AAN motor spiser eksoskammer...Muligens løst :)

Anbefalte innlegg

Har en aan motor med en nyoverhalt 7a topp. Har muligens kjørt 100 mil etter overhaling.

Tok av toppdekselet og fant tilfeldigvis ut at den ene eksoskammen til sylinder 2 var slitt ytterst på kamknasten. Løfteren hadde også merker og sår på denne. Kjøpte ny kam og løfter og monterte alt med masse olje.

Kjørte totalt 10 mil og tok av toppdekselet igjen for å sjekke. Nå var ihvertfall 4 stk kamknaster synlig slitte. Noen av de er faktisk slitt så mye som 2mm på tuppen. La merke til at det var litt lite olje rundt om ved kammene. Startet motoren uten dekselet på, og så at det kom olje overalt. Så normalt ut.

Innsugskammen ser helt fin ut.

Regner med at denne slitasjen må komme pga manglende smøring, men at det bare er tidvis. Bare litt rart at innsugskammen er like fin.

Noen som har gode forslag til hva som kan være problemet? Kan ikke skjønne annet enn at det må være en tidvis blokkering av oljetilførselen til toppen.

Har tatt ut og sjekket den lille ventilen som sitter i blokka, og den så ut som ny.

 

Gode forslag til å flushe oljesystemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originale kammer? Brukte du monteringspasta? Hvordan kjørte du inn kam og løftere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7a+ kammer. Brukte monteringspasta ja. Hele motoren er overhalt.

Første oppstart så gikk den bare på tomgang i kanskje 20-30 minutter. Skiftet olje. Tok bilen ut på veien og kjørte som normalt noen mil. Skiftet olje og filter igjen. Kjørte noen flere mil, denne gangen med noen hardere drag og skiftet olje nok en gang :) Er igrunn nå i ettertid at problemene har kommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være dårlig legering i kammen. En den ny eller brukt? Er kammen original audi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge kammene var kjøpt nye i butikk. Kommer i fra 2 forskjellige "batcher" også, og jeg er den eneste som har hatt problem med de.. Ikke orginalkammer, men samme durasjon som 7a bare litt høyere løft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stein harde fjærer på eksos ventilene? eller annet som går tregt der ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er orginale fjærer og løftere. Løfterne er ihvertfall løse og fine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Produsent eller merke på kammen?

Det er en grunn til at man ikke skal la nye kammer og løftere gå på tomgang i oppstart, det kan medføre at løfterne ikke roterer. Fjern ventil på en av de slitte og sjekk at løfter glir lett rundt uansett hvor løfter befinner seg i løftebanen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er hydrauliske løftene men du kan dobbelt sjekke at det ikke er for mye eller for lite avstand mellom kam og løftere... Er det for mye kommer det ikke nok olje inn mellom kam og løfter til å smøre skikkelig og er det for mye avstand så slår kammen bort oljen når den treffer løfteren slik at den ikke får smøring resten av kontakten mot løfteren... Dette kan slite ytterst på kammene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng fra Michal, så når ventilsetene ble frest, ble ventilene slipt ned tilsvarende i lengden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er hydrauliske løftene men du kan dobbelt sjekke at det ikke er for mye eller for lite avstand mellom kam og løftere... Er det for mye kommer det ikke nok olje inn mellom kam og løfter til å smøre skikkelig og er det for mye avstand så slår kammen bort oljen når den treffer løfteren slik at den ikke får smøring resten av kontakten mot løfteren... Dette kan slite ytterst på kammene

 

Akkurat den tanken har slått meg også. Har bare sett på det sånn kjapt, men har ikke funnet ut hva toleransene er. Regner med at det skal sjekkes etter at all oljen er presset ut fra løfteren. Noen som vet hva klaringen skal være????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker forresten for alle gode innspill :) Det er i slike tilfeller man ser hvor nyttig det er å være medlem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det skal sjekkes etter at all oljen er presset ut fra løfteren. Noen som vet hva klaringen skal være????

 

Nei, det er ikke slik at en helt sammenpresset løfter gjør at det er perfekt klaring. Det skal være litt olje i den ved perfekt klaring.

Tror ikke det er noen spesifikasjon på klaringen.

 

Jeg ville startet bilen og stoppet igjen, så skrudd av toppdekselet. Når man dreier motor så en kamlobe står rett opp bør det ikke være mer trykk på løfteren enn at den lett kan vris rundt. Man må i hvert fall kunne stikke 0,05mm under og muligens litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kammen er kjørt inn feil. Du skal ha minimum 2000 rpm i 20 min når du kjører den inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg visste noe om Audis topper, fikk jeg overhalt min på et verksted hvor de i hvertfall ikke fikk med seg at lengden på ventilen var nøye. Men selv om en av ventilene stod permanent åpen og jeg til slutt brant både ventil og sete, fikk jeg ingen skade på kam eller løfter. Steinars beskrivelse av rotering av 'løs' løfter er nok veldig nyttig å sjekke ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jeg ville startet bilen og stoppet igjen, så skrudd av toppdekselet. Når man dreier motor så en kamlobe står rett opp bør det ikke være mer trykk på løfteren enn at den lett kan vris rundt. Man må i hvert fall kunne stikke 0,05mm under og muligens litt mer.

 

Prøvde dette etter at jeg hadde startet motoren og sjekket smøringa. Alle løfterne snurret lett ved hjelp av en finger. Er derimot litt usikker på om jeg får noe følerblad imellom. Har du sjekket dette selv? Gikk i tilfellet en 0,05 lett imellom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt kambukkene som fulgte med 7A toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt kambukkene som fulgte med 7A toppen?

