other static camber compensation level for that matter) because I did the camber curving. In other words, I calculated the relationship between contact patch and camber curve throughout the effective travel range. When comparing the results to the available stroke (something I've also calculated for bothe rear spring and damper since they are mounted in separate location with a 0.63 motion ratio), the static camber compensation range that kept the rear contact patch within optimal contact with the road was -1.3 to about -1.8. What is ideal for a specific setup depends on roll resistance, stiffer cars can use -1.3, while softer sprung cars should aim closer to -1.7.

 

So yes, that much camber is using only a portion of tire dynamically. When going straight and braking only the inner edge of the rear is participating, and while cornering maybe 2/3 of the tire does some work (don't forget that there is only 10 cm of total rear stroke). Therefore I can see why you felt limited rear grip at high speed with that much rear camber. Also, this chassis is a lot more stable with some rear toe-in at high speed. 1/16-1/8" of toe-in will make the rear very stable at high speed. "

 

image_6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har han noe form for forumtråd om bilen? Alltid artig å lese om folk som har litt tanke bak det dem gjør? Merkelig at han ikke snakker om dekktemperatur, da det er alfaomega.

Regner med du har haldex controller, 50/50 for forutsigbarhet?

Hvilket understellsmodifikasjoner har du ellers gjort?

Er hjullagerhusene/hub på cupraen lik s3 el vanlig a3/g4?

En liten digresjon: se på termiskefilmer fra f1 på innbremsing, kun ca 1/3-1/2 dekket får virkelig påkjenning, eller gode gamle volvo c30 i stcc med så mye som 9 grader camber bak. Så det er ikke alltid alt virker statisk-teoretisk fornuftig.

Så lenge en har en tanke bak det en gjør, for å oppnå et ønsket resultat, så er man på rett vei.

 

Skal du på vag treffet på Våler i juni?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen gidder å lete i gamle preffpunkt så laget Hans Frisak en artikkel på dette temaet for mange år siden med fordeler, ulemper ved forskjellige vinkler. Husker det var en veldig gjennomtenkt artikkel hvis noen klarer å finne den frem og legge den ut her på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

her er en byggetråd til Max:

 

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?6861128-Hybrid-Turbo-(the-Madmax-way)-gt-gt-gt-gt-gt-gt

 

Jeg sjekker dekktrykket etter hver tur på banen. Er klar over viktigheten på det og har brent meg etpar ganger da jeg skulle legge meg inn i svinger med ballongdekk ;)

 

Jeg kjører med en CRC Haldex controller som gir meg 50/50 når den registrer ladetrykk og ikke vacuum. Dvs den engasjerer bakakselen før effekten kommer. Det er bra. Det som ikke er så bra med den er at selve kontrolleren er sensitiv til elektrostatisk støy fra tennplugger uten resistor så ejg er tvungen til å kjøre med plugger MED resistor... Vet ikke hvor mye det har å si og har tenkt å teste forskjellen i benk i April.

 

Jeg har flyttet over hele fremre hjulopphenget fra min Cupra R (FWD). Den hadde noen snodige bussninger med ovale metallkjerner og var mye hardere sammenliknet med Haldex Top Sport Leon som jeg bygde på. Bak kommer jeg til å kjøre med Madmax justerbare bærearmer oppe og nede samt poly bussning i trailing arm. H&R Clubsport RSS sørger for dempingen.

 

Jeg skal forsøke å få med meg alle treff i år men det kommer litt an på jobben...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel du endel pulver i denne bilen? Det drar inn enda en dimensjon en må ha kontroll over, så jeg tror du som sjåfør skal få hendene fulle!!

Gleder med til å se bilen i aksjon, er alltid greit med noe annet en 5er og Audi......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe tråd på bilen? :) Har en Leon Cupra selv, så alltid morsomt å lese om andre sine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel du endel pulver i denne bilen? Det drar inn enda en dimensjon en må ha kontroll over, så jeg tror du som sjåfør skal få hendene fulle!!

Gleder med til å se bilen i aksjon, er alltid greit med noe annet en 5er og Audi......

 

Skal benke denne motoren i April så får vi se. Den er stroket til 2008cc, kjører med Catcams 3651 avansert 3 grader, PPT5935R 0.82ar turbo på E85. Største utfordringen blir vel å finne ut akkurat når jeg kan gå på gassen. Med FWD måtte jeg vente til jeg var godt på vei ut fra apex. Blir bedre nå :)

 

Har du noe tråd på bilen? :) Har en Leon Cupra selv, så alltid morsomt å lese om andre sine :)

 

Ja, jeg har denne tråden på vwvortex: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?6869672-Seat-Leon-Cupra-R-AWD-2008cc-PPT5935R-E85-build

 

Hvilken Cupra kjører du? Noe bygd eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende spennende. Så du hadde valgt hr monotube understell, helt strålende. Velger selv samme understell når jeg skal ha noe som skal vare og brukes! Opp/ned demperne gir en overlegen kontroll og comfort, selv om det er sportslig.

 

Kjenner du noe med vekter? Slik at du kan sette kjørehøyde og justere litt fra hjørne til hjørne.

En annen ting en kanskje bør tenke litt på ifm høyde er squat/anti squat og pitch ved akselerasjon og bremsing, samt vinkler på bærearmer osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende spennende. Så du hadde valgt hr monotube understell, helt strålende. Velger selv samme understell når jeg skal ha noe som skal vare og brukes! Opp/ned demperne gir en overlegen kontroll og comfort, selv om det er sportslig.

 

Kjenner du noe med vekter? Slik at du kan sette kjørehøyde og justere litt fra hjørne til hjørne.

En annen ting en kanskje bør tenke litt på ifm høyde er squat/anti squat og pitch ved akselerasjon og bremsing, samt vinkler på bærearmer osv.

 

Jeg har lagt inn margin ang squat bak iaf. Med -1.5 camber og 2mm toe inn så kan den sette seg litt under akselerasjon uten at det blir for gale samt jeg har grep under innbremsing og sving til apex (Angsten). Jeg har ikke lekt med vekter må jeg innrømme... Føler ikke jeg er riktig på det nivået :)

 

Har det noe for seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ytterligere noen parametre i den store ligningen, ergo så er det enda en variabel en kan ha kontroll/oversikt over.

En vil også nærme seg mest mulig forutsigbare sving egenskaper både til høyre og venstre.

 

Har du rundetider fra tidligre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja, 1:41 på nye Rudskogen men det var med det gamle fwd chassis, ødelagt Wavetrac og en mindre turbo.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter godt den her[emoji4] var dette med slicks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepps, jeg har Dunlop Medium slicks framme og Toyo R888 bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornøyd med bilen nå. Skal kjøre på Rudskogen til helga med trackday.no i tilfelle der er flere som skal?

 

723hp.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen må vel være latterlig artig å kjøre, ser frem til å få litt film av kjøringen for bilen må være et beist å håndtere!!

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :-)

 

Jeg skrur ned trykket til 1.7bar så det går å vrenge den rundt banen. Ellers blir det bare tull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig lettkjørt ut, veldig bra kurve og register til å ha bremset så mye hk. Dette blir helt rått[emoji4]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det på banen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.