Passat b6 - elektrisk håndbrekk problem - får ikke slettet med vag-com

Anbefalte innlegg

Fikk en feil på "håndbrekk" (elektrisk), kom først med denne:

 

02430 - Left Parking Brake Motor (V282) Resistance to Movement

003 - Mechanical Failure - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00110011

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 107

Mileage: 113672 km

Time Indication: 0

Date: 2015.03.12

Time: 15:17:39

 

 

tror dette tyder på at den har stått litt "stuck" i det den ble operert (bilen hadde stårr i ca 14-15 dager uten bruk) - jeg tror denne feilen egentlig er "midlertidig", men virker ikke som jeg får resatt denne via VAG-COM uten at den komme tilbake umiddelbart.

 

Har også fått opp følgende:

 

 

02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282)

012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 11111100

Fault Priority: 1

Fault Frequency: 4

Reset counter: 66

Mileage: 113672 km

Time Indication: 0

Date: 2015.03.12

Time: 15:17:39

 

Denne fører jo til blinkende advarsler, med påfølgende lydsignal om man beveger bilen.....:(

 

 

Jeg kan operere høyre parkbrems så regner med at systemet er operativt - men lurer på om det blir lagt inn en form for sperre så lenge disse feilene ligger inne som hindrer bilen i å sende spenning til venstre motor ? (jeg ser ut fra VAG-COM'en at det ikke blir dratt noe strøm/spenning på venstre side).

 

Er det noe triks for å slette disse feilene ?.

 

Om ikke - er det i såfall noe måte å slå av lyd-alarmen så man kan kjøre bilen.

 

 

Evt annet å sjekke - tror jeg har fått sjekket relaterte sikringer, selv om jeg er usikker da de ikke er plassert der de er opgitt i instruksjonsmanualen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min, og fikk også samme feilmeldinger som du hadde. I starten holdt det å resette med vagcom, men etterhvert så hjalp deg ikke. Da var det kortslutning til gods i motoren, så feilen kom tilbake nesten med en gang. Endte med at motor ble byttet og problemet ble borte :)

Tror det er som du skriver at så fort den måler kortslutning så legger den ikke inn spenning til motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peiling på om det er noe man kan måle på for å sjekke om den er kortsluttet ? - skiftet du den selv eller inn til møller ? (husker du ca pris? :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peiling på om det er noe man kan måle på for å sjekke om den er kortsluttet ? - skiftet du den selv eller inn til møller ? (husker du ca pris? :) )

 

Aner ikke desverre. Ble byttet på merkeverksted og alt gikk på bruktbilgarantien

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror Møller tok 4500.- for skifte av en stk. motor. Tror den er festet med et par skruer. Har man vag-com og mulighet for å sett den i grunnstilling, så burde det være en grei sak å gjøre selv. Problemet er vanligvis at fukt trenger inn i enheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk den opp på bukk i dag og fikk konstatert at det er sprekk i housing til motor, og rust - så da regner jeg med det blir å bytte den.

 

Noen som vet om det evt er samme prosedyre som å skifte klossene - kjøre motoren ut med vag-com, skru av motoren, sette på ny, og "aktivere" motorene igjen med vag-com ?.......

 

Noen som tilfeldigvis har delenummer på motoren ?......06 Passat 3.2 V6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3C0998281A og 3C0998281B brukes fra 2010-modell. Mulig det kom en forbedret utgave ved facelift. Men om disse passer på 2006 må sjekkes.

 

Det ligger flere tråder på forumet som omhandler håndbrekket, med mer info om hvordan man bytter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke grunninnstilt den motoren siden den er defekt. bare å demontere og montere ny. Viktig å rense skikkelig i sporet til pakningen på calipern. hvis ikke så vil man slite med å få inn den nye og man kan evnt risikere at den nye sprekker hvis man skrur den på plass. Etter du har montert ny er det bare å få kjørt en grunninnstilling av systemet. Noen ganger må man holde bremsen inne og trykke på håndbrekksknappen før man får kjørt grunninnstillingen. Også viktig at man har riktig batterispenning. Helst med lader når man holder på med håndbrekket. Styreenheten er veldig følsom for spenningsfall og blir det for lavt så risikerer man at styreenheten tar kvelden og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikset den i dag - var i grunn en grei sak å fikse, men ja som meldingen over - viktig med skikkelig rengjøring av det sporet :)

 

Var litt knot med å få den til å "nullstille" seg, men ordnet seg etterhvert - fikk kjørt gjennom en "test" proseyre i vag-com'en og da var det gang på saken til slutt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Passat B6 med feilkode under. Det blinker og piper som verst i display, og elmotoren bak høyre virker tilsynelatende død (brekket låser bare venstre bakhjul). Mens jeg får sjekket saken mer ut, og bestilt ny motor/kalipper, finnes det et triks til å få den pipelyden slått av (forstår ikke hvorfor et defekt brekk skal gi så mye støy, bremsene vil jo funke i normal kjøring)? Har prøvd å nappe ut alle sikringene til elbrekket uten at det hjalp.

 

Og noen som vet delenumrene til ny kalipper med motor, ev. bare motor til 2006-modell? Forstår de tidligste motorene har en litt annerledes strømplugg.

 

Takker

 

02433 - Supply Voltage for Right Parking Brake Motor (V283)

012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON

Freeze Frame:

Fault Status: 11111100

Fault Priority: 1

Fault Frequency: 3

Reset counter: 34

Mileage: 134256 km

Time Indication: 0

Date: 2016.03.22

Time: 20:32:56

 

Freeze Frame:

Voltage: 12.94 V

Count: 87

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer vist du koder bort el håndbrekk? mener det var ett valg i 09-central electonics :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke senere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet på min i fjor. Jeg kjøpte komplett kaliper med motor for 3895,- hos bildeler.no

Billigste jeg fant i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle forsøke å bytte selv. For første gang. Kan man bytte kaliper på kun 1 side, eller bør de byttes parvis? Kan man gjenbruke skiver og klosser da disse er relativt nye? Kan man bytte klosser kun på 1 side eller må da også skifte på andre siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kode bort funker ikke i 09 modulen ihvertfall. Høyre elmotor har en lang sprekk i underkant av den svarte plastikken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.