 

Ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være minimum 36,3mm fra toppen på eksosventilen til planet hvor kambukkene ligger an. Dette i henhold til servicemanualen punkt 15-25. Slitasjemålet på løfterne er maksimalt 0,1mm... Break-in olje med sink er jo også en mulighet!!! Høyere rpm er vel nødvendig for å sørge for tilstrekkelig oljetrykk under innkjøring..!

 

Edit: ser ut som høyere rpm er nødvendig på mange amerikanske v8-ere grunnet at de ikke har trykksmurning av kammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra http://www.compcams.com/Instructions/Files/145.pdf

 

Camshaft Break-in Procedure

 

Important: On hydraulic and solid (mechanical) flat tappet cams that require dual valve springs, the inner spring must be removed during break-in. If you are using high load single valve springs, you must use a lighter spring (110-120 lbs. seat load and 260-270 lbs. open load) for the break-in period.

This allows the lifters to establish rotation and develop a good wear pattern. As soon as the engine fires, bring the rpm up to 2000 to 2500 during the first 30 minutes of operation. Slower engine speeds will not supply the camshaft with an adequate amount of oil for the break-in period. The engine rpm may be varied periodically between 2000 to 2500 to direct oil splash different areas of the camshaft. After the 30 minute break-in period, change the oil and filter to be sure all contaminants and break-in lube are remove from the engine. The inner valve springs can now be replaced.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode innspill. Skal se på det til neste uke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sett litt på dette nå, og mener jeg har funnet problemet.

Det startet da jeg skulle tørne motoren for å sette den på merkene. La merke til at kamkjedet var stramt som en fiolinstreng. Den sto da med syl 1 på topp, men 1 takt feil. Tørnet den til den sto på merkene, og da var kjedet nesten litt for slakt. Såpass mye kast skal det vel neppe være i en flett ny kam, så begynnte å måle litt og sammenligne målene med orginal kam.

 

Begynte med å måle diameter parallellt med kamtappen. Orginalt var målet 38mm, mens på 7a+ kam var det 38,85mm.

 

Målte deretter på motstatt side av kam mot lagerbanen på kammen (Når kam står rett opp er denne siden ned mot løfter) Orginalt målte jeg 6mm, mens på 7a+ kammen målte jeg 6,45mm. Sikkert dårlig forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

Dette vil vel gi akkurat den samme effekten som hvis ventilen er mye slipt og kommer for langt opp i toppen.

 

Tabbe av meg at jeg ikke har målt tidligere, men man regner jo med at en fabrikkny kam er ganske "on spec" på målene :)

Dette kan også forklare hvorfor innsugskammen ikke har hatt noe problem for de målene jeg fant på den var ganske likt med orginal.

 

Et lite spørsmål til slutt om kamløfteren:

Når denne er helt tom for olje, er det da normalt at du lett kan klemme sammen "stempelet" med tommelfinger og pekefinger?

Normalt at du da IKKE har sjanse til dette når den er oljefylt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du sier er at det både er kast i kamdrevets montering (altså at drevets monteringsflate ikke er plassert sentrert på kammens akse)?

Og videre at kammen åpner løfteren med 4,5 mm når ventilen i utgangspunktet skal være lukket (når kamloben står rett opp)?

 

Ja, en oljetom løfter har lite motstand mot å klemme inn, motsatt for en oljefylt en (hvor det kan ta nærmere en time å få den til å sige inn en milimeter ved hjelp av ventilfjærens spenn, derav skal nye løftere stå i flere timer før man forsøker å starte).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jo være kast i monteringen ja sålenge kjedet går fra å være slakt til kjempe stramt bare ved å tørne motoren..

 

 

Og videre at kammen åpner løfteren med 4,5 mm når ventilen i utgangspunktet skal være lukket (når kamloben står rett opp)?

 

Nei, da har du nok misforstått. Målte KUN på selve kamakselen. Målte fra lagerbanen på kamakselen og opp til motsatt side av kamloben. Sålenge 7a+ kammen har 0,45mm større mål enn orginalt så vil det bli 0,45mm mindre klaring mellom løfter og kam når kamloben står rett opp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jo være kast i monteringen ja sålenge kjedet går fra å være slakt til kjempe stramt bare ved å tørne motoren..

 

 

 

 

Nei, da har du nok misforstått. Målte KUN på selve kamakselen. Målte fra lagerbanen på kamakselen og opp til motsatt side av kamloben. Sålenge 7a+ kammen har 0,45mm større mål enn orginalt så vil det bli 0,45mm mindre klaring mellom løfter og kam når kamloben står rett opp...

 

Da tror jeg at vi begge to har lik oppfatning, men jeg så feil av målet og trodde det var 4,5 mm mens du sier 0,45 mm.

Når kamloben står rett opp skulle du med den nye kammen hatt en løfter som er 0,45 mm tynnere, evt en ventilstamme som er 0,45 mm kortere dersom presset mot løfteren skulle være likt.

En så liten forskjell TROR jeg lett at ventilløfteren gir etter på og ikke bør ha betydning. Tipper den har langt over en millimeter, kanskje to mm, i hver retning å gå på ved presse ut olje eller fylle mer olje i seg.

 

Men at drevet ikke skal være sentrert tyder vel på en elendig produksjon. Sånn sett kan man jo også trekke legeringen i sterk tvil.

 

Nevnte du hvilket fabrikat det var og hvor den er kjøpt? Er vel ikke de kopiene som ble lagt ut her på forumet for et par år siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.